Business Development Innovatiemanagement Management & Leadership

Welke innovatiestrategie past bij jouw bedrijf?

leadership

Er zijn negen innovatiestrategieën die je kunt gebruiken voor het realiseren van jouw innovatiedoelen. Welke innovatiestrategie het beste bij jouw organisatie past hangt o.a. af van de intensiteit en vereiste capaciteit waarmee je met innovatie aan de slag wilt gaan.

Dat is de ervaring van het internationaal opererende innovatieadviesbureau Board of Innovation. Zij komt in de praktijk verschillende innovatiestrategieën tegen en heeft deze in een ‘Innovation Matrix’ vastgelegd. Daarmee kies je de innovatiestrategie die het beste bij je past. In het kort de essentie van hun betoog, je kunt het volledige artikel nalezen op hun website.

Welke innovatiestrategieën zijn er?

De 9 innovatiestrategieën volgens Board Of Innovation (in het Engels):

  1. Startup Fund. A startup fund is a corporate fund that invests in external opportunities. It aims to generate growth through external capabilities in line with the strategic objectives of an organization.
  2. Emerging Business Areas. Emerging (or New) Business Areas are sandbox environments where new business initiatives can grow before they prove their profitability and potentially enter an actual business unit, or become a new business unit.
  3. Center of Excellence. A center of excellence is a formal group in the organization that coordinates innovation initiatives to ensure that innovation is structurally embedded in the organization.
  4. External Incubator. An external startup incubator is a corporate initiative to support, grow and evaluate external startups for a specific period of time.
  5. Internal Accelerator. An innovation accelerator is an internal innovation program to free up time for intrapreneurs to develop, test and grow new business ideas outside of organizational processes and deliverables.
  6. Community of Practice. A community of practice is a cross-functional group of people within an organization with common interests and goals who share expertise within the organization.
  7. Innovation Challenge. An innovation challenge is an open initiative to get external expertise to solve organizational or societal challenges.
  8. Design Sprint. A Design Sprint is a (five-day) process for answering critical business questions through design, prototyping, and testing ideas with customers. It is an ad-hoc initiative that forces employees to interact closely with the outside world.
  9. Innovation Workshop. An innovation workshop is a (1+ days) session through which employees are invited to create new ideas or business concepts outside of the normal work process.

Intensiteit en Capaciteit

Welke innovatiestrategie het beste bij jouw organisatie past hangt o.a. af van (1) de intensiteit van het innovatietraject: kort/incidenteel of langdurig/structureel, en (2) de gewenste/vereiste capaciteit waarmee je met innovatie aan de slag wilt gaan: intern of extern.

Om je te helpen de juiste innovatiestrategie te kiezen kun je de volgende zes vragen gebruiken:

  1. Do you want to attract new talents to your company?
  2. Do you want to start promoting intrapreneurship?
  3. Do you value external growth above internal transformation?
  4. Do you want to establish a long-term innovation pipeline?
  5. Do you have one single issue to tackle?
  6. Do you need to minimize the risk of your innovation initiative?

Innovation Matrix

Met de antwoorden op deze 6 vragen kun je m.b.v. onderstaande Innovation Matrix zelf bepalen welke strategie het beste past. In onderstaand voorbeeld is vooral vraag 1 van toepassing.

3 stappen innovatie-aanpak

De innovatie-volwassenheid van de organisatie neemt volgens de innovatie-adviseurs toe als je meerder initiatieven probeert. Je werkt met een innovatie-portfolio. Je begint bijvoorbeeld met adhoc-initiatieven, stopt als ze niet het gewenste resultaat opleveren, en pakt de succesvolle initiatieven structureel op. Kennis neemt toe, je wordt beter in innoveren en je spreidt de risico’s over meerdere initaiteven. Board of Innovation heeft nog enkele tips voor de aanpak, zij zien daarin drie hoofdstappen:

  1. Step 1: To explore and try out the most suitable format, it’s best to try at-hoc initiatives first. You can test the value of initiative relatively quickly and cheaply. Typical ad-hoc formats are innovation challenges, design sprints, or innovation workshops. This overview is not inclusive for all initiatives, but it compares a few common practices.
  2. Step 2: External incubators, internal accelerators, and a communities of practice are ideal next steps to embed innovation more structurally in the organization. They usually take more time than ad-hoc initiatives (3-12 months) and allow organisations to understand the potential of a program.
  3. Step 3: To embed innovation initiatives, structural investments must be made. This can be done in various ways, from externally focused startup funds to internally focused centers of excellence.

Wendbare organisatie vormt de basis

Organisaties zouden sowieso moeten beginnen met het vergroten van hun strategische wendbaarheid (strategic agility). Daarmee kun je het beste activiteiten op het gebied van innovatie (explore) en business as usual (exploite) kunnen combineren. Hoe je dat voor elkaar krijgt lees je in het boek Hoe agile is jouw strategie?

In lijn met strategische doelen

Rest de constatering van de innovatie-adviseurs dat jouw innovatie-initiatieven moeten liggen ‘in line with the strategic objectives of an organization’. Dat lijkt me logisch toch? Ter inspiratie vind je op dit weblog 15 soorten innovatie voorzien van voorbeelden. Succes met innoveren!

Bron: Artikel ‘The Innovation Matrix – A Tool To Define The Innovation Strategy That Best Fits Your Company’, juli 2017, Boardofinnovation.com.

Auteur: Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies) is zelfstandig adviseur in klantgericht ondernemen (CRM), strategie en marketing. Hij is auteur van diverse boeken zoals CRM in de praktijk, Klant in de driver’s seat, Innovatieblunders, Zorgmarketing in de praktijk en Hoe agile is jouw strategie? over snel en wendbaar ondernemen. 

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten