Marketing Management

Vertrouwen in influencers is groot: zo zetten bedrijven ze in

leadership

Tassenbedrijf Kipling startte afgelopen maand een campagne waarin influencers een belangrijke rol spelen. Opmerkelijk is dat het bedrijf haar eigen naam nauwelijks verbindt aan de campagne. Pas nadat de invloedrijke namen je hebben ‘verleid’ om een bezoekje te brengen aan de website wordt duidelijk wie er achter de campagne zit. Het vertrouwen dat bedrijven in influencers hebben is kennelijk groot.

Marketeers geloven in de kracht van deze online actieve personen met geregeld grote achterban. Exacte cijfers die vertellen hoe vaak bedrijven deze personen inzetten ontbreken, maar het resultaat van een recente poll onder marketeers wijst op een toename, zo berichtte Adweek.

Zestig procent van de marketeers zegt het budget voor influencers het komende jaar te vergroten. Waarom? Het zou marketeers vooral om de directe verkopen te doen zijn. De omzet die deze campagnes generen is groot, zo zeggen ze.

De nieuwe rol van influencers

De inzet van influencers is uiteraard al zo oud als de weg naar Rome, maar krijgt een heel nieuwe dimensie. Niet alleen Kim Kardashian profiteert van haar bekendheid en mag T-Mobile promoten in een commercial rondom de Super Bowl. Modebloggers worden inmiddels uitgenodigd om live te Instagrammen tijdens de Fashion Week. 

Bedrijven krijgen door dat het vinden van de juiste influencers belangrijker is dan die met de achterban van een Hollywoodster. Neem bijvoorbeeld Brent Rivera die in 2009 besloot filmpjes te publiceren op YouTube. Naar eigen zeggen kreeg hij door hoe invloedrijk hij kon worden toen hij voor het eerst honderd likes wist te verzamelen met één video.

Vanaf dat moment breidde hij zijn online aanwezigheid strategisch uit. Nog geen zes jaar na het plaatsen van zijn eerste video heeft hij zeven miljoen volgers op Vine en 1,2 miljoen abonnees op YouTube. Die aandacht en zo’n groot publiek leverden hem al een rol op in de campagne van Coca-Cola’s ‘Share a Coke’. Een video over de frisdrank die bijna een half miljoen keer is bekeken.

LEES MEER / CONTENTMARKETINGOPLEIDINGEN / INSCHRIJVEN GRATIS WEBINAR /  DOWNLOAD GRATIS WHITE PAPER

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten