Marketing Management

Het recept voor meer en waardevollere nieuwsbriefabonnees

leadership

Veel bedrijven worstelen met hun nieuwsbrief. Een goede, onderhoudende nieuwsbrief maken die je marketing versterkt, vraagt tijd. Veel tijd. Dan wil je graag dat de juiste mensen je nieuwsbrief ontvangen, hem openen, op de links klikken en je nieuwsbrief liefst ook nog met anderen delen. Maar het begint met voldoende abonnees. De vraag is alleen: wat is voldoende? Het antwoord op die vraag hangt sterk af van je doelstellingen, je doelgroep en van het onderwerp van je nieuwsbrief.

Mogelijk is je doelgroep scherp afgebakend en heel specifiek. Dan is je doelgroep waarschijnlijk beperkt van omvang. Je verkoopt bijvoorbeeld software voor advocatenkantoren. Het is dan niet zinvol en haalbaar om naar duizenden abonnees te streven. Je wilt juist een hele selectieve doelgroep als abonnee.

Of je onderwerp is juist heel breed en je richt je op een grote groep consumenten. Bijvoorbeeld alle Nederlanders die een boek willen schrijven (ooit). In theorie willen in Nederland 1 miljoen mensen een boek schrijven dus dan is het wenselijk dat je zeker enige duizenden abonnees op je nieuwsbrief hebt. .

Zodra je geformuleerd hebt wat je doelstelling is (meer bekendheid en zichtbaarheid, meer bezoekers op je site, meer leads, meer sales) kun je aan de slag om de deur voor de juiste abonnees zo open mogelijk te zetten.

Dat kan op de volgende manieren:

1. Maak je nieuwsbrief zichtbaar!

Er zijn gek genoeg nog veel websites waar de nieuwsbrief behoorlijk verstopt staat. Bijvoorbeeld achter een icoon van een envelop. Of helemaal onderaan in de footer. Het spreekt voor zich dat als je de nieuwsbrief duidelijk in beeld brengt, deze meer aandacht krijgt. Maar ‘groot’ is in dit geval niet alles. De positie van je nieuwsbrief kan veel uitmaken. Een plek linksboven in de website kan veel meer abonnees trekken dan een plek rechtsboven. Als het kan zou ik hem linksboven plaatsen, maar experimenteer daar eens mee en kijk welke plek de meeste abonnees ontvangt. De uitkomst kan je verrassen!

2. Noem het geen nieuwsbrief

Nederlanders zijn nieuwsbriefmoe. Probeer het n-woord daarom te vermijden en benoem het voordeel van een abonnement: altijd het laatste nieuws, extra kortingen, exclusieve content, primeurs. Geef ook aan hoe vaak je mailt. Dat ben je wettelijk verplicht, maar ook degene die zich inschrijft weet waar hij aan toe is en zal minder snel geïrriteerd zijn als je elke week een nieuwsbrief stuurt.

3. Aaah, pop-ups!

Mensen houden niet van nieuwsbrieven, maar ze haten pop-ups. Toch zou ik ze wel gebruiken! Onderzoek wijst namelijk uit dat mensen niet van pop-ups op websites houden, omdat die hen storen. Maar zodra je pop-ups plaatst, blijken ze wel degelijk te werken en voor meer respons te zorgen. De kunst is om ze dus niet te laten storen. Zo verdwijnen weinig mensen van je website met de intentie om hier nooit meer terug te keren. Ruwweg zijn er drie soorten pop-ups:

De ‘in je gezicht’ pop-up
Die verschijnt middenin beeld en is een geweldige aandachtstrekker. Maar: mensen die net op je site zijn aangeland hoeven niet binnen 5 seconden een pop-up voor een nieuwsbrief te zien. Ze weten nog amper of ze je site en content goed vinden. Sommigen zijn binnen een halve minuut weer vertrokken, omdat de pagina niet bracht wat ze zochten. Doe hoef je dus echt niet te storen. Kijk eens in Google Analytics hoe lang een geïnteresseerde bezoeker gemiddeld blijft. Is dat een minuut of twee minuten? Laat de pop-up dan iets voor die tijd in beeld komen.

Je voorkomt dat deze pop-up een stoorzender wordt door duidelijk aan te geven hoe je hem wegklikt en door hem niet op elke pagina te tonen. Stel in hoe vaak de pop-up mag verschijnen. Een keer per bezoek? Een keer per dag? Zo voorkom je dat iemand steeds je pop-up moet wegklikken. Op de pagina’s waar echte verkoop plaatsvindt kun je deze pop-up beter helemaal weglaten. Daar leidt hij alleen af van het belangrijkste doel van die pagina.

De ‘onderaan de pagina’ pop-up
De naam zegt het al. Deze verschijnt bescheiden onderaan de pagina. Je kunt hem zo instellen dat iemand de pop-up past ziet als hij minimaal zoveel procent van de pagina heeft gelezen, bijvoorbeeld 70%. Dat is een lezer die echt geïnteresseerd is. Qua formaat is deze pop-up evenmin storend. Het nadeel is dat hij door zijn bescheiden karakter ook gemakkelijker te negeren is.

De ‘je gaat toch niet weg’ pop-up
Zodra je muis richting bovenkant monitor gaat, verschijnt de pop-up. De website is bang dat je een andere url in gaat typen en wil nog snel iets onder je aandacht brengen. Soms irritant, want je hield het al wel voor gezien. Maar een deel van de bezoekers vindt je pagina echt waardevol en bedenkt alsnog dat het wel handig is om gegevens achter te laten. Dit type pop-up werkt dus ook.

weggever nieuwsbriefabonnees

4. De weggever als verleider

Jarenlang was het een trend om eerst een eBook of PDF te maken en die als weggever aan te bieden om mensen over te halen om abonnee te worden. Het heeft vaak gewerkt, maar je kunt er wel je vraagtekens bij plaatsen. Iemand die eigenlijk alleen je weggever wil hebben en dan zijn gegevens achterlaat omdat het niet anders kan, gaat die straks je nieuwsbrief met aandacht lezen? Of heb je meer aan nieuwsbriefabonnees die zich niet laten verleiden door een weggever, maar die zich abonneren omdat ze de inhoud van je site enorm waardevol vinden?

Zeker als je met hele waardevolle weggevers werkt, kan het zijn dat mensen vooral dat eBook of die download willen hebben en minder zitten te wachten op extra nieuwsbrieven. Mogelijk maakt je weggever dan een goede, eerste indruk en doe je die vervolgens teniet omdat men ook een nieuwsbrief krijgt die minder past.

Wel of geen waardevolle weggever maken verschilt per doelstelling, doelgroep en per bedrijf. Er bewust over nadenken zorgt er wel voor dat je waarschijnlijk voor de beste oplossing kiest. Of vraag hier deskundig advies…

[alert type=”info” title=”Leestip:  Social selling: relevantie is gewenst , social promotion niet “] Lees dit artikel

5. Partner met andere websites

Je kunt je eigen website goed inrichten maar een partnerschap met andere websites die aanvullend zijn kan ook goed werken. De kapper kan zijn abonnees wijzen op een schoonheidsspecialist en haar informatie. De drukker en het reclamebureau verwijzen naar elkaar, net als de recruiter en de loopbaancoach, het administratiekantoor en een business coach. In Haarlem verwezen een platenzaak en een kledingwinkel naar elkaar, omdat ze deels dezelfde doelgroep hadden. De een richt zich op skaters en snowboarders, de ander is gespecialiseerd in vinyl en bij beide zaken kwam deels hetzelfde publiek terwijl het op het eerste gezicht twee heel verschillende branches zijn.

6. Deel het bestaan van je nieuwsbrief via andere kanalen

Je hebt vaak voldoende communicatiemiddelen tot je beschikking om ruchtbaarheid aan je nieuwsbrief te geven. Alleen sta je er vaak niet bij stil. Enkele suggesties om je nieuwsbrief zichtbaarder te maken:

  • Deel je nieuwsbrief elke maand via een statusupdate op LinkedIn
    Dat kan via persoonlijke profielen van de gezichtsbepalende medewerkers van je organisatie en natuurlijk via de bedrijfspagina op LinkedIn
  • Vermeld het op je Twitter profiel
    Vaak is er te weinig ruimte in de biografie, maar je kunt ook tekst met een nieuwsbriefverwijzing opnemen in de grote afbeelding op je profiel.
    Uiteraard kun je er af en toe een tweet aan wijden en zelfs een tweet over je nieuwsbrief vastmaken zodat deze permanent bovenaan staat.
  • Schrijf je wel eens een lang artikel op LinkedIn via LinkedIn Pulse?
    Vermeld de nieuwsbrief onderaan ieder artikel.
  • Koppel je nieuwsbrief aan je bedrijfspagina op Facebook
    Een bedrijfspagina op Facebook heeft tabbladen die specifieke zaken zoals foto’s of video’s wat nadrukkelijker onder de aandacht brengen. Daar kun je ook je nieuwsbrief laten zien.
    Veel nieuwsbriefproviders hebben daar een applicatie voor (Mailchimp bijvoorbeeld). Er zijn ook onafhankelijke aanbieders die een tabblad voor je nieuwsbrief kunnen toevoegen aan je Facebook pagina.
  • Vermeld je nieuwsbrief in je email handtekening

Voor bovenstaande adviezen geldt dat het beter is om aan te geven wat het voordeel is van de nieuwsbrief dan om sec aan te geven dat er een nieuwsbrief is. Dat laatste heeft veel minder aantrekkingskracht..

Nieuwsbriefabonnees wil je verdienen

Het is verleidelijk om te streven naar een zo groot mogelijk aantal nieuwsbriefabonnees. Maar het is tegelijkertijd een valkuil. Niet alle nieuwsbriefabonnees zijn immers gelijk. De ene abonnee zal veel beter in je doelgroep passen dan de andere. Bovendien ben je het meest gebaat zijn bij nieuwsbriefabonnees die zich aanmelden omdat ze je blog, je schrijfstijl en je onderwerpkeuze interessant vinden. Dat zijn de mensen die je nieuwsbrief niet alleen openen en lezen, maar ook abonnee blijven gedurende lange tijd en op termijn klant worden. Al kan daar soms jaren overheen gaan. Nieuwsbrieven versturen is dan ook een zaak van lange adem en voortdurend kwaliteit bieden die aansluit bij de verwachtingen van de abonnees.

Auteur: Linda Krijns – Sstroop – Contentmarketing

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten