Marketing Management

Stephen Covey’s lessen toegepast op SEO en contentmarketing

leadership

Misschien ken je het boek ‘The 7 Habits of Highly Effective People’ al. Zoals de naam van het boek eigenlijk al zegt, gaat dit boek over de gewoontes van succesvolle personen. Lees nu verder om te leren hoe je de zeven principes uit het boek van Covey in kunt zetten voor SEO.

Over het boek

Covey beschrijft in het boek 7 principes waar, volgens hem, succesvolle mensen zich aan houden. Het boek is over de hele wereld vertaald miljoenen keren verkocht.

Veel van de ‘habits’ in het boek zijn gericht op het aangaan van relaties. In het boek is namelijk de volgende opbouw aangehouden: van independence (onafhankelijkheid), naar interdependence. Dit laatste betekent ‘afhankelijk zijn van elkaar’. Pas als iemand zelf onafhankelijk is, kan interdependence worden bereikt.  De achterliggende gedachte is daarmee: twee mensen kunnen samen het meest succesvol zijn, wanneer hun relatie is gebaseerd op gelijkheid.

Coveys principes toepassen op SEO

Gezien het boek veelal gaat over relaties, vroeg ik me af of de principes van Covey ook van toepassing zijn op SEO. En het antwoord is: ja, dit is mogelijk! Zie hier de 7 habits en hun toepassingen.

  1. De verantwoordelijkheid nemen voor je eigen leven, niks op anderen afschuiven of je verschuilen achter omstandigheden.

Je weet dat Google de regels bepaalt. Je kunt hier een paar dingen mee doen:stephen covey 2

  • Niets doen, gewoon afwachten of Google je site oppikt;
  • Vals proberen te spelen met het risico dat je volledig uit de resultaten wordt gehaald;
  • De verantwoordelijkheid nemen, hard werken en een goede website neerzetten.

Als Stephen Covey een SEO specialist was, had hij gezegd: pak de verantwoordelijkheid en doe het laatste! Zeg niet ‘de concurrentie is te groot’ of ‘Google verandert het algoritme zo vaak’, maar doe wat je wél kunt doen. Focus je juist daarop, richt je op wat er wel binnen jouw mogelijkheden ligt.

  1. Doelen stellen. Zorg er daarbij voor dat je altijd weet waarom je iets doet. Wees je ook bewust van waar je voor staat en wat je principes zijn.

Er zijn verschillende manieren van doelen stellen. In business gaat het vaak over SMART doelstellingen, meetbare doelen. In ‘7 Habits’ staat wat anders. Als het aan de auteur van dit boek ligt, leg je de focus niet op meetbare doelen, maar op principes en waarden. De (beroemde) oefening uit het boek gaat over het visualiseren van jezelf in de toekomst. Stel je voor dat je komt te overlijden, hoe wordt er dan op je begrafenis over je gesproken? En hoe wil je dat men over je spreekt? Deze oefening zorgt ervoor dat men er bewust van wordt wat echt belangrijk voor ze is.

Wat je voor jezelf kunt doen, kun je ook doen met je website, merk en bedrijf. Hoe wil je dat aan het eind van het jaar wordt gesproken over jouw webshop? Dit lijkt weinig relevant voor SEO… maar dat is het wel! Want vooral linkbuilding heeft te maken met de ‘gunfactor’. Bedenk dat alles wat je doet daar invloed op heeft, en richt je daarom niet alleen op cijfers, maar ook op het opbouwen en onderhouden van goede relaties.

  1. Stel de juiste prioriteiten en weet kansen op waarde in te schatten. Mogelijk kunnen zaken die op dit moment minder urgent lijken op de lange termijn toch heel wat opleveren.

Als je iemand kunt helpen, doe het dan. Bouw een WordPress website voor iemand omdat je het kunt, ontwerp een mooie header afbeelding voor iemand zijn website of gebruik je kennis om iemand op een andere manier te helpen. Want door te geven kun je relaties opbouwen.

Voor mijn persoonlijke website kreeg ik onlangs nog een link, nadat ik een familielid had geholpen een site te bouwen voor een festival dat ze mede organiseerde. In de weken daarna kreeg die site steeds meer aandacht in de pers en werd de link die ik op de site had, dus steeds waardevoller. Onverwacht kreeg ik dus veel terug door mijn hulp aan te bieden!

  1. Geloof in het vinden van oplossingen voor problemen waar iedereen iets aan heeft.

Als SEO marketeer, heb stephen covey 3je een bepaald idee over hoe een goede website eruit ziet. Jouw idee van een goede website is waarschijnlijk anders dan het idee van bijvoorbeeld een conversie optimalisatie specialist, de klant zelf of zijn webdesigner. Dat kan discussies opleveren. De les die Covey ons leert is dat wanneer die discussie er is, je moet blijven geloven in een oplossing die voor iedereen werkt.

Een voorbeeld is platte tekst. Een trend in webdesign is om steeds minder tekst te gebruiken, en meer icoontjes of afbeeldingen. Dit ziet er goed uit, maar maakt het voor zoekmachines moeilijker om te bepalen waarover de website gaat en om de waarde toe te kennen die de website verdient. In dit geval is gebruik maken van ‘lees meer’ knopjes de oplossing waar iedereen tevreden mee is. Volgens Covey is er in bijna iedere conflictsituatie een dergelijke oplossing mogelijk, dus houd je ogen ervoor open.

  1. Neem de tijd om een ander te begrijpen, voordat je zelf je verhaal vertelt en je beweegredenen op tafel legt.

Als SEO specialist is dit heel belangrijk. Want wie moet je heel goed begrijpen voordat je je eigen verhaal vertelt? Je klant. Of je potentiële klant. Hoe dan ook, je moet je verdiepen in je klant voordat je gedegen advies kunt geven en goed te werk kunt gaan.

Zorg er bijvoorbeeld voor dat je weet wat de klant verwacht van een SEO traject, wat zijn bedrijf doet en wie tot de concurrentie gerekend kan worden. Pas daarna is het zaak om de klant te informeren over wat er moet gebeuren, of om je prospect te vertellen dat SEO geschikt is (of juist niet!) voor zijn specifieke situatie. Dit is de enige juiste manier van zaken doen: je kunt pas een goed advies geven, als je de klant goed begrijpt!

  1. Bouw vertrouwensrelaties op met mensen. Wanneer je elkaar 100% vertrouwt, kun je synergie bereiken.

Hoe beter je elkaar vertrouwt, hoe beter de samenwerking zal zijn. Dit kan gaan over de samenwerking tussen een SEO specialist en developer of copywriter, maar ook over de klant-bureau samenwerking.

Wanneer de klant-bureau relatie op z’n best is, zullen websiteverbeteringen het snelst worden doorgevoerd. Er worden dan ook meer link-kansen benut, omdat er waarschijnlijk frequenter overleg plaatsvindt tussen bureau en klant. Op deze manier verkreeg Happy Idiots onlangs nog een link voor een klant op de website van een televisieprogramma! Wanneer de klant ons niet had gewezen op het TV-item, dan was dit waarschijnlijk niet mogelijk geweest. Synergie ontstaat door vertrouwensrelaties op te bouwen, en volgens Covey lukt dat alleen wanneer je volledig eerlijk tegenover elkaar bent. En natuurlijk door gewoonte 1 tot en met 5 ook toe te passen…

  1. Neem systematisch tijd om jezelf te verbeteren.

Dit kun je als volgt toepassen binnen een SEO-traject: vertrouw er nooit op dat alles helemaal goed blijft. Stel dat alle page titles en meta descriptions kloppen van je website pagina’s. Ze hebben allemaal een call to action, zijn kort genoeg en bevatten de belangrijkste zoektermen. Goed, maar plan meteen in dat je met enige regelmaat nog eens naar je snippets kijkt. Want er kan veel veranderen. Misschien dat je klant er ineens een belangrijke USP bij heeft, zoals ‘gratis verzending’. Dit kun je toevoegen aan de meta description! Andersom kan het ook gebeuren dat er iets in de meta description staat dan niet meer klopt, of dat Google besluit om minder tekens te gaan vertonen in de snippet. Blijf up-to-date!

Er zijn ook andere manieren om te blijven verbeteren. Wat dacht je van het volgen van cursussen, het overleggen met andere specialisten of het volgen van de belangrijkste blogs, zoals MOZ en Search Engine Journal? Gezien de online marketing branche snel ontwikkelt, is dit van groot belang.

Samengevat: SEO draait niet om trucjes of het om te tuin leiden van zoekmachines, maar om eerlijkheid, hard werken en goede relaties opbouwen. Eigenlijk kunnen we zeggen dat SEO net werk is… En dat is natuurlijk ook zo.

Heb je 7 Habits of Effective People ook gelezen? Zo ja, wat vond je er van? Ik lees het graag in de reacties onder deze blogpost!

Bron: Thomas Frenkiel, SEO consultant – Happy Idiots

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.