HR Management

Zo meet HR toegevoegde waarde

Organisaties zijn in toenemende mate afhankelijk van de waarde die hun medewerkers leveren, wie moet dit meten? Organisaties zijn in toenemende mate afhankelijk van de waarde die hun medewerkers leveren, maar het is vaak lastig om het menselijk kapitaal te meten. Hoe meet je deze waarde die vooral kwalitatief is en hoe verbeter je de kwaliteit van de medewerkers zodat je als HR-professional een strategische bijdrage aan het business resultaat kunt leveren?

Waarde voor de organisatie

Vroeger werd de waarde van een organisatie vooral bepaald door de materiële activa als grond, gebouwen of voorraden. Tegenwoordig ligt de nadruk meer op immateriële activa en dan vooral op de waarde van het menselijk kapitaal als onderdeel daarvan. Helaas is het lastig om de waarde van het menselijk kapitaal te meten. Mensen moeten op de juiste wijze worden aangestuurd. Er moet aandacht zijn voor het werkklimaat en voor goede fysieke werkomstandigheden. Werknemers moeten hun kennis en vaardigheden kunnen ontwikkelen. Klanten moeten bereid zijn voor deze diensten en producten te betalen. Pas dan heeft het menselijk kapitaal waarde voor de organisatie.

LEES MEER / HRM OPLEIDINGEN / INSCHRIJVEN GRATIS WEBINAR HR ANALYTICS (ROI VAN OPLEIDINGEN) 

Tags

Over de auteur

Michiel Noij

De redactie wordt verzorgd door Michiel Noij en Nomair van Wijk.

Heeft u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar. U kunt contact opnemen met Michiel Noij en/of Nomair van Wijk via 030-2270497 (optie 6) en/of contact [at] ubsbusiness.nl

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten