Marketing Management

Een eigen contentplatform te hoog gegrepen? No way!

leadership

Kijkt u weleens met lichte jaloezie naar de marketingbudgetten van ‘grote jongens’ als Albert Heijn en Hema? Het lijkt soms een onmogelijke klus om als kleine onderneming met een beperkt budget op te moeten boksen tegen dit soort organisaties. Toch zijn er legio voorbeelden te noemen waarbij de kleine ondernemer, de grote broer de loef afsteekt. Bent u zich momenteel aan het oriënteren op een eigen contentplatform, maar bent u bang dat dit niet haalbaar is?

Met een beetje creativiteit en door slim om te gaan met uw beschikbare middelen, is het ook voor u mogelijk om een contentplatform op te zetten waarmee u indruk maakt op uw publiek. Er zijn allerlei manieren om zonder enorm budget, een hoogwaardig contentplatform op te zetten. Deze blog geeft u een aantal voorbeelden.

User generated content

User generated content – of kortweg UGC – is een vorm van content die door een gebruiker van een medium zelf wordt aangeleverd. Dit kan in tekstuele vorm zijn, maar het zou ook kunnen gaan om afbeeldingen, muziek of video. Daarnaast kan UGC op verschillende manieren worden aangeleverd, bijvoorbeeld door het uploaden van content op een bepaalde website, als reactie op een item of door de consument te vragen bepaalde hashtags te gebruiken in socialmedia-posts. Het is ook mogelijk om een stapje verder te gaan en de consument te vragen om content rechtstreeks bij de marketingafdeling aan te leveren.

Het voordeel van het inzetten van de consument voor contentgeneratie is dat het authentiek en geloofwaardig overkomt. Daarnaast is het in de meeste gevallen een stuk goedkoper en minder tijdrovend dan wanneer u zelf de content zou creëren. Een praktisch voorbeeld van een slimme UGC-campagne werd geleverd door een hotelketen. In plaats van het inhuren van een dure fotograaf, vroegen zij bezoekers om foto’s van hun accommodatie in te sturen of te uploaden via social media. In dit geval werd er dus slim gebruik gemaakt van beeld, maar dit zou natuurlijk ook kunnen met tekst of video.

Ga op zoek naar een niche

Een van de belangrijkste stappen bij het bouwen van een contentplatform is het bepalen van het centrale onderwerp waar u over wilt communiceren. Een probleem waar organisaties hierbij weleens tegenaan lopen, is het feit dat er over bepaalde topics al zoveel is geschreven, dat het bijna niet mogelijk is om een originele insteek te kiezen. Ga daarom eens na of er sub-onderwerpen bestaan rond uw product of dienst, die ook relevant zijn voor u en uw doelgroep.

Het bedenken van deze sub-onderwerpen kunt u doen door met uw collega’s en huidige klanten te praten. Vragen die u hierbij kunt stellen zijn bijvoorbeeld: ‘Met welke vragen speelt mijn publiek? Welke problemen lost mijn bedrijf op? En op welke actualiteiten kunnen we inspelen?’ Zo koos een specialist op het gebied van badkamers ervoor om een contentplatform te ontwikkelen rond het onderwerp ‘kleine badkamers’. Dit onderwerp werd gekozen omdat ze merkten dat een groot deel van hun klanten specifieke vragen had over digitale manieren van ondertekenen of bijvoorbeeld het inrichten van een kleine badkamer, terwijl hier nog niet veel over te vinden was. Want hoe werkt het digitaal ondertekenen van contracten nou eigenlijk?

Maak slim gebruik van online tools
Heeft u niet de middelen in huis om zelfstandig een contentplatform op te zetten? Dan zou u de hulp in kunnen schakelen van online tools als Überflip en de basisversie van WordPress. Überflip biedt gebruikers de mogelijkheid om verschillende soorten content op een platform te publiceren. Het integreert een call-to-action, is responsive, integreert andere communicatiekanalen en heeft een rapportagetool. Daarnaast zou u kunnen kiezen voor de basisversie van WordPress.

[alert type=”info” title=”Leestip: Linkbuilding en contentmarketing: twee handen op een buik! “] Lees het artikel

Dit is een publicatieplatform, waarmee u aan de hand van standaard templates content kunt publiceren. Een nadeel van deze versie van WordPress is dat er geen conversiemogelijkheid kan worden geïntegreerd. Beide oplossingen bieden weliswaar de mogelijkheid om tegen beperkte kosten een ‘basic’ contentplatform te creëren, maar ze zijn ook vrij statisch en bieden geen ondersteuning voor het traject voor of na het plaatsen van content.

Meer weten? Download dan het e-book: “Hoe creëert u een sterk contentplatform voor uw organisatie?” en kom meer te weten over wat er komt kijken bij het opzetten van een contentplatform!

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten