Algemeen

Wat kun je (nog) doen als je publiek begint af te haken?

leadership

Ik weet niet hoe het met jou is, maar ik ben niet zo goed in gedachtelezen. Bij mijn zoontje zit ik er regelmatig naast en over de gedachtekronkels van mijn vrouw wil ik het al helemaal niet hebben. Voor alle duidelijkheid, met hen of hun gedachtekronkels is helemaal niets mis. Het is mijn interpretatie van die gedachten die ervoor zorgt dat ik ga twijfelen aan mezelf.

Dus terwijl ik denk dat mijn vrouw chagrijnig kijkt vanwege mijn kookkunst, is zij in gedachte haar agenda voor de volgende dag aan het doornemen.

Waarom begin ik hierover? Simpel. Tijdens presentaties doen veel mensen hetzelfde. Ze kijken naar hun publiek en constateren dat mensen wegkijken, in gedachten zijn of hun smartphone pakken.

De eerste conclusie die bij de spreker opkomt, is: “oh-oh..ze vinden het niet interessant. Tandje erbij.” En vanaf dat moment zitten ze niet meer in hun verhaal, maar proberen ze wanhopig de gewenste reactie uit te lokken bij hun publiek. En daardoor haakt het publiek echt af en krijgt de spreker alsnog gelijk.

Gedachtelezen kan niet

We kunnen nu eenmaal niet gedachtelezen. Niet van je partner en al helemaal niet van een hele zaal mensen. Want die mevrouw die wegkeek, is misschien wel gewoon verlegen. Die man die in gedachten was, zat misschien wel over je idee na te denken. En die vlotte dame met haar Smartphone maakt misschien wel foto’s en aantekeningen voor een verslag op haar blog.

Wat je er aan kunt doen

Kun je dan helemaal niets doen om je publiek te betrekken? Jawel. Stop met multitasking. Als je probeert je boodschap over te brengen terwijl je tegelijkertijd je publiek analyseert gaat het mis. Je hersenen kunnen dat niet. Dus gebruik in de voorbereiding je hersencapaciteit voor een verhaal dat aansluit bij je publiek.

En gebruik tijdens je presentatie de volle bandbreedte van je hersenen om je boodschap zo goed mogelijk over te brengen. Als je dat goed doet, zul je merken dat je keer op keer een geboeid publiek hebt. Zelfs als jij denkt dat zij denken dat je presentatie stom is.

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten