Marketing Management

Online Experience: Scoren door je goed te verplaatsen in de klant!

leadership

Wil je scoren met je website? Verplaats je dan eens in degene die jouw content tot zich neemt. Of je nu een webshop hebt of een informatieve website: de gebruiker bezoekt je pagina met een behoefte. Probeer hier vol op in te spelen, want je wil natuurlijk je bouncerate laag houden en de bezoeker niet verliezen!

Er zijn genoeg tactieken die je helpen om je beter in de gebruiker te verplaatsen, daarvan licht ik er een aantal toe in deze blogpost. De truc is om het gewoon te doen! Je stelt hiermee immers niet alleen jezelf tevreden, maar ook de zoekmachine. 

Maar waar begin ik?

Als ondernemer weet jij als geen ander wie jouw doelgroep is. Het klinkt dan ook erg logisch om met je website op je doelgroep in te spelen. Kies hierbij dan echter ook voor de juiste tone of voice. Stel: jongeren behoren tot jouw doelgroep, dan is het gebruik van ‘u’ een no-go. Jongeren zullen zich hiermee niet identificeren en worden liever met ‘je’ aangesproken. Kortom, het is aan te raden om op één lijn te zitten met je doelgroep.

Ook stem je de content af op de bezoeker, door je af te vragen wat het kennisniveau van de doelgroep is. Maar verlies vooral de behoefte van de doelgroep (en dus het doel van de websitebezoeker) niet uit het oog.

Naast het inspelen op de behoeften van de bezoeker zijn er tal van andere pijlers die zwaar meetellen in de user experience van jouw website. Denk maar eens aan de laadtijd van je website, waarover mijn collega Victor al eens schreef. Wanneer de site speed niet optimaal is zullen hogere bounce rates en kortere time on pages volgen. Een bezoeker wil namelijk vooral snel vinden waar hij of zij naar op zoek is.

Om de bezoeker zo goed mogelijk door de website te leiden is het van belang om de interne linkstructuur goed op orde te hebben, hierdoor kan de bezoeker gemakkelijk door de content navigeren en jij zorgt er hiermee voor dat je bezoeker vindt wat hij of zij zoekt.

De waarde van user experience

Een handig model om aan vast te houden is de UX Honeycomb van Peter Morville waarin de onderdelen die betrekking hebben op de gebruikservaring worden weergegeven.

honeycomb model

Het model draait om zes onderdelen rondom het begrip waarde (valuable) en volgens Morville is een website waardevol wanneer de volgende zes pijlers zijn geoptimaliseerd:

Bruikbaar (useful): de content moet origineel zijn en voldoen aan de behoefte van de bezoeker.

Wenselijk (desirable): de aantrekkingskracht van de website, waarbij emotionele waarden een rol spelen: staat het gevoel dat de website oproept bij de bezoeker in lijn met de merkidentiteit?

Toegankelijk (accessible): de website dient goed toegankelijk te zijn en er mogen zo min mogelijk foutmeldingen opkomen. Daarnaast denkt het model ook vanuit mindervaliden. Bijvoorbeeld: juist kleurgebruik waarbij is gedacht aan mensen met een visuele handicap.

Betrouwbaar (credible): door middel van het design en de content kan een website een bepaalde betrouwbaarheid en autoriteit uitstralen. Gebruik van keurmerken en het laten zien van (klant)reviews zijn hierbij hulpmiddelen.

Vindbaar (findable): kan de bezoeker de juiste content gemakkelijk vinden op (dieperliggende pagina’s van) de website?

Gebruiksvriendelijk (usable): de website moet gemakkelijk in gebruik zijn voor de bezoeker, hieronder valt bijvoorbeeld sitenavigatie, interne linkstructuur en laadtijd van pagina’s van de website.

De link tussen user experience en linkbuilding

LBUXBinnen de pijler ‘usable’ valt ook de eerdergenoemde interne linkstructuur. Naast dat een goed ingerichte interne linkstructuur gebruiksvriendelijk is, speelt het ook linkkracht door binnen het domein van de website. Maar wat (externe) linkbuilding betreft is het ook van belang om je in te leven in de websitebezoeker. Want in principe valt of staat ook linkbuilding met het oog op ‘inleven in de gebruiker’.

Wanneer je niet de juiste content biedt waarnaar de bezoeker op zoek is (relevantie), dan heeft linkbuilding eigenlijk weinig zin. Je zult namelijk zien dat de bounce rate erg hoog is wanneer de bezoeker niet vindt waarnaar hij of zij op zoek is op je website. En ook Google ziet dit, want Google houdt o.a. bij waar een bezoeker afhaakt op je website, hoe lang een bezoeker op je website blijft en hoeveel pagina’s deze bezoeker bekijkt.

[alert type=”info” title=”Leestip:Waarom Inbound Marketing en Google Adwords een prima koppel vormen ?“] Lees het artikel.

Bedenk dus: de behoefte van de gebruiker bestaat niet alleen uit content waarnaar hij of zij op zoek is, maar ook uit eerdergenoemde factoren als site speed en gebruiksvriendelijkheid.

Auteur: Carmen vd Berg

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten