Marketing Management

Public Relations: smeerolie voor uw storytelling en contentstrategie

leadership

Afgelopen vrijdag schreef ik een blogje over een krachtig tegengeluid. Over Stefan Sagmeister, die beweert dat vrijwel iedereen die claimt een storyteller te zijn, dat absoluut níet is. Goed, ik was het daar niet helemaal mee eens, maar verfrissend was dit geluid wel. Vooral omdat er bureaus en zelfstandigen zijn die inderdaad beweren aan storytelling te doen, terwijl ze nog niet echt weten wat het is of wat het inhoudt. Maar dat geeft niet, want veel bureaus moeten die switch gewoon nog maken. Net als zij nog moeten wennen aan de inzet van PR als het gaat om storytelling en contentmarketing. En over de combinatie van die drie, PR, storytelling en contentmarketing, wil ik het als vervolg op een eerder verhaal graag in een blogserie met je hebben. Dit is daarvan de eerste. 

(1) Storytelling leidt tot contentmarketing…

De overdracht van jouw verhaal richting je gemeenschap – van werknemers, vrijwilligers, leveranciers tot klanten – loopt helaas niet vanzelf. Natuurlijk, een goed verhaal gaat als een lopend vuurtje, maar dat vuur moet wel gevoed blijven. Aangewakkerd zelfs. Via aansprekende content het liefst, omdat je content zo kunt creëren dat het zich makkelijk laat delen. Met andere woorden, storytelling en contentmarketing zijn sterk met elkaar verbonden.

(2) …en contentmarketing leidt tot PR

De reden dat ik het graag over PR en storytelling wil hebben, is dan ook omdat PR juist goed kan helpen om je verhaal met behulp van contentmarketing te verspreiden. Moderne PR is er immers op gericht om je bereik te vergroten, online traffic te genereren en de loyaliteit van klanten te vergroten. En dat helpt om je verhaal effectief in te zetten en te verspreiden. Vandaar ook dat de aandacht voor het belang van PR binnen storytelling en contentmarketing steeds maar groter wordt.

Stapje terug: de ideale contentmarketingmix

Voordat ik verder inga op de inzet van PR-strategieën, is het echter handig eerst nog even in te gaan op de ideale contentmarketing. Want PR mag dan ideaal zijn om je te helpen je verhaal te verspreiden, maar dat werkt natuurlijk alleen als je contentmarketing op zichzelf reeds goed is. Vandaar, een aantal elementen die je contentmarketingcampagne standaard zou mogen bezitten zijn onder andere de volgende:

– Blogpost; wat PR kan zijn voor storytelling en contentmarketing samen, vormen blogposts voor contentmarketing: smeerolie. Met blogposts kun je steeds weer waarde delen en oproepen tot actie.

– Infographic; beter deelbare content bestaat bijna niet. In infographics kun je alle relevante informatie en de waarde van je volledige campagne in één creatief beeld samenvatten.

– E-book; iets uitgebreider kun je ook hierin alles samenvatten. E-books doen het goed en bieden voldoende ruimte om je gehele campagne en de relevante informatie daarin zorgvuldig uiteen te zetten.

– Social media; alle stappen binnen de campagne deel je uiteraard via social media. Liefst handmatig en op het moment zelf, maar voorgeprogrammeerd kan natuurlijk ook.

– Landingspagina; contentmarketing heeft altijd een doel. Zorg dat elk onderdeel van je campagne terugleidt naar de landingspagina waarop je dat doel kunt bereiken. 

Hoe zet je daarbij PR in?

Goed. Om je storytelling en contentmarketing te versterken en het doel daarvan te behalen, is het dus absoluut geen slecht idee om daarbij de hulp in te roepen van enkele veel gebruikte en makkelijk toe te passen PR-strategieën. Deze kunnen je namelijk helpen het contact met je doelgroep te vergroten, en daarmee eveneens de kans om je verhaal nog beter te verspreiden. Heel basic zijn het de volgende belangrijke strategieën die je in zou kunnen zetten:

1. Pitch je ideeën bij relevante mediacontacten.
2. Verzamel mogelijkheden tot gastbloggen.
3. Benader de juiste influencers.
4. Werk samen met andere organisaties met een groot bereik.
5. Geef presentaties op events.

[alert type=”info” title=”Leestip: Storytelling en contentmarketing: nieuwe PR-vormen “] Lees dit artikel

Nogmaals, erg ingewikkeld zijn deze strategieën echt niet. Integendeel. Wel zijn ze in toenemende mate steeds belangrijker. Want doordat steeds meer zelfstandigen en bedrijven zich toeleggen op contentmarketing, neemt het niveau daarvan – evenals van de content zelf – alsmaar toe. En dus zul je nóg beter je best moeten doen om met jouw verhaal hetzelfde succes te blijven behalen. De inzet van PR-strategieën biedt daarbij uitkomst. Vandaar dat ik daarover de komende periode na deze introductie inhoudelijk zal bloggen.

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten