Marketing Management

U wilt uw doelgroep bereiken met een minimaal budget? Go Viral!

leadership

Dat kan met virale marketing! Want virale marketing is eigenlijk hetzelfde als het zwaard Excalibur uit de Middeleeuwse verhalen over koning Arthur: een krachtig wapen, indien je er op de juiste manier mee omgaat. Uitstekend geschikt voor ondernemers uit het MKB die werken met beperkte (financiële) middelen, maar toch op creatieve wijze een zo groot mogelijk bereik willen bewerkstelligen onder de doelgroep.

Hoe werkt virale marketing?

Virale marketing is een vorm van content marketing waarbij content (teksten, afbeeldingen, video’s enzovoort) strategisch wordt verspreid via verschillende kanalen, met als doel om een epidemie-effect teweeg te brengen. Want een epidemie verspreidt zich via mensen naar een nog grotere groep mensen, die vervolgens weer mensen in hun omgeving ‘besmetten’. Daardoor maakt de epidemie in korte tijd een exponentiële groei in bereik door.

5 eenvoudige tips voor een succesvolle viral!

Bedenk voor je start met het uitwerken van een idee dat een virale marketingactie geen alleenstaand onderdeel is. Het is een onderdeel van een breder geheel, van je marketingplan. Nog specifieker: van je contentstrategie. Als marketeer weet je dan ook dat deze virale marketingactiviteiten in lijn moeten zijn met de inhoud van het marketingplan. Ook moeten de activiteiten gericht zijn op de doelgroep die je voor je marketingplan al nauwkeurig hebt onderzocht en beschreven. 

Nu je weet wat de plaats van deze virale marketingactiviteiten is binnen je onderneming, kunnen we ons bezig gaan houden met het uitwerken van een idee. Waarbij je met een vijftal factoren rekening moet houden:

1. Stem af op je doelgroep
Om ervoor te zorgen dat jouw content ‘viral gaat’, moet je er voor zorgen dat je de doelgroep op de juiste manier weet te ‘triggeren’. Doe voordat je het idee uitwerkt uitgebreid onderzoek naar je doelgroep en probeer uit te vinden welke dingen zij leuk, grappig of interessant vinden. Met andere woorden: wat hen ‘triggert’. Dit kan bijvoorbeeld een relevante, praktische infographic zijn om je doelgroep van nuttige informatie te voorzien. Ook kun je inspelen op de emotie of een bepaalde attitude van je doelgroep. Humor is in het verleden een sterk wapen gebleken.

Een goed voorbeeld van een organisatie die goed heeft ingespeeld op de triggers van de doelgroep is Tourism Queensland. Dit Australische reisbureau bood een baan als ‘Island Caretaker’ van het Great Barrier Reef aan. Taken waren het uitlaten van de hond, af en toe het zwembad schoonmaken en rondreizen over het eiland en hier af en toe over bloggen. Voor een maandsalaris van 8.800 dollar overigens.

Voor promotie werd dit filmpje gebruikt dat voor een groot deel inzette op de kracht van mond-tot-mondreclame via sociale media. Het filmpje laat heel helder zien wat de voordelen zijn voor degene die het baantje krijgt: vrijheid, een vorstelijk loon en de mogelijkheid om de wonderschone natuur van het Great Barrier Reef te ontdekken. Iets dat voor avonturiers natuurlijk als muziek in de oren klinkt.

Het resultaat? Ruim 35.000 sollicitaties uit meer dan 200 landen en uiteindelijk meer dan 200.000.000,- Australische dollars aan wereldwijde publiciteitswaarde aan het einde van de campagne. Wat wij hier vooral van kunnen leren is dat de boodschap zichzelf vrijwel vanzelf verspreidt, mits onze content maar interessant genoeg is voor de doelgroep. En dat de investering dan ook ruimschoots terugverdiend kan worden.

2. Nieuwswaardig
Jouw doelgroep wil nieuwswaardige content zien. Het internet staat vol met gekopieerde teksten, video’s enzovoort. Met nieuwswaardige content bedoelen we content die iets toevoegt, iets laat zien dat er nog niet is (op deze manier). Dit kan zijn door in te spelen op de actualiteiten.

De Eurovisie commercial van Achmea in 2013 met Anouk is een goed voorbeeld van op het juiste moment relevante content posten. Ten tijde van het publiceren van de commercial was het Eurovisie Songfestival traditiegetrouw een ‘hot item’ in de media en onder de mensen. Door op humoristische wijze het momentum van Anouk en het Eurovisie Songfestival te gebruiken, verspreidt de video zich razendsnel op verschillende forums en krijgt de naamsbekendheid van Achmea een flinke boost.

Je hoeft niet altijd compleet vernieuwende content te posten om succesvol te zijn. Het voorbeeld van Anouk laat zien dat je, door bijvoorbeeld een afwijkend standpunt of een andere invalshoek in te nemen ten aanzien van een bestaand onderwerp, ook vernieuwend kunt zijn. Het belangrijkste blijft dat je jouw doelgroep verrast en blijft boeien met jouw unieke content. 

3. Helder & leesbaar
Ongeacht welke vorm je gebruikt, moet de content helder, duidelijk en prettig leesbaar zijn. Maak gebruik van paragrafen, titels en een eenvoudig leesbaar lettertype. De moderne consument neemt niet altijd meer de tijd om jouw document te lezen, maar scant je content en zoekt naar de belangrijkste informatie.

Daarnaast is het van groot belang dat de basis van je website, de teksten, foutloos zijn. Wanneer jouw website vol staat met grammaticafouten komt de geloofwaardigheid en betrouwbaarheid van je website in het geding. Een goed voorbeeld van een domme grammaticale fout is onderstaande foto, gemaakt van een reclamebord ergens in Frankrijk:
Door onoplettendheid van de marketeers van Samsung zijn de woorden ‘pen’ en ‘is’ samengevoegd, tot grote hilariteit van oplettende burgers. Via social media werd de fout van Samsung binnen no-time over het internet verspreid. De vraag is of dit een domme fout was, of een strategische zet van marketeers. Want wat het ook heeft opgeleverd, Samsung is er in ieder geval wel mee onder de aandacht gekomen.

4. Eenvoudig deelbaar
Zorg ervoor dat de content eenvoudig deelbaar is. Maak gebruik van de bekende social media icoontjes, widgets en zorg dat het platform of middel dat je gebruikt goed geïntegreerd is met de verschillende social media kanalen.

Geef de content ook een goede naam, die betrekking heeft op de daadwerkelijke inhoud ervan. Ook is het aan te bevelen om op tekst gebaseerde content te plaatsen in de vorm van SlideShares. Want teksten in een SlideShare krijgen aanmerkelijk meer views en inkomende links. SlideShare is een uitstekend voorbeeld van Embedded posts.
‘Embedden’ is het insluiten van content, bijvoorbeeld van Facebook, Instagram of Youtube, zodat jouw doelgroep of bloggers jouw content ook op hun website kunnen plaatsen. Hiermee zal je bereik nog sneller toenemen omdat hun posts ook weer door een nieuwe groep mensen bekeken wordt. Embedded video’s zijn bijvoorbeeld een uitstekende manier om verkeer naar jouw website te krijgen.

Bekend blogger Brian Solis vraagt door een post met embedded video van het platform Vimeo aandacht voor een initiatief van Wolf & Wylan.
Door middel van het plaatsen van de video zorgt Brian Solis voor extra aandacht voor de video van Wolf & Wylan, die met hun actie de aandacht willen vragen voor mannen met prostaatkanker. Brian Solis hoeft in dit geval niet het complete verhaal uit te leggen, wat voor een blogger een extra drempel is, maar kan eenvoudigweg de code van de embedded video in zijn blogpost plakken. Zo vertelt de video het verhaal. 


5.     Refereer aan je product, dienst of organisatie
Uiteindelijk is het de bedoeling dat je iets over houdt aan de content die je hebt gepost. En dat dit kan converteren naar een aanvraag, aankoop enzovoort. Zorg er dus altijd voor dat je doelgroep voldoende follow-up informatie krijgt, bijvoorbeeld een link naar je website of een adres waar ze je kunnen bezoeken.

In bovenstaand promotiefilmpje van Bouwbedrijf D. Pater & Zn. geeft de maker van het filmpje aan het einde van het filmpje twee duidelijke mogelijkheden aan de kijker om contact met het bedrijf op te nemen. Klinkt logisch, maar dit wordt door veel bedrijven en instanties nog regelmatig vergeten. Terwijl het van groot belang is!

Help! Virale marketing werkt niet bij mij?!

Je hebt rekening gehouden met alle bovenstaande factoren, bent compleet overtuigd van je idee en hebt de content gedeeld met een groot aantal mensen binnen je netwerk. Maar er gebeurt (bijna) niets… Dat kan, want inzet van virale marketing geeft jou als ondernemer geen enkele garantie. Maar als je content origineel, relevant en kwalitatief goed genoeg is, biedt virale marketing enorme mogelijkheden!

Bron: Dion Penterman, Karel Geenen / Yargon

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten