Marketing Management

Inbound Marketing: Storytelling is niet de oplossing!

leadership

Onlangs dronk ik koffie met een bevlogen journaliste/content marketeer van een bank. Een goede bank, met een mooie reputatie en een eerlijke, zuivere missie en visie. Naast alle positieve en goede zaken hoorde ik ook een kleine dissonant.

Het ging over content en over storytelling. Over blogs met echt goede verhalen uit de praktijk, die klanten het inzicht geven wat ze nodig hebben en en passant laten zien hoe en wat de bank doet. Met andere woorden: “we zeggen niet dat we het doen, we laten het zien!” Dit klinkt vast bekend in de oren voor alle storytellers of storyteller wannabees. 

Een blog met echte verhalen. Deze verhalen mogen relatiemanagers delen met hun klanten. En dat gaan de relatiemanagers natuurlijk massaal doen!

“Beste klant, je hebt een probleem en ik ken jouw probleem. Ik weet waar je mee zit en waar je ‘s nachts wakker van ligt. Hoe jij je bedrijf probeert te runnen, te laten groeien, hoe je probeert te overleven, welke keuzes je moet maken, waarover je twijfelt, dat je afhankelijk bent van zoveel factoren….En daarom heb ik een cadeautje voor jou, namelijk, een blog met een goed verhaal!”

Als relatiemanager zou zo’n blog me eerder in de weg zitten dan dat ik er echt wat aan heb in mijn werk. Desalniettemin word ik wel geacht het blog te verspreiden, want ‘meten is weten’ immers.

Als relatiemanager heb ik liever de beschikking over content die mij helpt bij mijn werk. Bij het uitleggen van ingewikkelde zaken, bij het bieden van tools en oplossingen, bij het kunnen geven van bijvoorbeeld een beslisboom, een stappenplan, een cheat-sheet, facts & figures die worden uitgelegd, die worden vertaald naar wat dit betekent voor mijn klant, lokaal, internationaal, kortom, alles wat ik in mijn hoofd heb en wat ik deel met mijn klant tijdens mijn bezoeken. En dat is geen blog in ieder geval.

Zo’n blog draagt er eerder aan bij dat ik me een commerciële verkoper/zender voel, omdat het geen concrete oplossing biedt voor het probleem, maar ‘slechts’ een goed verhaal is. Storytelling.

Ik pleit ervoor om content te maken waar mensen echt wat aan hebben. Zowel klanten als de medewerkers van je eigen bedrijf. Doe als bedrijf wat je doet, en doe dat goed. Houd je niet bezig met onzin.

Marja Koster – Management consultant | (online) communicatie | contentstrategie | content marketing at Content Kings

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten