HRM Management & Leadership Opleidingskunde & HRD

Artificial intelligence in recruitment

leadership

Een grote ontwikkeling op het gebied van technologie is het gebruik van artificial intelligence. Hoewel het principe van artificial intelligence misschien ver afstaat van het principe van human resource management, robots versus mensen, wordt artificial intelligence wel gezien als de toekomst voor HR, voornamelijk op het gebied van recruitment. Het aantrekken van nieuw talent blijft een uitdaging voor veel verschillende bedrijven. Daarbij komt dat een recruitmentproces over het algemeen vrij hoge kosten met zich mee kan brengen, zeker als later blijkt dat het bedrijf toch niet de juiste persoon voor de functie heeft aangenomen. Wat nou als er een manier zou zijn waarop het succes van het recruitment verbeterd kan worden op een simpele manier.

Hoe werkt artificial intelligence?

Er is zoveel data beschikbaar van kandidaten waardoor het gemakkelijk in te schatten zou moeten zijn of de kandidaat een match is met het bedrijf. Artificial intelligence kan er voor zorgen dat de beschikbare data over de kandidaten snel geanalyseerd kan worden. Het gebruik van artificial intelligence tijdens het recruitment klinkt misschien onwennig en nieuw, maar er zijn al een aantal grote bedrijven die gebruik maken van deze technologie in het recruitmentproces. Een voorbeeld hiervan is Unilever. Sinds het afgelopen jaar gebruikt Unilever AI om hun starters posities te vullen, waarbij ze gebruik maken van verschillende digitale HR services om de eerste stappen van het recruitment proces te digitaliseren. Kandidaten worden op de hoogte gebracht van verschillende banen door social media platforms, zoals Facebook en LinkedIn. Vervolgens solliciteren kandidaten met behulp van hun LinkedIn profiel, er is dus geen extra CV toevoeging nodig. De CV’s worden gescreend op matchende kernwoorden, en als er een match is dan gaat de kandidaat door naar de volgende ronde. Hierbij zal hij of zij een online capaciteitentest maken. Als het resultaat overeenkomt met het gewenste profiel van de baan, dan gaat de kandidaat door naar de virtuele interview ronde. Hierbij zal de kandidaat vooraf opgenomen video interview vragen te zien krijgen en moet hij of zij de eigen antwoorden opnemen. Dit kan zowel op een laptop, als op een smartphone. Nadat de antwoorden zijn opgenomen worden deze door middel van artificial intelligence geanalyseerd. Hierbij wordt het taalgebruik van de kandidaat geanalyseerd op woordkeuze. Er wordt gelet op de intonatie en op lichaamstaal, waaronder gezichtsuitdrukkingen. Daarnaast kan artificial intelligence ook ‘vreemd’ gedrag detecteren. Onder vreemd gedrag wordt verstaan het eventueel inschakelen van hulp: klinken er meerdere stemmen op de opname of kijkt de kandidaat steeds weg van de camera, wat impliceert dat de kandidaat spiekbriefjes heeft klaarliggen. Op het moment dat de kandidaat goed scoort op het virtuele interview, wordt er een face to face interview afgesproken, neemt het menselijk contact het over.

Waarom is het gebruik van artificial intelligence in recruitment nou zo belangrijk?

Zoals eerder gezegd is er veel data beschikbaar over (potentiële) kandidaten, en artificial intelligence kan er voor zorgen dat er dus betere matches tussen kandidaten en organisaties gemaakt kan worden. Daarnaast is artificial intelligence heel belangrijk om veel voorkomende biases tijdens het recruitment proces te voorkomen. Een computer robot kan geen vooroordelen op basis van geslacht, achtergrond of geloof maken, waardoor deze biases automatisch verdwijnen. Dit maakt een selectieproces eerlijker. Bovendien zorgt artificial intelligence voor een betere kandidaat ervaring tijdens het recruitment proces, doordat het proces veel sneller gaat, en er een persoonlijke match wordt gemaakt op basis van de beschikbare data. Zoals in een eerdere blog beschreven, is de ervaring van de kandidaat tijdens het selectieproces enorm belangrijk, en heeft dit grote invloed op de manier waarop een organisatie ontvangen wordt.

[alert type=”info” title=”Wilt u weten welke opleiding bij u past? “] Klik hier en u weet het direct

Het resultaat liegt er niet om

Sinds Unilever gebruik maakt van artificial intelligence tijdens het recruitment proces is de diversiteit in het aangenomen personeel enorm toegenomen. Er was een significant toename van personeel met een etnische achtergrond en ook verschillende achtergronden op het gebied van educatie en sociale klassen waren beter vertegenwoordigd tijdens het selectieproces . Daarnaast werd het proces enorm versnelt. De gemiddelde tijd om een kandidaat aan te nemen versnelde van 4 maanden naar slechts 4 weken. Bovendien waren recruiters 75% sneller om alle sollicitaties te bekijken en te beoordelen.

Dit klinkt allemaal veelbelovend. Echter is het wel de vraag: waar wordt de grens getrokken? Momenteel wordt artificial intelligence gebruikt om het leven van de recruiter makkelijker te maken, door het proces te versnellen en betere matches te maken op basis van beschikbare data. Desalniettemin moet je je toch afvragen, wanneer komt het punt dat de robot het gehele proces gaat overnemen en recruiters overbodig worden? Volgens de artikelen is het (gelukkig?) voorlopig nog niet zo ver, maar wie weet komt er in de toekomst een moment dat artificial intelligence verkozen wordt boven menselijke intelligentie.

Auteur: Jessica Stoel

Jessica Stoel is een startende HR professional, en werkt bij SPRING TODAY als online content medewerker. In haar blog-reeks focust ze op de huidige trends en veranderingen binnen het HR domein. Hoe ziet de veranderende wereld van HR eruit, en hebben de trends van nu een blijvende impact?

Over SPRING TODAY 

SPRING TODAY is een advies, interim & recruitment netwerk-organisatie die voorop loopt in de ontwikkelingen op het gebied van HR & Change Management vraagstukken. Vernieuwend en verfrissend in aanpak!

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten