Marketing Management

De ‘grote ommezwaai’ van het internet: van pull naar push

Ik ben van mening dat, voordat het web zijn volledige potentieel zal bereiken, het eerst door een grootse re-architectuur en re-platforming moet gaan aankomend decennium. Het web is op dit moment ‘pull-based’, wat betekent dat wij websites bezoeken en zelf mobiele applicaties downloaden. In de toekomst verandert dit naar ‘push-based’, waarbij het web naar ons toe komt.

In de aankomende tien jaar zullen wij getuigen zijn van een transformatie van het web van pull-based naar push-based. Wanneer deze ‘Big Reverse’ compleet is, zal het web verdwijnen naar de achtergrond, zoals eerder is gebeurd met bijvoorbeeld onze elektriciteits- en de watervoorziening. We zullen vergeten waar ‘www’ eigenlijk voor stond. Ik weet dat dit gedurfde uitspraken zijn, maar ik leg u graag uit waarom.

In de toekomst zullen content, producten en services ú vinden, in plaats van dat u naar ze moet zoeken. Puma laat ons weten wanneer we onze schoenen moeten vervangen en het Marriott zal u automatisch verschillende kameropties aanbieden wanneer u uw aansluitende vlucht heeft gemist.

In plaats van het bezoeken van een website, worden we pro-actief op de hoogte gebracht van wat voor ons relevant is en gevraagd om actie te ondernemen. De dominante functie van het web is om ons te laten weten wat er gebeurt, in plaats van dat wij het zelf moeten uitvinden.

Voorbeelden push

Facebook en Flipboard zijn vroege voorbeelden van hoe dergelijke push-based ervaringen eruit zien. Facebook ‘pusht’ een stroom van gepersonaliseerde informatie die is ontworpen om u op de hoogte te houden van de gebeurtenissen rondom uw familie en vrienden. Het is niet meer nodig om zelf de informatie te verkrijgen door te vragen hoe het met ze gaat. Flipboard verandert de manier waarop we content consumeren door middel van het beste van het web bij elkaar te voegen en te filteren aan de hand van onze interesses. Het ‘pusht’ de relevante en interessante content naar ons toe, in plaats van dat we het zelf van verschillende bronnen moeten halen.

LEES MEER / CONTENTMARKETINGOPLEIDINGEN / INSCHRIJVEN GRATIS WEBINAR /  DOWNLOAD GRATIS WHITE PAPER

Tags

Over de auteur

Michiel Noij

De redactie wordt verzorgd door Michiel Noij en Nomair van Wijk.

Heeft u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar. U kunt contact opnemen met Michiel Noij en/of Nomair van Wijk via 030-2270497 (optie 6) en/of contact [at] ubsbusiness.nl

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten