Marketing Management

Reputatiecontent wordt belangrijkste marketinginstrument

Twee op zichzelf uiteenlopende berichten van de afgelopen tijd inspireerden me om deze post te schrijven. Niets beter dan de actualiteit om een stevige stelling relevant te maken.

Het eerste bericht: bij het onderzoek naar vermeende fraude rond de bouw van het nieuwe hoofdkantoor van KPMG bleek een aparte fiscaal-vriendelijke constructie opgezet te zijn met daarin de Nierstichting als deelnemer.
Het tweede bericht, van het ABP, het grootste pensioenfonds van Nederland, trekt alles terug wat het heeft aan belegd vermogen in de Amerikaanse pharmaceut Mylan, omdat deze spierverslappers levert die gebruikt worden bij executies in Amerika.

Eerst maar de ethische vragen die je kunt stellen:

  1. Wat is er tegen om fiscaal-vriendelijke constructies te bedenken als je KPMG bent, want is dat nou juist niet wat ze doen?
  2. Wat is er tegen om spierverslappers te ontwikkelen als je pharmaceut bent, want is dat nou juist niet wat ze doen?

De billen afvegen
Heel simpel: op zichzelf is er natuurlijk niets tegen werk doen waar je goed in bent. Maar je hebt een probleem als je niet snapt of – erger – niet wil snappen in welke tijd we leven tegenwoordig. Als een KPMG denkt dat het wel weg komt met zo’n leuke constructie, dan laat dat een onwaarschijnlijke mate van arrogantie zien en minachting voor de kleine luitjes om hen heen. Dan begrijp je de tijdgeest niet – zware tekortkoming voor een consultancy.
Als een Mylan als pharmaceut denkt dat het nog best wel kan om de doodstraf te faciliteren terwijl de wereld daar wel klaar mee is, veegt het de billen af met die wereld en denkt het management waarschijnlijk meer aan de bonus dan aan de reputatie. Big mistake.

In scherven op straat
Het is voor ons als mens prettig dat we dit nu allemaal open en bloot en breeduit kunnen meemaken. Ontmaskering als entertainment. Hoe meer hoe beter en dat gaan we ook nog veel zien.
Want: you can run, but you can’t hide. Wie zich niet naar gedraagt naar de inhoud van de eigen corporate values, is de de sjaak op social media, in het nieuws, op de beurs en wie erg pech heeft ook nog bij justitie.
Voor je het weet ligt je reputatie in scherven op straat. Vrij vlot daarop beginnen klanten afscheid van je te nemen. Gevolgd door je beste mensen die zich op verjaardagsfeestjes niet meer willen hoeven schamen voor waar ze werken. En nieuwe klanten zowel als nieuw talent houden zich voorlopig even ver van je chique kantoorpoort.

LEES MEER / CONTENTMARKETINGOPLEIDINGEN / INSCHRIJVEN GRATIS WEBINAR / DOWNLOAD GRATIS WHITE PAPER

Tags

Over de auteur

Michiel Noij

De redactie wordt verzorgd door Michiel Noij en Nomair van Wijk.

Heeft u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar. U kunt contact opnemen met Michiel Noij en/of Nomair van Wijk via 030-2270497 (optie 6) en/of contact [at] ubsbusiness.nl

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten