Marketing Management

Waarom content veel communicatieproblemen kan oplossen

leadership

Jazeker, er wordt steeds meer gezonden. Maar is boodschappen zenden dan ook communicatie??? Een mooie tegeltjeswijsheid luidt ‘als álles transparant is, zie je niets meer’. Hierbij de parallel: met alle ‘communicatie’ wordt er niets meer aan boodschap overgebracht. Zo, en dat gaan we bij El Contento nou eens anders doen! Vanuit het begrip ‘contentologie’. Een, zo blijkt iedere keer weer, een andere manier van kijken.

Of misschien zelfs wel van leven. Mét daarbij de mogelijkheid om met slimme systemen te toetsen of de aanpak werkt. In een tijd dat reclameblokken door adverteerders gesponsorde plaspauzes zijn, moeten we weer leren luisteren. Weer leren nadenken over wat mensen kunnen horen. In welke omstandigheden doelgroepen zich bevinden. Het lijkt potdikkie wel communicatietheorie.

Ingewikkeld? Welnee! Iedere ouder vertelt alleen belangrijke dingen tegen zijn of haar kinderen als ze luisteren. En als ze niet luisteren dan zorgt die ouder wel dat het kind luistert. ‘Luisteruhhh…’ Jammer dat die aanpak voor adverteerders en aanzien van consumenten niet werkt… Hoewel veel adverteerders het eigenlijk wel op die manier proberen. En ouders vertellen alleen een sprookje als ze weten dat het kind kán en wíl luisteren. Voor het slapen gaan, in bed bijvoorbeeld.

Wat doet de gemiddelde adverteerder?

Schreeuwen in een stadion waarvan je niet eens zeker weet of er wel mensen zitten. Handig! Iedere directeur vertelt zijn medewerkers bij een verandering wat er nu weer staat te gebeuren. En als ze het dan niet weten, roept de directeur ‘dat hij het al een keer heeft verteld en dat hij niet aan de gang kan blijven…’Persoonlijke communicatie, antwoordt iedere communicatieprofessional als je vraagt wat de beste vorm is om een boodschap over te brengen. EN VRIJWEL NIEMAND DOET HET! Grappig hè?

Als grote bedrijven in contact willen komen met hun doelgroep gooien ze er gewoon een advertentiecampagne tegenaan. Dan begrijpen ze wel wat we bedoelen. En als dat niet het geval is, dan maken we toch gewoon nóg een campagne? Dat printadvertenties linea recta in de papierbak verdwijnen en commercials gebruikt worden als de eerder gememoreerde plaspauzes, doet er niet toe. ‘De doelgroep houdt er wel iets van over,’ denkt de verantwoordelijke marketingspecialist. En ach… welke helft van de ingezette euro effectief is, dat weten we ook niet precies. Als het al de helft is…

praten

Persoonlijke communicatie is wel degelijk de sleutel tot contact. Echt contact dan. Het mooie is dat de techniek zulke persoonlijke communicatie mogelijk maakt en nauwgezet kan ‘monitoren’ wat het effect is. Luisteren naar mensen, soms helpt het ook in het realiseren van je (communicatie)doelstellingen.

In contact treden met je doelgroep…

Argh…doodeng.

Maar soms helpt het bij het begrijpen van mensen.

Práten…

‘Wat???? Praten met je doelgroep, doe effe normaal’.

Jaaahh… dat wat we eigenlijk al tijden niet meer écht doen…

Nee, niet schelden! Niet alleen maar roepen, maar luisteren en proberen het gesprek aan te gaan. Je hebt met mensen te maken!

Alle whitepapers, alle leerboeken over al dan niet commerciële communicatie reppen erover; interactie. Dát is belangrijk. Persoonlijke communicatie is de sleutel van veel problemen. En toch doet niemand het, nou ja niemand… Dat is wat overdreven, maar in ieder geval te weinig bedrijven gaan het gesprek aan. Een community is in negen van de tien gevallen een plaats waar het bedrijf de veranderingen aankondigt om daarna weer oorverdovend stil te blijven. Op Twitter houden de meeste merken nu strak in de gaten of er ‘verkeerde dingen op de social media worden gezegd’. En als dat onverhoopt gebeurt, nou dan gooien we er toch nog een advertentie tegenaan?!

Persoonlijke communicatie is een leeg begrip geworden in veel gevallen. Juist de invulling daarvan is een deel van de oplossing van veel problemen. Of je nou met je kinderen praat of met je doelgroep…  De inhoud van de boodschap is ‘content’. En die is helemaal geen ‘King’, hoogstens een onderdeel van de aanpak. Een ander belangrijk onderdeel van de aanpak is de ‘context’. En dáár zit’ m vaak de crux… Contentologie, met andere woorden. Op welk moment bereik je die doelgroep? Op het moment dat die ervoor open staat.Relevantie, met andere woorden. En niet als je naar de wc rent om te plassen… Dan is het ook geen communicatie, dan heet zo’n boodschap gewoon ‘verspilling’.

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten