Business Development Innovatiemanagement

Vier valkuilen die ondernemers remmen bij innoveren

leadership

Het is een feit dat veel ondernemers overtuigd zijn van hun kijk op de wereld van innoveren.  Indien je als ondernemer vasthoudt aan een van onderstaande meningen dan wordt innoveren een lastige exercitie! Zo blijkt uit de praktijk.

1. Nieuwe kansrijke ideeën zijn zo moeilijk te vinden

Het verhaal gaat over een CEO van een Fortune 500 executive: Deze persoon zei: ‘Praat me niet over ideeën! Ons probleem is dat we te veel ideeën hebben, we kunnen ze gewoon niet allen uitvoeren!’ Helemaal mee eens! Ondernemers hebben gewoon genoeg ideeën.  Het schort hen alleen vaak aan tools en methodes. Do the right things! De beperking van tijd en energie bij hun mensen zijn vaak een grotere beperking dan de behoefte aan nieuwe ideeën. Grote vernieuwers op het vlak van innovatiemanagement hebben het proces van ontdekking, uitvinding en transformatie naar nieuwe business enorm verbeterd! Hun methodes maken het mogelijk voor ondernemers en hun mensen efficiënter en meer adequaat tijd en moeite besteden aan de juiste dingen. 

2. Innovatie betekent: Maak veel blunders en snél!

Goed innoveren betekent dat je goed moet zijn in snel en vaak fouten maken. Dat is een mythe in stand gehouden door Silicon Valley.  Het verhindert diep denken. Het belangrijkste is dat alle experimenten in een innovatieproject gericht moeten zijn op het innovatiedoel – het zijn geen dingen die lukraak plaatsvinden. De twee belangrijkste beïnvloedende factoren van het succes bij innovatie zijn; welk innovatiedoel wordt nagestreefd en welke structuur van experimenteren wordt gebruikt. Dat biedt het leren, ontwikkelt kennis én creëert waarde en concrete resultaten.

3. Concurreer niet, zoek nieuwe markten

Blue Ocean is een strategie om je als bedrijf los te rukken uit een markt met veel concurrenten.  Het is een winstgevend pad, maar de risico’s zijn enorm! Uiteraard zijn er markten waar veel uitdagingen zijn. Toch zijn er veel voorbeelden waarbij bedrijven in zeer concurrerende markten domineren door te innoveren op meerdere dimensies die niets te maken heeft met de ‘core business’. Denk eens aan Apple. Toen zij in november 2001 iTunes introduceerde, waren er meer dan 50 bedrijven de verkoop van MP3-spelers in de Verenigde Staten. Meer dan een ander begreep Apple welke waarde gecreëerd zou kunnen worden als men vanuit de klantervaring muziekdiensten zou aanbieden. Juist de steeds meer optredende tendens in innoveren om nieuwe producten en diensten te ontwikkelen die naadloos aansluiten op de behoefte of passie én gemak van klanten, levert kansen op nieuwe business op.

4. Je leert alleen van academici als Porter

Porter wordt deze tijd weer veel gelezen. In de Verenigde Staten staat hij hoog op de Thinkers 50 List? Hij is een icoon op het vlak van concurrentiestrategieën.  Porter stelt dat bedrijven zich kunnen onderscheiden door het creëren van concurrentievoordelen, bijvoorbeeld door producten tegen lagere kosten dan de concurrent aan te bieden of door meer waarde aan de afnemer aan te bieden zodat deze meer voor het product wil betalen.  Toch maakt Porter meer stuk dan goed is.  Dat komt doordat zijn denken in wezen het omdenken of doorbreken van bestaande structuren belemmert. Juist in de tijd dat klanten sneller nieuwe behoeften kenbaar maken, is een vermogen om nieuwe oplossingen te bedenken noodzakelijk.  Andere denkers als Eric Ries hebben dat begrepen.

[alert type=”info” title=”Leestip: 7 tips voor dagelijkse innovatie”] Lees het artikel

Auteur: Ben Boom.

Dit artikel is initieel geplaatst op InnoSkills. InnoSkills, een initiatief van Ben Boon,  is een innovatie consultancybureau voor advies en begeleiding met een sterk conceptueel karakter en een focus op aantrekken van klanten. InnoSkills levert geen kant-en-klare producten en diensten.  Ik ben ervan overtuigd dat mijn klanten de deskundigheid in huis hebben zélf nieuwe oplossingen te bedenken.  Wat mijn klanten wél hindert zijn verouderde gewoontes, een tekort aan inspiratie en een gebrek aan effectieve tools en methoden.  Hierdoor worden kansen op vernieuwing gemist.

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten