Marketing Management

Waarom de waarom-vraag er daadwerkelijk toe doet

leadership

Aan een sterk en succesvol merk met een trouwe schare volgers ligt een goede merkstrategie ten grondslag. Deze merken hebben een visie. Ze wéten waarom ze er zijn, waarom ze doen wat ze doen.   Én weten hun publiek daaraan te verbinden. Nadenken over het ‘waarom’ van je merk en dat doorvoeren in alles wat je doet en communiceert, is een ticket to success. Toch wordt het ‘waarom’ nog weleens vergeten, onderschat of niet tot in de haarvaten van de organisatie doorgevoerd. Een gemiste kans. 

Grote, inspirerende leiders zoals Steve Jobs en Martin Luther King hebben een ding gemeen: ze weten waarom ze doen wat ze doen, betoogt Simon Sinek, schrijver en spreker over management en leiderschap. Hij hield in 2009 eenpresentatie over leiderschap op TEDx waarmee hij wereldwijd de aandacht trok. En nog steeds is zijn theorie de basis voor menig merkstrategie en content marketing plan.

Simon merkte op dat organisaties en leiders die het ‘waarom’ als uitgangspunt nemen succesvoller, invloedrijker en innovatiever zijn. Ze vormen een bron van inspiratie voor hun medewerkers en creëren loyale klanten.

Het ‘waarom’ als the glue that binds

Het ‘waarom’ draait niet om winst maken of groei in marktaandeel. Dat is een positieve spin-off van je onderscheidend vermogen ten opzichte van concurrenten. Bij ‘waarom’ draait het om het (ideële) doel, het fundament van je bestaansrecht. Waar doe je het voor? Waarom bestaat je organisatie? Pas als duidelijk is waarom je als organisatie iets doet, kunnen mensen in je geloven. En geloof, zo weten we sinds mensenheugenis, is een geweldig bindmiddel. Een fantastische basis om als organisatie ware volgelingen aan te trekken die eenzelfde value set aanhangen en – door de interactie met deze volgelingen aan te gaan – een trouw publiek te creëren en uit te bouwen.

Zonder diepere betekenis achter je product en/of dienstaanbod is het bouwen aan een loyaal publiek veel moeilijker, zo niet onmogelijk. Als een ander bedrijf de markt betreedt met een soortgelijk product of dienst, maar net iets goedkoper of met een beter verhaal, sta je met lege handen. Maar als je weet waarom je bestaat en je publiek daaraan weet te verbinden, ben je weerbaarder in de concurrentiestrijd. Begin daarom met het bedenken van waarom je iets doet en ga vanuit daar verder.

Nog een stapje verder

Dat verdergaan betekent dat je niet alleen je ‘waarom’ als kernwaarde van je merk DNA weet uit te drukken, maar ook helder voor ogen hebt hoe je merk aansluit op de wensen en behoeften van je doelgroep. Welke rol je vervult die extern relevant is en intern inspireert. Ook Rachelle van der Linden is van mening dat het vervullen van die rol essentieel is voor succes. Van der Linden ontwikkelde samen met Marco Derksen een model om bedrijven te helpen ‘kleur bekennen’. “Ons model gaat feitelijk nog een stapje verder dan het formuleren van het waarom van je bedrijf. Het gaat veel meer over de vraag waarom jouw organisatie iets op een bepaalde manier doet. Bedrijven die succesvol zijn, hebben een sterk DNA en voeren dat door in alle geledingen van de organisatie,” vertelt ze. “Wanneer door iedereen in de organisatie hetzelfde ervaren en gevoeld wordt, weet je als bedrijf het spel van succes te spelen.”

Beken je kleur!

Om je bedrijf tot succes te brengen, zijn er volgens het kleur-bekennen-model vier rollen die je kunt aannemen: de inspirator, de gids, de facilitator en de servicer. Van der Linden: “Overigens is het bij elke organisatie van belang alle vier de rollen te vervullen, waarvan één rol uitmuntend. Deze rol is je kern – je kleur – en die moet je ook doorvoeren in alle gelederen van je organisatie. Dus: doe alles goed, maar beken je kleur. Voorbeelden van bedrijven die een heldere kernrol hebben gekozen zijn Citizen M. (inspirator), ElizawasHere (gids), Knab (facilitator) en Coolblue (servicer).”

 

Model door Rachelle van der Linden

Contentstrategie vanuit je kernrol

Door kleur te bekennen, verstevig je niet alleen je eigen merk DNA, maar ook de band met je publiek. Je weet namelijk in welke rol je het meest relevant voor ze bent en kan daar je bedrijfsprocessen en interne- en externe communicatie op aanpassen. Het opzetten van een contentstrategie zal vanuit deze positie een stuk gemakkelijker en doordachter gebeuren. 

Vanuit daar kan je een gedegen content plan formuleren voor de diverse kanalen via welke je met je publiek converseert en interacteert. En via die weg steeds meer betekenis geven aan je merk en waarde toevoegen voor je doelgroep. Zo is je contentstrategie sterk verweven met de merkstrategie. Als je redeneert vanuit het ‘waarom’ en kleur bekent, ben je op de goede weg om te bouwen aan een eigen trouw publiek. Hoog tijd dus om je kans te pakken zodat jouw merk sterk en succesvol wordt.

[alert type=”info” title=”Leestip: Marketing 3.0: Een social company met een purpose! “] Lees het artikel

We helpen graag met het formuleren van kernwaarden om vanuit daar samen een contentstrategie te ontwikkelen. Nog eens over doorpraten? Stuur een mailtje naar Lobke Heisen of Kim Rikken.

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.