Marketing Management

De ‘grote ommezwaai’ van het internet: van pull naar push

leadership

Ik ben van mening dat, voordat het web zijn volledige potentieel zal bereiken, het eerst door een grootse re-architectuur en re-platforming moet gaan aankomend decennium. Het web is op dit moment ‘pull-based’, wat betekent dat wij websites bezoeken en zelf mobiele applicaties downloaden. In de toekomst verandert dit naar ‘push-based’, waarbij het web naar ons toe komt.

In de aankomende tien jaar zullen wij getuigen zijn van een transformatie van het web van pull-based naar push-based. Wanneer deze ‘Big Reverse’ compleet is, zal het web verdwijnen naar de achtergrond, zoals eerder is gebeurd met bijvoorbeeld onze elektriciteits- en de watervoorziening. We zullen vergeten waar ‘www’ eigenlijk voor stond. Ik weet dat dit gedurfde uitspraken zijn, maar ik leg u graag uit waarom.

In de toekomst zullen content, producten en services ú vinden, in plaats van dat u naar ze moet zoeken. Puma laat ons weten wanneer we onze schoenen moeten vervangen en het Marriott zal u automatisch verschillende kameropties aanbieden wanneer u uw aansluitende vlucht heeft gemist.

In plaats van het bezoeken van een website, worden we pro-actief op de hoogte gebracht van wat voor ons relevant is en gevraagd om actie te ondernemen. De dominante functie van het web is om ons te laten weten wat er gebeurt, in plaats van dat wij het zelf moeten uitvinden.

Voorbeelden push

Facebook en Flipboard zijn vroege voorbeelden van hoe dergelijke push-based ervaringen eruit zien. Facebook ‘pusht’ een stroom van gepersonaliseerde informatie die is ontworpen om u op de hoogte te houden van de gebeurtenissen rondom uw familie en vrienden. Het is niet meer nodig om zelf de informatie te verkrijgen door te vragen hoe het met ze gaat. Flipboard verandert de manier waarop we content consumeren door middel van het beste van het web bij elkaar te voegen en te filteren aan de hand van onze interesses. Het ‘pusht’ de relevante en interessante content naar ons toe, in plaats van dat we het zelf van verschillende bronnen moeten halen.

LEES MEER / CONTENTMARKETINGOPLEIDINGEN / INSCHRIJVEN GRATIS WEBINAR /  DOWNLOAD GRATIS WHITE PAPER

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten