Marketing Management

Marketing 3.0; een social company met een purpose!

leadership
De “purpose” van bedrijven en hun marketing leek jarenlang gericht op winstmaximalisatie. Aan marketeers de opdracht om daar optimaal aan bij te dragen. En in het verlengde daarvan werd de basis van marketing denken en handelen een model uit de jaren 60 van de welbekende McArthur (toen al een oude man). Oftewel de bekende 4 P’s waarmee marketing bijna een wetenschap leek te zijn en naadloos paste in bedrijfsculturen waarbij alles gebaseerd leek op targets, cijfertjes en doorberekeningen. Maar tijden veranderen en misschien nog nooit zo drastisch als nu. Tijd om de vier oude p’s los te laten en te gaan denken vanuit een nieuwe “P”; de (echte) Purpose!
Marketing 3.0: de opkomst van social companies met een purpose

Marketing 3.0: de opkomst van social companies met een purpose

Een nieuw tijdperk breekt aan, de consumer driven economy

Het huidig tijdperk kenmerkt zich door enorme veranderingen. Of misschien is dat te zwak uitgedrukt. We zitten niet midden in een tijdperk van verandering, maar in een verandering van tijdperk zoals professor Jan Rotmans stelt. In een bijna ongehoorde snelheid is de “macht” van bedrijven, instituten en (overheids-) instanties overgegaan naar de mensen. We zitten in een transformatie van economisch tijdperk waarin niet meer de bedrijven en merken met hun producten en diensten centraal staan, maar de consumenten. We komen uit een product (en service) economie waarbij marketing & communicatie erop gericht was om mensen te laten geloven in een merk en haar producten en diensten en USP’s de differentatiors waren. Waar marktaandelen, sales en winst de belangrijkste doelstellingen vormden. 

En nu komen we in een tijdperk waarbij consumenten al die prachtig geschreven brandstory’s, die zorgvuldig opgebouwde identiteiten en overweldigende reclames steeds eenvoudiger door kunnen prikken als te strak opgeblazen ballonnen. Ze geloven het simpelweg niet meer. Een product of dienst bedenken om vervolgens te roepen waarom het onmisbaar is voor de doelgroep is zooo 2008. In het nieuwe tijdperk werkt het andersom, mensen geven aan wat onmisbaar is in hun leven, waar ze warm van worden, wat ze echt belangrijk vinden. In plaats van simpelweg consumeren moet een product of dienst het leven en de ervaringen van mensen verrijken. Aan bestaande bedrijven en (steeds vaker) start-ups de uitdaging om daar op in te haken. Eenconsumer driven economy dus.

Denken en handelen vanuit een purpose

Er lijkt een stille revolutie gaande onder de mensen. Aangejaagd door de online ontwikkelingen in combinatie met de financiële en economische crisis. Mensen zijn geschrokken, voelen zich steeds vaker bedrogen. Het vertrouwen is weg… En dat delen ze massaal met elkaar, ze gaan op zoek naar nieuwe initiatieven, starten of sluiten zich aan bij nieuwe bewegingen. Daarbij speelt relevantie een steeds belangrijkere rol. Relevantie omdat iets of iemand simpelweg hun leven verrijkt, of relevantie op het sociaal-maatschappelijke vlak.

Bedrijven kunnen en moeten hierop aansluiten. Mensen voelen zich niet betrokken bij bedrijven die focussen op marktaandelen, omzet en winst. Maar wel bij bedrijven die een purpose nastreven. Of zoals Simon Sinek jaren geleden al zei: “People don’t buy what you do, but why you do it.” En hoewel Sinek in marketingland een hele grote groep volgers heeft, zijn er nog maar weinig bedrijven die echt vanuit een Why of Purpose durven te denken, handelen en communiceren. Waarom? ik denk angst en onwetendheid.

Purpose levert meer op!

Maar wat blijkt? Denken, handelen en communiceren vanuit een purpose levert meer op! Uit deMeaningful Brand Index blijkt bijvoorbeeld dat merken met een purpose gemiddeld 120% beter presteren dan “traditioneel” denkende en opererende merken. Dat is niet zo maar natuurlijk. Zo blijkt dat 91% van de mensen van merk of bedrijf zou switchen als een ander merk met dezelfde prijs en kwaliteit wel een hoger doel zou nastreven dan enkel winst. En maar liefst 76% zou een bedrijf met een purpose aanbevelen, terwijl tegelijkertijd 90% aangeeft een bedrijf te boycotten als zij merken dat ze niet goed handelen op sociaal-maatschappelijk vlak. Ook met betrekking tot werknemers zie je dat een bedrijf met een purpose een voorsprong heeft. 

Zo zegt 81% van de mensen dat zij rekening houden met de purpose van een bedrijf als ze ergens gaan solliciteren. Dus als je de beste werknemers wilt binnenhalen, dan moet je purpose duidelijk zijn.

Marketing 3.0: de opkomst van social companies met een purpose

Meer cijfers die laten zien hoe belangrijk een purpose voor merken en bedrijven is geworden, vind je in onderstaande infographic.

Marketing 3.0: social companies met een purpose

Marketing 3.0: social companies met een purpose

Is jouw bedrijf of organisatie al bezig om te veranderen in een social company met purpose?

Bron: Remco van Buren – Kitty Hawk

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten