Marketing Management Strategisch Management

Marketeer, stop met bannering en bedenk iets anders

leadership

Adblockers dwingen uitgevers nieuwe wegen te bewandelen. De oplossing voor de lange termijn is contentmarketing. Programmatic marketing, marketing automation, sequential targeting. Als deze termen je niet zoveel zeggen, dan heb je als marketeer nog een hobbeltje te nemen. En het ergste is: als je eenmaal het speelveld van digitale marketing in kaart hebt gebracht, dan ben je er nog niet. Dan moet je nog de Chinese muren beslechten – of populair gezegd – de silo’s doorbreken binnen de eigen organisatie.  

Hoewel communicatie officieel vaak geregeld wordt door de communicatie- of marketingafdeling, is communicatie in werkelijkheid tegenwoordig van iedereen. Niet alleen in contacten met klanten, leveranciers en partners, maar ook als onderdeel van het ‘ambassadeurschap’ van medewerkers op sociale media. De marketeer is al lang niet meer de enige die gaat over het merk.

Verdienmodel

Daar komt de recente discussie over adblockers bij. Google en Apple maken het mogelijk om online advertenties te blokkeren, waardoor mensen advertentieloos content kunnen consumeren op iPhones en iPads. Adblockers worden door honderden miljoenen mensen gebruikt en 14 procent van de Nederlanders heeft een plugin geïnstalleerd die advertenties weert. Uitgevers en dus ook adverteerders zitten met hun handen in het haar en maken zich zorgen over hun toekomst.

Je merk online

Marketeers kunnen door de voortgaande digitalisering niet op hun eiland blijven zitten. Ze moeten met alle afdelingen om tafel om het merk centraal te krijgen in de marketingmix en in alle hoofden van hun organisatie. Over vijf tot tien jaar is die mix digitaal en wordt de meerderheid van alle reclames – met inbegrip van tv, radio en print – via geautomatiseerde handelssystemen verkocht.

LEES MEER / CONTENTMARKETINGOPLEIDINGEN / INSCHRIJVEN GRATIS WEBINAR /  DOWNLOAD GRATIS WHITE PAPER

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten