Een uniek kijkje in de keuken bij FC Utrecht !

Schoolbus

Op vrijdag 24 januari vond de kennistour brand management van Utrecht Business School plaats. Tijdens deze tour door de randstad leerden deelnemers op een interactieve manier van drie top bedrijven over brand management. Er is een bezoek gebracht aan FC Utrecht, Achmea en ING Bank.

Tijdens deze kennistour stond het thema brand management centraal. Een sterk merk levert strategische en financiële voordelen op voor een bedrijf. Maar hoe pak je zoiets aan? Dat was de vraag die centraal stond deze dag. In een authentieke ‘schoolbus’ werd een groep branding professionals ingeleid bij Achmea, FC Utrecht en ING Bank.

Meten is weten

UBS Kieswijzer

Jerryl Smeenk, Marketing Manager bij FC Utrecht, gaf de deelnemers een uniek kijkje in de keuken van de branding van FC Utrecht. Na een kleine rondleiding, deelde hij vol enthousiasme zijn expertise over het merk FC Utrecht. “Zeker de sponsoring die het voetbal mogelijk maakt, stelt ons soms voor lastige keuzes als het gaat om ons merkbeleid. Hoe zorgen we voor een evenwichtige balans tussen de look en feel van de sponsor en het merk FC Utrecht?” Smeenk geeft aan dat er veel data gedreven besluiten worden gemaakt. FC Utrecht is hiermee één van de koplopers binnen het betaalde voetbal.

Key-learnings

De rode draad van de dag was de creatie van draagvlak voor de branding strategie. Ted Schappert,  Principal consultant Brand Experience bij ING Global Brand management: “Zorg altijd voor full support van topmanagement en werk met een klein team experts. Volgens Ted is het belangrijk dat “de besluitvorming op expert level ligt”. Met behulp van de architecten van HofmanDujardin hebben Ted en zijn team de merkwaarden van ING goed weten te pakken in het nieuwe interieur op het hoofdkantoor in Amsterdam. Ook Frank Kramer, Propositiemanager Divisie Oudedagsvoorziening bij Achmea benadrukte het belang van een aantal key stakeholders om (merk)innovatie optimaal tot bloei te laten komen.

Unieke setting

“Het werkt ontzettend inspirerend om een kijkje in de keuken te nemen bij bedrijven die veel ervaring hebben met het opzetten en uitvoeren van een merkstrategie,” aldus Michiel Noij van Utrecht Business School. Volgens Noij zorgt de setting in de bus “voor een open sfeer die doorgaans zorgt voor goede discussies, creativiteit en uiteindelijk een optimaal leerresultaat.” Deelnemers zijn vaak aangenaam verrast door de ervaringen en inzichten van de bezochte bedrijven.

Kennistours

Utrecht Business School organiseert het hele jaar door kennistours binnen verschillende thema’s: brand management, verandermanagement, business development, product management en HR analytics. De eerst volgende kennistour Brand Management is op woensdag 8 april. Wilt u ook eens deelnemen en/ of als partner hieraan verbonden worden? Dat kan uiteraard. Meer informatie is te vinden  via deze link.

Auteur: Anne Hendriksen – Event Marketeer – Utrecht Business School