Marketing Management

De verschillen voor B2C en B2B in contentmarketing!

leadership

Dit artikel vloeit voort uit de vragen die we kregen aan de hand van ons Content Marketing Handboek. Op de vraag op het aanvraagformulier “Wat zou je graag willen weten over Content Marketing?” kwamen tal van reacties los, waarbij een deel zich richtte op de verschillen in toepassing en/of aanpak tussen B2B en B2C.

Hier lijkt ook de misvatting te ontstaan dat content marketing bij uitstek thuishoort in de groep bedrijven die zich op particulieren richt. NIETS is minder waar, zeker anno 2014. We belichten daarom een aantal verschillen én overeenkomsten die naar onze mening aan de orde zijn voor content marketing.

1. Het draait om mensen – altijd

Wat we bij Business to Business nogal eens vergeten, is dat het ook hier nog steeds om mensen draait. Elke beslissing wordt genomen door een MENS, een mens met drijfveren, intuïtief, gevoel, emotie, ratio, besteedbaar budget en voorkeuren.

Die mensen kiezen en beleven op basis van drijfveren. Dit verschilt per buyer persona en in het geval van B2B kan het zijn dat de interpersoonlijke drijfveren meer gerelateerd zijn aan zakelijke aspecten, zoals hun functioneren op de zaak of het tonen van kunde en kwaliteit. Maar uiteindelijk, draait het om mensen.  

2. B2B heeft soms complexere buyer persona’s.

Als je kijkt naar de personen waar uit je doelgroep bestaat, kan het zijn dat je in de zakelijke wereld met iets meer complexiteit te maken hebt. Je hebt beslissers, beïnvloeders, budgetten, commissies en zo meer. Iedere factor daarin kan weer een buyer persona vormen met eigen agenda’s en redenen om iets al dan niet te doen.

In een B2C markt is dat vaak (maar niet altijd) wat doorzichtiger. Je bepaalt wie in het gezin de aankoopkeuzes maakt en daar richt je je op. Is er een belangrijke beïnvloeder (de kids), dan neem je die ook mee.

3. Het vertellen van een verhaal, zakelijk of particulier

Het vertellen van een verhaal is belangrijk bij content marketing. In plaats van het neerzetten van wat je product/dienst kan, doet, biedt en waarom het zo goed is, overstijgt jouw communicatie dit platte niveau. Dat is niet gebonden aan particulier of zakelijk, maar heeft meer te maken met de uitdagingen die jouw product/dienst heeft. Het ene leent zich eenvoudiger voor storytelling en beleving dan het andere.

Wat je altijd moet doen: Een strategisch plan maken

Laten we eerlijk zijn: Het succes van jouw contentmarketing hangt niet af van b2b of b2c en of je de verschillen (onder)kent.

Het succes staat en valt met je aanpak, je plan en je doortastendheid.

  • Maak een strategisch, doordacht plan
  • Hang aan dit plan een planning, met onderwerpen
  • Richt je op datgene dat je klant, de mens als particulier of zakelijk contact, wil hebben, weten, kan gebruiken of interessant vindt.

Richt je op de belangrijke zaken!  Heb je dat al gedaan en ben je klaar voor een echte aanpak, plan dan eens een kennismaking met ons team.

Bron: Supair Marketing

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten