LinkedIn groeit en floreert als nooit tevoren. We hebben inmiddels meer dan 300 miljoen leden, het product portfolio groeit en de content komt je van alle kanten tegemoet. Toch merk ik dat veel van onze leden nog zoekende zijn naar de waarde van LinkedIn voor hun bedrijf. En zoals met veel zaken, hoe verder je naar de horizon kijkt, hoe groter de kans dat je, dat wat direct voor de hand ligt niet ziet. Daarom hierbij mijn 5 praktische en snel toepasbare tips voor bedrijven.
1. Richt je Bedrijfspagina goed en professioneel in
De centrale plek op LinkedIn om al je medewerkers en activiteiten samen te laten komen is de Bedrijfspagina. Hoe staat deze erbij? en wat kan je verbeteren? Neem deze kritisch onder de loep en vergelijk ook met andere bedrijven in de markt (concurrenten?) Hoe doen zij het? Met een aantal simpele stappen is dit een van de belangrijkste quick-wins. Heb je meerdere producten, diensten of merken onder 1 paraplu? kijk dan ook naar de optie om showcase pages aan te maken. Inspiratie vind je hier!
2. Zijn je medewerkers vertegenwoordigd en gekoppeld?
Iedereen die bij een bedrijf werkt is op zijn of haar profiel ook ambassadeur van dat bedrijf en dus is het belangrijk hoe dit vorm wordt gegeven. Natuurlijk is en blijft dit het professionele profiel van een individu maar met een paar simpele tips wordt het zowel voor bedrijf als medewerkers waardevoller. Check vooral even de volgende zaken:
- Bevat het profiel een zakelijke foto en is het te overwegen dit te faciliteren als bedrijf. Mooi genomen uniforme foto’s, verhogen de reputatie en uitstraling van zowel bedrijf als personeel!
- Heeft de medewerker zichzelf gelinked aan de juiste entiteit van het bedrijf? Met name bij meerdere vestigingen, landen of diensten is dit een uitdaging. Bepaal het beleid hierin en communiceer dit actief intern.
- Dekt de functie-titel de lading. Kunnen je prospects daaruit opmaken wat iemand doet en wat ze kunnen verwachten? Heel belangrijk voor potentieel contact
- Volgen alle medewerkers ook de eigen Bedrijfspagina om zo het delen van waardevolle updates in het netwerk te stimuleren? Betrek hen actief hierbij. Het bijwerken van je profiel kan trouwens tegenwoordig ook mobiel!
3. Deel minimaal 3x per week een update via de Bedrijfspagina
Veel bedrijven hebben een blog en houden bij wat er in hun industrie of branche gebeurt. Mijn tips is; deel dit op LinkedIn vanaf jouw bedrijfspagina. Niet alleen verschijnt dit in de tijdlijn van je volgers maar door de targeting mogelijkheden kan je hiermee ook medewerkers activeren om updates te delen! Daarnaast; een bedrijfspagina met een aantal updates ziet er een stuk aantrekkelijker uit voor bezoekers dan een leeg canvas. In de ogen van de bezoekers betekent geen updates = geen activiteit = geen interesse. Weten wat succesvolle content is? Kijk hier voor tips! of leer van de pro’s. En tot slot; check je analytics!
4. Integreer deel- en follow knoppen op je eigen eigen website
Ik kom nog te vaak websites tegen van bedrijven die actief zijn in de B2B en toch verzuimen een follow-knop te plaatsen of nergens de content, pagina’s, updates, portfolio etc hebben voorzien van een deel-knop. De kans dat bezoekers van jouw website jouw content gaan delen is dan nihil. Op www.developer.linkedin.com staat een keur aan gratis plug-ins en deelknoppen. Zelfs zonder enige technische kennis zijn deze stukjes script te verwerken in elke pagina naar keuze. Extra tip; voeg ze ook toe aan je nieuwsbrieven en emailings!
5. Promoot je aanwezigheid en vindbaarheid
Hoeveel emails gaan er per dag uit in jouw organisatie denk je? Het zijn er honderden zo niet duizenden! Voorzie de zogenaamde afzender-handtekening onderin de email van een LinkedIn-follow button en/of een LinkedIn badge. De kans is heel groot dat ontvangers van de email maar 1 klik weg zijn van het volgen van je bedrijf of het leggen van een connectie. Hetzelfde kan je natuurlijk ook off-line doen. Voorzie je briefpapier, folders, visitekaartjes etc van het LinkedIn logo en bedrijfspagina- url zodat men weet waar het bedrijf en de medewerkers te vinden zijn.
Dat zijn ze. Nu aan de slag!
WELKE THEMA’S STAAN CENTRAAL TIJDENS DE MASTERCLASS ‘CONTENTMARKETING: LINKEDIN MADE EASY’?
Welke trends, insights en ontwikkelingen zijn er zoal gaande?
Hoe richt u company pages en showcase pages in?
Hoe kunt u organische content delen en doelgroepen targetten?
Hoe werken Sponsored Updates, bidding strategies en analytics?
Wat zijn de laatste features en hoe kunt u hiermee uw voordeel doen?
Hoe kunt u de volgende dag met deze kennis direct aan de slag?
LinkedIn is hét platform om onder de aandacht te komen van zakelijke beslissers en beïnvloeders.
Maar: hoe pak je dat aan?
Klik hier om u direct aan te melden voor deze masterclass
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter