Marketing Management

Wat voor deler ben jij eigenlijk?

leadership

We delen wat af online. Steeds meer, vaker en sneller. Vanaf verschillende bronnen en met meer mensen. Toch deelt niet iedereen. En we delen ook niet allemaal op dezelfde manier. Er is geen ‘gemene deler’ om het zo maar te zeggen. De New York Times dook in de psychologie van het delen en kwam met zes type delers. Wat voor delers lopen rond op deze wereld? Wat voor deler ben jij? En waarom delen we überhaubt?

Content die niet wordt gedeeld is eenzame content. En daar houden we niet van. We willen mond-tot-mond-reclame, ofwel content marketingsucces. Dus moet er gedeeld worden. Daarom kan het geen kwaad als je weet wat voor type delers jouw (potentiële) klanten zijn en een beetje inzicht hebt in hun drijfveren om te delen.

Meer bereik op social media? Maak het jouw ambassadeurs makkelijk

Dit zijn ze: de zes type delers

  Op basis van het onderzoek ‘Psychology of sharing’ kwam The New York Times met zes type delers. Deze persona’s zijn gebaseerd op emotionele motivaties, hoe men zichzelf wil profileren, welke rol delen speelt in iemands leven en hoe belangrijk het is om de eerste te zijn die iets deelt. Dit zijn ze:

1. De Altruïst

De Altruïst is een behulpzaam, betrouwbaar, bewust en meelevend persoon met veel relaties die content deelt via email. Dit zou een Altruïst kunnen zeggen:

“Ik mailde een paar artikelen over gezonde voeding naar een vriendin met gezondheidsproblemen. Ze mailde me terug om me te bedanken en vond het fijn dat ik aan haar dacht.”

2. De Carrièretijger

Deze ‘sharer’ is een intelligente zakelijke netwerker die vooral LinkedIn gebruikt om content te delen. Zou jij het volgende kunnen zeggen? Dan ben jij er een.

“Ik deel alles wat met werk te maken heeft. Bijvoorbeeld nieuwe inzichten die ons helpen om de ‘sharability’ van onze content te vergroten.”

3. De Hipster

De Hipster is jong, creatief, populair en nogal druk met het neerzetten van zichzelf. De content die bij de Hipster in de smaak valt is ‘cutting edge’ en wordt eerder via social media dan via email gedeeld.

“Ik ben wat ik deel.”

4. De Boomerang

Dit is iemand die deelt om bij anderen een reactie te ontlokken, om bevestiging te krijgen. Social media is het wapen en dan met name Twitter en Facebook. Laatst sprak ik een Boomerang die het volgende over zichzelf zei. Ik knikte instemmend.

“Als ik iets controversieels deel, dan kom ik over als een betrokken iemand met een afwijkende mening. En zo wil ik ook gezien worden. Krijg ik geen reactie, dan weet ik dat ik mijn punt gemist heb.”

5. De Connector

De Connector is creatief, relaxed, bedachtzaam, altijd bezig met plannetjes en gebruikt zowel email als Facebook om content te delen. Mijn vrouw is er zo een, hoewel ze dit niet zo snel zou zeggen:

“Ik kreeg een mail van Holland Casino voor Special Lady’s Day. Ik stuurde de mail door naar wat vriendinnen en van het een kwam het ander. Het werd een superleuke avond!”

6. De Kieskeurige

Deze deler is vindingrijk, kritisch, voorzichtig en bedachtzaam. Content deelt hij alleen als die echt heel goed is. En meestal een-op-een via mail. Dit is zijn standpunt inzake delen:

“Ik stuur alleen iets door als ik echt zeker weet dat iemand er iets aan heeft of het leuk vindt. Anders niet.”

Word of mouth is the best medium of all.
William Bernbach 

Waarom delen we?

De New York Times vroeg zich ook af waarom mensen delen en stelde de vraag aan 2.500 respondenten. Wat volgens het onderzoek als een paal boven water staat is dat delen voor een deel zelfverwezenlijking is en voor deel het onderhouden van relaties.

Dit zijn de vijf belangrijkste redenen waarom we delen:

  1. Je vindt dat iets voor iemand waardevol of amusant is (94%)
  2. Je wilt laten zien wie je bent en wat je bezighoudt (68%)
  3. Je wilt je relaties onderhouden en uitbouwen (78%)
  4. Je wilt betrokken zijn bij wat er in de wereld gebeurt (69%)
  5. Je wilt aandacht krijgen voor iets wat jij belangrijk vindt (84%)

Achterhaal jouw ambassadeurs

Voor wat betreft informatie over producten en diensten die men de moeite waard vindt, zegt de helft van de respondenten dat ze door te delen anderen niet alleen kunnen informeren, maar mogelijk ook kunnen overtuigen en aansporen tot actie.

Kijk, dat zijn de ambassadeurs die je zoekt. Probeer ze te achterhalen, want 85% geeft aan dat doorgestuurde berichten van anderen hen helpt om informatie en gebeurtenissen te begrijpen en te verwerken.

Deel me!

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten