Marketing Management

Zorg voor een goede ”first impression” d.m.v. persona’s

leadership

We gingen kijken naar een huis. Om te kopen ja. Nou ja, niet meteen, maar we zijn ons aan het oriënteren en het leek ons een goed idee om te beginnen met wat bezichtigingen. Het idee was om een beter idee krijgen bij wat wat we willen, wat we belangrijk vinden en wat er zoal te kiezen valt. Het is immers een belangrijke keuze en laten we eerlijk zijn: écht verstand hebben we er nog niet van.  

De eerste indruk van dit huis was niet bijzonder positief. De foto’s op de website van de makelaar maakten wel duidelijk dat het een opknappertje was (op zich geen probleem, ik kan een aardig eindje timmeren), maar het was bijzonder moeilijk om in te schatten wat de staat van het pand nu echt was. De website telde een twintigtal foto’s, waarvan drie van de trapleuning (ik verzin het niet) maar geen van de badkamer. Leek me geen goed teken. Maar goed, onze oriëntatie moest ergens beginnen, dus we hebben een afspraak gemaakt.

De wet van vraag en aanbod

Stel nu dat je niet op zoekt bent naar een huis, maar naar een nieuwe accountant. Of een advocaat. Of een marketingbureau. Je bekijkt de website van zo’n bureau, maar deze roept meer vragen op dan antwoorden. Je vindt een heleboel informatie die je niet belangrijk vindt (trapleuningen), maar de informatie die je écht nodig hebt (badkamer) is nergens te vinden.

Zou je dan toch contact opnemen, of een afspraak maken? Waarschijnlijk niet. Bij huizen is het natuurlijk anders: je hoopt een verborgen schat te vinden die juist door andere mensen onopgemerkt is gebleven door die slechte eerste indruk. De vraag is groot, het aanbod is klein. Maar voor jouw bedrijf of organisatie is het waarschijnlijk andersom: veel aanbod, weinig vraag. Je zult je dus moeten onderscheiden. Zorg daarom dat je – in dit geval met je website – een goede eerste indruk maakt.

Zorg voor die goede eerste indruk met je website

Die goede eerste indruk is een combinatie van factoren. Natuurlijk, het visuele aspect is belangrijk. Goede, relevante foto’s (liefst eigen foto’s en geen Amerikaanse stockfoto’s) en een moderne vormgeving kunnen enorm meehelpen. Veel belangrijker is echter nog dat je zorgt dat je klant alles kan vinden wat hij nodig heeft om zich te oriënteren.

Zorg dat je qua content goed aansluit bij de (informatie)behoefte van je klant. Schrijf de juiste teksten (onderwerp) op de juiste manier (tone of voice) en zorg voor een logische informatie-opbouw zodat je bezoeker gemakkelijk kan vinden wat hij zoekt.

Peter_Family Guy

Een voorbeeld-uitwerking van een persona voor een makelaar.

Een goede eerste stap is het maken van persona’s.

Persona’s zijn archetypen klanten die ieder een deel van je doelgroep vertegenwoordigen. Een persona is anders dan een marktsegment. Demografische eigenschappen (leeftijd, locatie, geslacht) zijn niet zo belangrijk: we kijken bij het maken van persona’s liever naar karakter, informatiebehoeftes en voor welke triggers iemand gevoelig is. Op basis van je persona’s kun je dan kijken hoe je met je website er voor kunnen zorgen dat die belangrijke eerste indruk wordt verbeterd.

Oh ja, voor wie weten wil hoe het verder is gegaan met het huis:

De tweede indruk was bepaald niet beter. De makelaar, die duidelijk ook niet blij was om op een koude, regenachtige zaterdagochtend de deur uit te moeten, zette   zijn meest enthousiaste gezicht op, deed de deur open en wilde aan zijn een-prachtige-jaren-20-woning-praatje beginnen. “Stil eens!” (we zeiden niets).

Een tot voor kort bevroren waterleiding had het begeven ergens sinds de laatste bezichtiging en was druk bezig de hele begane grond onder water te zetten. Kan gebeuren.

Na de korte rondleiding (“ja goed gezien, houten vloeren”) werd ons al snel duidelijk dat dit niet ons droomhuis ging worden. De badkamer was trouwens aan de overkant van de grote vloed op de begane grond, dus die hebben we uiteindelijk helemaal niet gezien.

Het feit dat ik op de bovenste verdieping letterlijk de wind langs mijn hoofd voelde waaien, hielp ook niet mee. Ik had dus toch moeten vertrouwen op die eerste indruk. Mooie trapleuning, dat wel.

[alert type=”info” title=”Leestip:  Twee succesfactoren voor je contentstrategie “] Lees dit artikel

Meer weten? Bel of mail me gerust voor nadere uitleg!

Auteur: Jeroen Huynen, Buttonplay. Buttonplay is een online-/contentmarketingbureau gevestigd in Maastricht. Buttonplay is in 2009 opgericht door Jeroen Huynen. Na enkele jaren voornamelijk freelancewerk, is Buttonplay inmiddels uitgegroeid tot een bureau met klanten als Gemeente Maastricht, Brightlands, Zuyd Hogeschool, APG en Livios.be.

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten