Marketing Management

Contentmarketing blijft vaak in Bizarro World hangen

leadership

‘In onze wereld mag ‘contentmarketing’ dan een trendy begrip zijn, maar het is zeker geen trendy strategie. Straks ga je jezelf afvragen wat de waarde van contentmarketing is: kijk dan goed wat je aan het doen bent. Is dat contentmarketing? Of houd je jezelf voor de gek? Om je te helpen het antwoord te vinden heb ik een paar van de meest algemene tekenen dat jouw contentmarketing inspanningen in die Bizarro World op de fictieve planeet blijven hangen toegelicht’, aldus Jason Miller senior content marketing manager bij LinkedIn.

Miller geeft de volgende signalen die erop wijzen dat content niet het beoogde doel bereikt:

1) Je ‘strategie’ bestaat eruit dat je productdocumentatie en sales events ‘content’ noemt.

Begrijp me goed – er is zeker plaats voor productmarketing. Maar als je verwacht dat mogelijkeklanten halleluja roepen, telkens als jij een verkoopvideo post, bereid je dan voor op teleurstellingen. Effectieve marketing in het tijdperk van social media begint met de behoeften van je doelgroep, niet met jouw behoefte om je product of dienst te verkopen. Werk vroeg in de klantreis aan je geloofwaardigheid en vertrouwen, in plaats van aandachttrekkerij via traditionele, storende marketing en reclametrucjes. Bij LinkedIn doen we content in drie emmers: bereik, opvoeding en acquisitie. Als je genoeg content hebt om je acquisitie-emmertje mee te vullen, maar niks overtuigends voor je emmertjes bereik en opvoeding, gaat niemand je acquisitiecontent opmerken.

2) Je laat trefwoorden links liggen.

Helemaal eens: Het zoeken naar goede trefwoorden kan veel tijd kosten, en als je dan denkt ‘laat maar zitten’ kan ik je niet helemaal ongelijk geven. Behalve dat trefwoorden er wel bij horen, net zoals onvoorspelbare entrees bij Kramer of die rare intelligentie bij Luther. Als je trefwoorden links laat liggen, gaan je concurrenten er onder je neus met de buit vandoor. Bij contentmarketing zonder trefwoordonderzoek mis je de kans om nieuwe onderwerpen te ontdekken, uit te vinden hoe je doelgroep denkt en is je content minder vindbaar. Laat ik het zo zeggen: ik zou het niet doen.

3) Je content is onpersoonlijk.

Ik vind dat we grappigheid vreselijk onderschatten bij content marketing, zeker aan het begin van de trechter. Nou ja, er is natuurlijk een reden waarom mensen zich aangetrokken voelen tot grappige mensen, toch? Ze zijn slim, amusant en erg aardig. En voor conrtent met deze eigenschappen geldt hetzelfde. Nou hoeft niet elk stuk content vroeg in de trechter hilarisch te zijn, maar je moet je in deze fase zeker afvragen hoe je wat persoonlijkheid en humor kunt toevoegen. Als je dat goed doet, maakt je je merk beter benaderbaar (en menselijker).

Denk hierover na: contentmarketing verscheen op het toneel omdat je in de digitale wereld geen handen kunt schudden. Klanten lopen niet meer bij je binnen, maar communiceren digitaal met bedrijven. Daarom krijgen je verkopers ze pas laat in het koopproces (of helemaal niet) aan de telefoon. Om te zorgen dat je toch een persoonlijke band met je klanten opbouwt – vroeger de taak van je verkopers – is het belangrijk dat je content van mens tot mens geschreven is. Anders gezegd: als je ze alleen maar droge details en bedrijfspromotie geeft, leef je op een andere planeet.

LEES MEER / CONTENTMARKETINGOPLEIDINGEN / INSCHRIJVEN GRATIS WEBINAR /  DOWNLOAD GRATIS WHITE PAPER

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten