Marketing Management

10 redenen waarom social media een meerwaarde is voor bedrijven

leadership

Social media is booming en blijft zich continu ontwikkelen. Geen wonder dus dat steeds meer bedrijven social inzetten binnen de online marketing strategie. Toch bestaat er voor bedrijven nog steeds veel onduidelijkheid rondom social media. Wat houdt het precies in? Waarom biedt social media veel kansen voor ondernemers en hoe kunnen deze kansen het beste worden benut? In dit artikel maken we je wegwijs in de wereld van social media.

Wat is social media?

Volgens de Nederlandse betekenis is social media een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruiker, met weinig of geen tussenkomst van een professionele redactie, de inhoud plaatst. Voorbeelden van deze platformen zijn onder andere weblogs, fora en sociale netwerken als Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter. Verder kenmerken social media platformen zich door de begrippen ‘interactief’, ‘transparantie’, ‘integratie’, ‘uitwisseling’ en ‘dialoog’. Anno 2017 zijn er dan ook allerlei soorten social media platformen. Onderstaand een kleine impressie.

Waarom social media?

Wereldwijd is de aanwezigheid op social media gigantisch groot. Wanneer je alleen al naar Facebook kijkt, wordt de omvang direct duidelijk. Volgens de statistieken van Facebook hebben zij dagelijks gemiddeld 1,23 biljoen (!) actieve gebruikers.

Maar ook binnen Nederland is de markt minstens zo indrukwekkend. Uit onderzoek van Newcom  blijkt dat WhatsApp in 2017 opnieuw het beste scoort met maar liefst 10,9 miljoen gebruikers, waarvan 7,8 miljoen dagelijks een appje stuurt. Een nek aan nek race samen met Facebook, die momenteel 10,4 miljoen gebruikers heeft, waarvan 7,5 miljoen dagelijks door de tijdlijn scrolt.

Deze cijfers zijn natuurlijk indrukwekkend, maar waarom zou je social media zakelijk inzetten? Met de komst van web 2.0. rondom het jaar 2001 heeft de ‘stem’ van consumenten een enorm bereik gekregen, dit noemen we ‘user-generated content’.  Deze vorm van content ontstaat binnen de zogenaamde ‘online consumer communities’ en heeft soms verrassend veel invloed. Zo kunnen social media kanalen en/ of influencers het gedrag en de keuzes van je (potentiële) klanten behoorlijk beïnvloeden. Daarom is het voor bedrijven belangrijk om juist daar aanwezig te zijn en aan de conversaties deel te nemen.

Het bereik van de consument is door social media veel groter geworden

10 redenen om social media in te zetten

Kort samengevat zijn er 10 redenen voor bedrijven om social media in te zetten:

  1. Vergroten naamsbekendheid: door gebruik te maken van social media vergroot je de online aanwezigheid van je bedrijf. Door het bereik van je merk of product te vergroten, zullen consumenten jouw merk- of productnaam eerder herkennen en blijft de naam top-of-mind.
  2. Online reputatiemanagement: met de komst van web 2.0. is het voor ondernemingen erg gemakkelijk geworden om op Internet te monitoren wat klanten van jouw merk vinden. Hier zijn diverse tools voor te vinden. Dit deel is erg belangrijk voor reputatiemanagement. Door social media te monitoren kun je als ondernemer snel reageren op reacties van (potentiële) klanten en negatieve feedback opvolgen. Ook is het aan te raden om concullega’s in de branche te monitoren en hiervan te leren.
  3. Stilstand is achteruitgang: in veel branches geldt het gezegde “stilstand is achteruitgang”. De komst van social media heeft de marketing voorgoed veranderd. Het Internet is onderhevig aan constante veranderingen. Van belang dus voor jouw bedrijf om deze te volgen. Social media is inmiddels volwassen (aan het worden), waardoor je er als (innovatief) bedrijf eigenlijk niet meer omheen kunt. Om nog maar te zwijgen over de massale aanwezigheid van je (potentiële) doelgroep.
  4. Beïnvloeding koopgedrag: het social media netwerk van consumenten heeft een aanzienlijke invloed op het koopgedrag. Consumenten die merken op social media volgen, kopen die producten vaker en bevelen deze ook regelmatig binnen het eigen netwerk aan.
  5. Expertstatus: je bedrijfsprofiel/weblog is een uitgelezen kans om door de consument als expert te worden bestempeld. Via een profiel kun je consumenten op de hoogte houden van het laatste nieuws m.b.t. je bedrijf, maar ook van branche gerelateerd nieuws. Wanneer er op regelmatige basis relevante nieuwsartikelen worden gedeeld, gaat de consument jouw bedrijf als expert zien.
  6. Genereer website traffic: het is goed om in geplaatste berichten waar mogelijk een link toe te voegen naar jouw site. Door plaatsing van regelmatige updates met een link op bijvoorbeeld Twitter, Facebook of LinkedIn kun je via ‘clicks’ extra traffic op de corporate website genereren. Inkomende links zijn verder een erg belangrijke factor bij zoekmachine marketing.
  7. Invloed op zoekmachine rankings: veel social media websites maken gebruik van no-follow tags. Dat wil zeggen dat zoekmachines ze niet volgen. Desondanks scoren social media websites vaak erg hoog in zoekmachines. Uit testen blijkt dat websites met een social-gedeelte in het linkprofiel (dus de no-follow linkjes) beter ranken dan websites zonder no-follow linkjes. Dit onderstreept het belang van een zogenaamd ‘natuurlijk’ linkprofiel. Als mensen het over je site hebben (en linken via social media) is dit een natuurlijk proces. Zoekmachines hechten veel waarde aan websites met een natuurlijk linkprofiel.  
  8. Niche & local marketing: met de komst van social media is niche marketing nog gemakkelijker geworden. Bedrijven kunnen via sociale platformen gericht zoeken op bijvoorbeeld demografische kenmerken en interesses. Ook leent social media zich uitstekend voor locatie gebonden diensten. Deze ‘Location Based Services’ zijn met name geschikt voor bedrijven die hun klanten willen informeren over de specifieke mogelijkheden op de locatie waar de klant zich op dat moment bevindt.
  9. Werving nieuw talent: recent onderzoek van MrWork laat zien dat een meerderheid van de bedrijven al minimaal 3 verschillende social media gebruikt voor werving. Meer dan 80% van de respondenten gebruikt social media voor ‘employer branding’ en‘direct sourcing’. 58% van de respondenten zet hiervoor bijvoorbeeld vacatures op LinkedIn in en/ of heeft een ‘social talentpool’ opgebouwd.
  10. Input productontwikkeling: door monitoring van social media kanalen krijg je tevens inzicht in de wensen van de klant. Deze input is uitstekend inzetbaar voor het innoveren van je producten. Hoewel veel social media platvormen gratis zijn, vergt het wel tijd en energie om een succesvol plan op te zetten om de doelgroep te formuleren, te achterhalen waar deze doelgroep zich bevindt en de feedback te analyseren.

Maar hoe zet jij social media dan in?

Ok, dus social media biedt volop kansen. Wat nu? De eerste stap is het creëren van een doordachte social media strategie. Bepaal hierin wat je wilt bereiken en stem hier de doelstellingen en KPI’s op af. Bekijk ook op welk kanaal precies de kansen liggen, zodat je doelgericht te werk gaat. Met ‘hagel schieten’ is vaak zonde van je tijd en weinig effectief. Zorg dus voor een goed plan en je zult merken dat social media ook voor jouw bedrijf volop te bieden heeft!

Auteur: Pim Brans

Bron: Tribal

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten