Marketing Management

SEO en inbound marketing voor dummies

leadership

SEO is een vak. Een vak dat je niet meteen onder de knie hebt. En een vak waar je een lange adem voor nodig hebt – het duurt immers even voordat de resultaten van SEO werkzaamheden zichtbaar zijn. Dit maakt dat SEO voor veel mensen een onduidelijke dienst is: nog steeds weet men niet precies wat ik doe. Om SEO beetje bij beetje uit deze black box te halen geef ik in deze blogpost een aantal tips.

Tips voor beginners welteverstaan, zodat voor iedereen duidelijk wordt wat SEO inhoudt én wat je mag verwachten wanneer je kiest voor het afnemen van deze discipline. Ook diegenen die zelf aan de slag willen met SEO kunnen met behulp van deze tips eenvoudig beoordelen of een website redelijk in orde is óf dat je z.s.m. hulp nodig hebt van een ervaren SEO specialist (en nee, dit is geen verkooppraatje ;)).

De drie pijlers van SEO

Grofweg bestaat SEO uit 3 pijlers. Er is een hele studie te maken van wat deze pijlers precies inhouden. Echter, om het begrijpelijk te houden zal ik per pijler een korte uitleg geven. 

Pijler 1: techniek

De vraag die je hier gaat beantwoorden is: “Is de website technisch in orde, zodat deze voor zowel de gebruiker als de zoekmachine goed bereikbaar is?”. Dit doe je aan de hand van een aantal belangrijke handvatten, waaronder:

Aantal relevante pagina’s

Worden al je relevante pagina’s getoond in de zoekmachines? Worden er misschien pagina’s getoond waarvan je liever hebt dat ze niet getoond worden? Door ‘site:jewebsitenaam.nl’ in te voeren in Google krijg je te zien hoeveel resultaten de zoekmachine heeft gevonden. Komt dit daadwerkelijk overeen met het aantal relevante pagina’s? Zo niet, dan is dit al een eerste signaal dat er misschien iets misgaat.

relevante pagina's SEO

Duplicate content

De term duplicate content houdt in dat pagina’s binnen het domein dezelfde content bevatten. Dit kan ertoe leiden dat deze pagina’s elkaar beconcurreren binnen de zoekmachines.

Hoe controleer je dit eenvoudig? Kopieer 1-3 zinnen uit een stuk tekst van jouw website en plak deze tussen aanhalingstekens in de zoekbalk van (bijvoorbeeld) Google. Deze toont vervolgens alle resultaten die dezelfde tekst bevatten als die je erin hebt geplakt. Zie je meerdere zoekresultaten? Dan kan het zomaar zijn dat je te maken hebt met duplicate content. Bekijk de resultaten en beoordeel of deze pagina’s allemaal relevant zijn. Controleer ook of er mogelijk andere websites zijn die jouw content hebben overgenomen. Is dit het geval, benader deze partijen met het verzoek tot verwijdering van jouw content. Dit is namelijk ongewenste concurrentie.

duplicate content

www vs non-www

Wie typt er bij het bezoeken van een website tegenwoordig nog ‘www’ voor de URL? Ik allang niet meer. Test dus of je website bereikbaar is op zowel de www, als non-www versie. Werken ze beiden? Zo ja, dan heb je opnieuw te maken met duplicate content. Zoekmachines maken namelijk niet automatisch onderscheid tussen www en non-www. In de ogen van de zoekmachine zijn dit dus aparte websites. Vervelend, maar wel iets wat je eenvoudig zelf kunt opsporen en met je developer op kunt lossen. Door het gebruik van redirects kan je kiezen voor 1 variant dus de www-versie of de non-www versie.

www vs non-www

Snelheid

Traag ladende websites zijn voor niemand fijn. Niet voor de bezoeker en niet de zoekmachines. Er zijn verschillende tools waarmee je eenvoudig kunt controleren of je website een beetje presteert qua snelheid. Omdat we vandaag de dag kiezen voor eenvoudig en gebruiksvriendelijk, verwijs ik je naar de gemakkelijk te gebruiken PageSpeed tool van Google. Ben je ‘in het rood’, trek dan aan de bel bij je developer! Nieuwsgierig naar meer informatie over paginasnelheid? Bekijk dan hier de blogpost van mijn collega Victor.

pagespeed tool Google

Pijler 2: autoriteit

De vraag die je bij deze pijler stelt is: “Is de website bekend bij zowel de gebruikers als zoekmachine?”. Dit controleer je aan de hand van een aantal zaken:

Linkprofiel

Een belangrijke rankingfactor is nog steeds je linkprofiel. Een goed linkprofiel zorgt ervoor dat je beter kunt scoren in de organische zoekresultaten dan je concurrenten. Nu kun je online al redelijk gemakkelijk zien of je op dit vlak beter scoort dan je concurrenten. Hieronder een aantal tools die je kunt gebruiken: 

Majestic

Via https://majestic.com/ kun je de ‘score’ van je website controleren. Hiervoor moet je wel een account aanmaken (gratis!), maar dan krijg je wel de basisinformatie over je linkprofiel. Majestic hanteert 2 scores: citationflow en trustflow. Simpel gezegd is de eerste een kwantitatieve score (hoeveel linkjes heb je) en de tweede een kwaliteitsscore (hoe sterk zijn de linkjes). Controleer dit voor je eigen domein, maar ook voor je concurrenten en zorg ervoor dat je naast de zoekbalk ‘rootdomein’ selecteert. Hierdoor krijg je namelijk inzicht in de verschillen tussen jouw website en die van je concurrent en weet je of je snel aan de slag moet. Onthoud daarbij: aan je linkprofiel blijven werken is een must! Je concurrenten zitten immers ook niet stil.

majestic

Moz

Vergelijkbaar met Majestic heeft Moz de ‘Open Site Explorer’. Via deze link kun je informatie opvragen over je eigen domein en enkele concurrenten (let op: er is een dagelijkse limiet bij gratis gebruik). Moz hanteert vergelijkbare metrics als Majestic, in dit geval genaamd Domain Authority en Page Authority. De eerste geeft de kracht van je gehele domein weer en de tweede de kracht van de betreffende URL. Ook geeft Open Site Explorer een spamscore waarmee wordt aangegeven of je linkprofiel enigszins gezond is of niet.

domain authority en page authority

Wil je meer weten over linkbuilding? Lees dan de blogposts van mijn collega’s Carmen en Adriënne.

Pijler 3: content

Deze pijler gaat in op de vraag: “Bevat je website content die de behoefte van de gebruiker vervult?”. Kwalitatieve content zorgt er namelijk voor dat je relevant bent en je boodschap duidelijk overbrengt aan je bezoeker. Content kan tekst zijn, maar ook video’s, infographics en foto’s zijn onderdeel van content op je website. Content moet dus relevant zijn. Hoe controleer je dat?

  • Stap 1: is er überhaupt al content aanwezig die de boodschap overbrengt aan de gebruiker? Hebben we tekst, foto- of videomateriaal op de relevante pagina’s staan?
  • Stap 2: sluit de paginatitel – dat is de titel die je vindt bovenin de browser – aan op het onderwerp van de pagina?
  • Stap 3: indien er content aanwezig is, vertelt deze dan op de juiste manier mijn verhaal? Is het duidelijk, compleet en vervult het de behoefte van potentiële bezoekers?
  • Stap 4: als ik ga zoeken in de zoekmachine op relevante zoektermen, kom ik dan naar boven in de resultaten? Zo ja, op welke positie? En wat doen mijn concurrenten beter of anders?
  • Stap 5: is mijn content wel uniek? Zoals eerder aangegeven kun je testen of jouw content duplicatie is of niet.

[alert type=”info” title=”Leestip: Waarom Inbound Marketing en Google Adwords een prima koppel vormen! “] Lees dit artikel

Middels deze simpele stappen kun je eenvoudig de prestaties van je content te controleren. Natuurlijk is er nog veel meer werk te doen, maar zoals gezegd probeer ik het voor deze keer simpel te houden. Nieuwsgierig naar meer over content? Lees dan de blogposts van mijn collega’s Jessie en Jitse van ons contentteam.

Auteur: Maarten van den Biezenbos, Happy Idiots

 

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.