Marketing Management

Twee succesfactoren voor je contentstrategie

leadership

Vorige week las ik een blog van @Pim Verlaan op Frankwatching. Hierin geeft hij 7 inzichten waarmee online agencies tot een doordacht concept kunnen komen. Goed leesvoer, en niet alleen voor bureaus, ook voor opdrachtgevers is zijn stuk de moeite waard.

Wat Pim betoogt is ook van toepassing voor het opstellen van een contentstrategie, bedacht ik. Ook daar is een doordacht concept onmisbaar. Een goed concept zorgt namelijk voor doel- en resultaatgerichte communicatie en marketing. Relevant voor klanten en in lijn met de business goals. Het concept, de contentstrategie, is de basis voor content. Het geeft houvast bij onderwerpskeuze, stijl en branding, de keuze voor kanalen, het Social Mediabeleid, de PR, woordvoering enzovoorts.

Succesfactoren bij het formuleren van een contentstrategie

In mijn ervaring duurt het opstellen van een contentstrategie zo’n twee maanden. Het is goed het in een redelijk hoog tempo te doen, daardoor creëer je momentum en houd je iedereen aangesloten. Om het in dit tempo te kunnen doen zijn deze twee factoren telkens cruciaal:

1: Betrek interne stakeholders

Na je deskresearch is je eerste stap om met de interne stakeholders te praten. Ik wil altijd weten wat hen ’s nachts wakker houdt. De volgende vragen staan op mijn spieklijstje: wat speelt er in de business, welke doelen moet je halen, wat zijn jouw visie en belangen, hoe werken jullie, zijn er interne aangelegenheden, struikelblokken, zie je zelf kansen? Wat vaak fout gaat is dat contentstrategieën in eerste instantie op de tafels van de Marketing en Communicatie afdeling worden vormgegeven. Daarmee stap je de valkuil in dat je draagvlak verliest, juist bij de mensen voor wie je het verschil wilt maken.

2: Formuleer specifieke contentdoelen

Een contentdoel is wat je wilt bereiken met je content. Het is een opdracht aan de eigen organisatie en een belofte naar de klanten. De contentdoelen moeten herkenbaar zijn voor de stakeholders. Ze komen niet uit de lucht vallen, maar staan in rechtstreeks verband met de ambitie die het bedrijf najaagt en wat er in de dagelijkse praktijk vaak al gebeurt.

Voorbeelden van contentdoelen

Contentdoelen zijn heel divers. Een bedrijf kan bijvoorbeeld als doelen hebben: ‘we maken het onze klanten makkelijk‘ en ‘we geven hen controle’. Deze doelen zijn de richtingaanwijzers voor content. Voor álle content. Van tweets tot en met facturen. Ze kunnen zelfs leading zijn voor de producten en diensten die een bedrijf ontwikkelt.

Een goede contentstrategie met daarin passende contentdoelen is jaren houdbaar. Het biedt houvast aan de organisatie en werkt als een solide ‘backbone’ voor communicatie, marketinguitingen en interactie. Ik geloof heilig in deze aanpak, het houdt iedereen bij de les, opent het gesprek en maakt communiceren weer leuk en waardevol omdat het nu echt ergens over gaat.

Wil je meer uitleg over contentdoelen? Het boek ‘content strategy for the web’ van @MelissaRach en @KristinaHalvorson is een aanrader. Wil je direct sparren, dan kun je me ook gewoon even bellen.

Marja Koster – Management consultant | (online) communicatie | contentstrategie | content marketing at Content Kings

Het bericht Twee succesfactoren voor je contentstrategie verscheen eerst op Content Marketing Management.

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten