Word-of-mouth reclame is de heilige graal van elke marketing strategie. Het is gratis, buitengewoon effectief en gebaseerd op de oprechte meningen van klanten. Het digitale tijdperk en de immer toenemende sociale media platformen maken word-of-mouth marketing ongelooflijk makkelijk en snel. Deze nieuwe media zorgen ervoor dat afbeeldingen, artikelen, video’s, reacties en andere geweldige documenten snel het andere eind van de wereld kunnen bereiken.
In dit artikel laat gastblogger Patricia van Winden, Dutch Search Marketing Assistant bij Search Laboratory, aan de hand van diverse cases zien hoe je kunt profiteren van word-of-mouth marketing.
Van kleine pub naar groot podium
Soms is één tweet genoeg om van een onbekend persoon aan de andere kant van de wereld een begrip te maken – letterlijk in een fractie van een seconde. Zo was Jon Gomm begin 2012 een virtuoso gitarist gebaseerd in Leeds. Hij speelde met veel succes in kleine pubs in Yorkshire, maar had moeite om een bekend artiest van zichzelf te maken. Totdat Stephen Fry, een Engelse komiek en presenator, zijn muziek ging promoten na het bekijken van één van zijn YouTube video’s. Stephen was zo onder de indruk van Jon’s muziek, dat hij het nummer ‘Passionflower’ deelde met zijn Twitter volgers. Let op: hij had destijds maarliefst vier miljoen volgers. Het leven van gitarist Jon is daardoor radicaal veranderd: hij treedt over de hele wereld op en zijn nummer heeft 5,5 miljoen bestsellers op YouTube.
Case: Superdry
Fashionmerk Superdry combineert ontwerpinvloeden uit Japanse graphics en voegt daar het label ‘Superdry’ aan toe om zo een logo te vormen. Wat Superdry uniek maakte was dat het zich uitsluitend bezighield met word-of-mouth marketing in tegenstelling tot traditionele marketingvormen. De oprichter Julian Dunkerton is een scherpzinnige zakenman die zijn carrière begon met de verkoop van punk mode in de Chelthenham markt in de jaren ’80. In de afgelopen tien jaar is het merk ongelooflijk gegroeid, grotendeels vanwege de ontwikkeling van sociale media. Superdry is ook succesvol in het bemachtigen van de vorm van reclame die normaal gesproken miljoenen euro’s kost – celebrity endorsement. Zowel David Beckham als Nicole Scherzinger zijn voorstanders van het dragen van Superdry kleding en werden gespot in verscheidene items. Dit leidde tot fantastische publiciteit voor het merk en zorgde ervoor dat het nog verder groeide.
Case: Starbucks
Starbucks, nu een 1,4 biljoen dollar bedrijf, had een moeizame start. In 1971 werd de eerste winkel geopend in Seattle’s historische Pike Place markt. Deze bescheiden winkel met een kleine voorgevel heeft zich inmiddels vermenigvuldigd in 15.000 uitgebreide outlets in vijftig landen. Dit heeft het koffiebedrijf voornamelijk te danken aan de volgende elementen.
Ten eerste concentreerde Starbucks zich op het bezorgen van de beste Italiaanse koffie naar Amerika en probeerde zij een gevoel van gemeenschap in hun cafés bij te brengen door het creëren van een ‘derde thuis’. Een fixatie op het leveren van drankjes van hoge kwaliteit en een uitstekende klantenservice leidde tot ongedwongen word-of-mouth marketing. Klanten vertelden hun positieve ervaringen aan vrienden, familie en collega’s en dit zorgde voor een enorme groei van het merk.
Ten tweede investeerde Starbucks bewust niet in traditionele marketing, zoals reclame maken in tijdschriften, op billboards of in kranten en celebrity endorsements. Sinds het digitale tijdperk is Starbucks online heel actief geweest en breidde zij het samenhorigheidsgevoel uit via sociale media platformen. Een aanzienlijk deel van hun werving is gefocust op sociale media strategieën en digitale productie, waarmee ze volledig interactieve platformen creërden voor hun fans en klanten. Naast de gebruikelijke platformen hebben zij ook een website genaamd ‘My Starbucks Idea’ waarop iedereen ideeën kan voorleggen. Ook kun je er suggesties en feedback geven om het merk te verbeteren.
Tot slot, ook al kunnen de traditionele vormen van reclame effectief zijn, in wezen is het een zogeheten one-way communication gebaseerd op markt onderzoek. Sociale media zijn niet alleen gratis te gebruiken voor bedrijven, het zijn ook prachtige hulpmiddelen voor het stimuleren van word-of-mouth aanbevelingen. Niet alleen aan buren of vrienden, maar ook aan een wereldwijd publiek. Belangrijker nog: klanten kunnen nu direct communiceren met hun favoriete merk en een gesprek aangaan in plaats van het gevoel te hebben een ‘corporate well’ te moeten trotseren.
Bron: Patricia van Winden – Heuvel Marketing
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter