Algemeen

Social Selling: relevantie is gewenst, social promotion niet!

leadership

De term Social Selling klopt niet. Het gaat daarbij om het via sociale kanalen luisteren naar prospects en klanten en hen verschaffen van relevante stukjes content. Verkopen wordt daardoor steeds meer ‘helpen te kopen’. Bedrijven in B2B die Social Selling slim willen benutten kunnen daarom beter spreken over ‘buyer enablement’ of over ‘customer success management’. 

Social Selling gaat voor het veel beter benutten van sociale kanalen – zoals twitter, Facebook en uiteraard LinkedIn – in het integrale commercieel proces. Van het bereiken van nieuwe prospects, via het genereren van relevante leads en het verwerven van opdrachten tot en met het optimaal bedienen van bestaande klanten in after-sales.

Genoeg over de juiste syntax, termen en definities. Laten we eens kijken naar 5 voordelen van Social Selling (nou vooruit, laten we die gangbare term in deze blogpost dan toch maar aanhouden) in B2B marketing en sales.

Oh ja, dat zijn voordelen die je alleen maar bereikt door Social Selling niet als een alibi in te zetten om via jullie social promotie updates mijn timeline en die van jullie prospects vol te pompen. Maar door sociale media slim, tactisch en vanuit een luisterend oor en helpende hand te benutten.

1) Bijna tweederde van alle klanten in B2B geeft aan dat hun beslissing mede is bepaald door de kwaliteit van de content van de winnende leverancier. Dit is uiteraard zeker niet beperkt tot de rol die salesmensen spelen in de buyer journey. Maar geeft tegelijkertijd aan dat salesprofessionals meer dan ooit hun rol van expertise-brengers dienen op te pakken.

2) Zo’n 75% van alle B2B professionals gebruiken sociale media in hun besluitvormingsproces. Dat kan verschillen van het raadplegen van hun eigen netwerk voor een 2nd opinion (vergelijk het met het peilen van je netwerk voordat je een verbouwing thuis ingaat) of het lezen van enkele blogpost van experts op een inhoudelijk thema. 

3) Beslissers net ‘vers’ in hun nieuwe rol maken aantoonbaar tot 10 keer vaker een nieuwe koopbeslissing dan beslissers die al wat langer op hun stoel zitten. Dat lijkt op het eerste gezicht misschien contra-intuïtief (“een nieuwe man of vrouw op die positie wordt waarschijnlijk door iedereen bestookt”). Het is dus zaak om op een laagdrempelige, relevante manier – bijvoorbeeld via het sociale kanaal – in contact te komen.

4) Vijf keer hogere respons voor verkopers die hun ‘huiswerk’ doen. Niet verrassend maar toch: verkopers gewapend met een rugtas vol relevante buyer insights slagen er gemiddeld een factor 5 vaker in om hun prospects een respons te ontlokken dan hun vakgenoten die een relatief koude poging doen.

5) 9 van de 10 beslissers reageert nooit op coldcalling. Tenzij je nog harder die overige 10% wilt blijven spammen met even-persistente-als-irritante telefoontjes, is het dus zaak om beter te luisteren. En op afstand – ondermeer via ‘Social Selling’ stap-voor-stap wel het vertrouwen te winnen cq te behouden van jullie prospects en klanten.

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten