Algemeen

Social buttons: waarom ze uw website kapot kunnen maken

leadership

De integratie van sociale buttons vormt tegenwoordig een belangrijk onderdeel van het realisatietraject van een website. Overal komen we Facebook-knoppen en Twitter-buttons tegen. Ook op dit weblog. Ik maak me er ernstig zorgen over. We willen dat onze bezoekers alles delen, maar dit doen ze niet. En als dit het geval is, hebben sociale buttons juist een negatief effect.

Een slecht voorbeeld van sociale buttons. Ze zijn nog niet gebruikt, waardoor een bezoeker denkt dat de webwinkel inactief is. Daarnaast storen ze de productpagina, waardoor de belangrijkste knop - 'Toevoegen' - niet makkelijk te vinden is.

Stelling 1: een sociale button is zó geplaatst
Klopt. Het is heel makkelijk om sociale buttons te plaatsen. Iedereen kan een Facebook-knop of Twitter-button onderaan een pagina gooien. Maar het is veel verstandiger om tijd te besteden aan een goede integratie. Kijk in Google Analytics welke pagina’s het meest gedeeld worden via sociale media. Plaats vervolgens eerst de sociale buttons op deze pagina’s. Experimenteer met verschillende posities (bijv. bovenaan en/of onderaan de content) en verschillende uitingsvormen (‘native buttons’ of knoppen in de stijl van de site) om het maximale resultaat te krijgen. En vergeet niet sociale media te kiezen die door je doelgroep worden gebruikt. Ben je een fotograaf? Dan kan het interessant zijn om Instagram en Pinterest op te nemen. Voor B2B kunnen sociale buttons als delen op Linkedin, printen of doorsturen vitaal zijn.

Stelling 2: een bezoeker gaat mijn sociale buttons gebruiken
Nee, hier moet je niet van uit gaan. Een bezoeker zal niet automatisch op de like-button drukken na het lezen van de content. Dit moet je als website verdienen. Dat wil zeggen: een bezoeker moet de inhoud van je website belangrijk, interessant of leuk genoeg vinden om verder te verspreiden onder zijn vrienden. Een verzekeringsmaatschappij kan sociale buttons plakken op een overzichtspagina met de prijzen voor verzekeringen, maar dit zal er niet voor zorgen dat deze pagina flink gedeeld wordt. Wanneer dezelfde verzekeringsmaatschappij een goede landingspagina creëert met een infographic en boeiende weetjes over verzekeringen, is de kans groter dat de pagina viraal wordt.
Een ander voorbeeld is een aanbieder van vakantiehuizen in het buitenland. Deze partij plaatste sociale buttons op iedere pagina, in de hoop dat de villa’s vaak gedeeld zouden worden via sociale media. Dit gebeurde (natuurlijk) niet. Uiteindelijk adviseerden we deze aanbieder om de sociale buttons alleen prominent te plaatsen op de bedankt-pagina’s, oftewel aan het einde van het boekingsproces. Wanneer een bezoeker een vakantie heeft geboekt, wil deze persoon dit vreugdemoment graag delen met zijn vrienden. Daarnaast is het goede ‘social proof’. “Mijn buurman heeft er een vakantie geboekt, dan ga ik dat ook doen.”

Het tegenovergestelde kan ook gebeuren, namelijk dat sociale buttons niet voldoende opvallen. Een goed voorbeeld is deze pagina van Karwei. De content leent zich om gedeeld te worden, maar de sociale buttons vallen weg onder de video. Beter is het om de buttons direct onder de tekst aan de linkerkant te zetten met daarbij een zin als: 'Deel dit plan met andere klussers!'

Stelling 3: het is goed om te tonen hoeveel keer een pagina gedeeld is
Nee, niet altijd. Alleen als je pagina vaak gedeeld is, is het positief om cijfers te laten zien. Vaak zie je dat sociale buttons op iedere pagina staan, maar dat de pagina’s niet meer dan een paar keer gedeeld zijn. Dit laat een negatieve indruk achter bij de bezoeker. Hij zal denken dat de pagina’s nooit bezocht worden. Het laatste dat hij gaat doen is zelf op de button klikken. Ik adviseer om pas cijfers te tonen wanneer een pagina minimaal tien keer gedeeld is.

Stelling 4: ach, de sociale buttons nemen niet veel ruimte in
Ze kunnen makkelijk ergens geplaatst worden, maar zorgen tevens voor meer onrust op een pagina. Verlies het doel van de website niet uit het oog. Als het doel van je website het verkopen van een product is, dan mogen de sociale buttons de bezoeker niet afleiden tijdens het aankoopproces.
Daarnaast hebben we de kwestie ‘laadtijd’. De ‘echte’ sociale knoppen kosten vaak enkele seconden om in te laden. Er wordt gebruik gemaakt van externe Javascriptbestanden – die op servers van Twitter en Facebook staan – en daarnaast moet de styling ingeladen worden. Je kunt ook eigen knoppen maken zonder dat allerlei bestanden ingeladen worden, maar deze knoppen zijn minder herkenbaar voor de gemiddelde bezoeker.

Nogmaals de drie belangrijkste vragen op een rij. Kun je ze met ‘ja’ beantwoorden? Dan zijn sociale buttons gerechtvaardigd:
– Verplaats je in de bezoeker van de website. Kun je redenen bedenken waarom hij deze pagina wil delen?
– Maakt het je niet uit dat de pagina iets trager geladen wordt door de sociale buttons?
– Is de pagina waarop je de buttons wil plaatsen niet cruciaal voor het conversietraject?

[alert type=”info” title=”Leestip: 10 tips voor een hoger rendement van uw social mediabeleid “] Lees dit artikel

Bron: Tim Kraaijvanger – Online Marketeer Websites Nederland

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten