Marketing Management

Exploiteer je eigen online leadgeneratie platform; creëer fans en conversie!

Een eigen contentplatform wordt een steeds bekender begrip in de marketing van bedrijven. Een eigen contentplatform is een aparte website waarop u online kennis en informatie deelt met uw doelgroep. Het is een uitstekende manier voor bedrijven om zich te onderscheiden. Waar een blogsite vaak meer persoonlijker van aard is, kan een eigen contentplatform breder ingezet worden. In dit artikel zet ik een paar redenen op een rij waarom u een eigen contentplatform zou moeten beginnen. En als u nog extra inspiratie nodig heeft, kunt u tevens een aantal aansprekende voorbeelden van geslaagde en converterende contentplatforms bekijken.
.

Het contentplatform als basis van contentmarketing.

Ad

Contentmarketing is een uiterst effectief hulpmiddel om uw verkoop te stimuleren. U zorgt voor deelbare content in de vorm van verhalen, blogs, infographics en video’s. Deze plaatst u op een eigen platform waar alle relevante content op uw vakgebied samenkomt. Dergelijke content levert namelijk veel traffic op, waarbij vaak ook de conversie van bezoekers naar leads zal meegroeien. Redactionele content blijkt namelijk een positief effect te hebben op het koopproces van bezoekers. Mits goed uitgevoerd. Een bijkomend voordeel van contentmarketing met een eigen contentplatform is dat door uw investering in waardevolle blogs, video’s en infographics de vindbaarheid naar uw bedrijf, producten en diensten vergroot wordt. De content blijft namelijk altijd online. Waarom u een eigen contentplatform in het leven zou moeten roepen? Allereerst moet u er zelf van overtuigd zijn dat het inzetten van goede content werkt. Dat u daarmee bezoekers naar uw website trekt en dat dat resulteert in extra verkoop.

Werking en voorbeelden
.
Maar hoe werkt dat nu eigenlijk? Zo’n online contentplatform? Laten we eens kijken aan de hand van ons eigen CMM Platform. Het delen van relevante kennis en expertise voor de doelgroep staat centraal bij kennis- of contentplatforms. Zonder waardevolle content is er immers geen reden voor bezoekers om te komen of laat staan te blijven op een site. Bij CMM staat zoals bekend ”contentmarketing” centraal. Dit hoofdthema wordt geladen met allerhande ondersteunende thema’s zoals online marketing, content management, contentstrategie, storytelling, etcetera etcetera. Hoe u uw content verzamelt, is uiteraard aan uzelf. U kunt werken met eigen medewerkers, journalisten, externe bloggers, inkoop van content, etcetera. Eindresultaat dient in elk geval waardevolle content voor een bepaalde doelgroep te zijn.
.
Bouwen van een contentmarketingmachine
.
Bij het opzetten van een contentplatform, is het belangrijk om na te denken hoe u uw doelgroep gaat bereiken en binden. Een florerende community ontstaat immers niet vanzelf. Hoe gaat u discussies aanjagen, artikelen onder de aandacht brengen en zorgen dat u online goed gevonden wordt? Dit zijn zaken die vooraf goed in kaart moeten worden gebracht. CMM zet hiervoor onder andere marketing automation in. Denk hierbij aan geautomatiseerde processen op het gebied van email-marketing, social media marketing, affiliate marketing, whitepaper- en zoekmachinemarketing. Het voert wellicht wat ver om dit allemaal tot in detail te bespreken maar in essentie zijn deze automation-processen gericht op het bouwen van een solide community. Onze community ontvangt zodoende graag onze content en deelt dit ook weer regelmatig met hun achterban.  Zo ontvangen nieuwsbrief abonnees bijvoorbeeld een wekelijkse nieuwsupdate via email; twitter-volgers krijgen om de paar uur een bepaald artikel aangeboden, terwijl de content via social media weer minder vaak wordt ‘geboost’ (om overkill te voorkomen). Verder lopen parallel hieraan nog tal van share-, affiliate-, search en partnerstrategieën die onze online strategie ten slotte complementeren. In de kern bestaat de hoofdstrategie eigenlijk maar uit drie elementen: 1. het vergroten van het (online) bereik, 2. het genereren van bezoekersgegevens en 3. het delen van content in de community.
.
Voorbeelden en werking contentplatform
.
Hieronder vindt u enkele voorbeelden van de werkwijze van het CMM-platform. De volgende features zorgen voor het genereren van leads en data van onze bezoekers. Rechtsboven vindt u een button met een gratis white paper download over contentmarketing. Deze buttom is hier opgenomen om nieuwe bezoekers te verleiden om gratis een relevant kennisdocument te downloaden in ruil voor enkele persoonsgegevens. Deze banner wordt op alle pagina’s getoond en zorgt voor een grote aanwas van nieuwe data. Verder wordt er ook aan nieuwe bezoekers een pop up banners getoond, waarin wordt verzocht om in te schrijven voor de wekelijkse nieuwsupdate.
  cmm1

Opbouw en inrichting artikelen
.
In de tweede afbeelding hieronder ziet u vervolgens hoe een standaard bericht is opgebouwd. Met behulp van share buttons kunnen berichten eenvoudig worden gedeeld via social media. Deze mogelijkheid wordt dynamisch aangeboden zodat dit extra opvalt. Hoe meer berichten worden gedeeld, hoe meer mensen het lezen en hoe groter de kans op het vergroten van het online bereik wordt. Ook wordt bij elk artikel boven en onder de tekst de optie gegeven om relevante white papers te downloaden of je in te schrijven voor de newsupdate. Ook dit zorgt voor mooie conversiecijfers. Tot slot maakt CMM gebruik van zogenoemde ”in post advertisments”, de mogelijkheid om in de artikelen te kunnen adverteren. Hiermee kunt u campagnes draaien die vervolgens in alle artikelen getoond worden. Na afloop van de campagne kunt u met een druk op de knop alle banners vervangen voor een andere/ nieuwe campagne.
.

Ready made contentplatformen  
.
In de derde afbeelding ziet u hoe eenzelfde format vrij eenvoudig ingezet kan worden voor andere contentplatformen. Het zogenoemde Management Career-platform (ook eigendom van CMM) heeft in feite dezelfde doelstellingen en werking als het CMM-platform met het enige verschil dat er andere content, via andere kanalen en voor een andere doelgroep wordt ingezet en gebruikt. Mocht u zodoende aan de gang willen met een eigen platform, dan raden wij zodoende ook aan om uw licht op te steken bij webbouwers die dit soort portals al vaker hebben gebouwd en dit als het ware kant en klaar op de plank hebben liggen. Het enige waar u echter wel zelf voor moet zorgen, is de creatie van uw eigen relevante ”killer content”. En ook niet geheel onbelangrijk: het creëren van uw eigen online bereik. Communiceren naar een omvangrijke Twitter-, email- of Facebook-achterban is natuurlijk mooi, maar deze community moet wel eerst gecreëerd worden. Hiervoor kan het contentportal zelf natuurlijk goed dienst doen. Zorg bijvoorbeeld dat de artikelen SEO-vriendelijk worden geschreven en zodoende goed geïndexeerd worden in Google en jaag hier en daar (al dan niet betaald) wat discussies aan. Zodra u het vliegwiel van content maken, verspreiden en data verzamelen heeft draaien, heeft u echt wat moois in handen waar u nog jaren mee vooruit kunt.
.

 Referenties
.
Nederland barst zo ongeveer uit zijn voegen van leveranciers van marketingtools, contentplatformen en automationleveranciers. CMM heeft, na zorgvuldige analyse, het contentplatform laten bouwen door Inbound Media; een netwerkbureau op het gebied van contentmarketing en online lead generatie, gevestigd in Utrecht. Meer informatie over Inbound Media vindt u hier. Het Management Career-portal is tevens door deze partij gemaakt en kan desgewenst ook voor uw organisatie worden opgetuigd. Als u hier meer informatie over wilt, raden wij u aan om contact op te nemen met de bouwer (www.inboundmedia.nl).
.

Download Brochure Inbound Media

 


U ziet de voordelen van content marketing en wilt hier mee aan de slag. Het schrijven van dagelijkse blogposts en artikelen is echter een tijdrovende zaak. Wat zijn uw mogelijkheden nu? Voor dit soort situaties biedt content curatie een goede uitkomst. Met behulp van een curatietool maakt u een selectie uit duizenden nieuwsbronnen waaruit u vervolgens de meest relevante in gecureerde vorm aan kunt bieden aan uw doelgroep. Geheel automatisch. Handig, doeltreffend en hartstikke efficiënt.

Organisaties die online klanten aan zich weet te binden, winnen. Klanten binden doe je door het juiste verhaal te vertellen en relevante content te bieden. Content die de klant echt helpt. In het juiste formaat, via het juiste kanaal, op het juiste moment. Content die zorgt voor communicatie. Tussen klanten en tussen klant en je organisatie. Inbound Media zorgt voor de juiste boodschap, de juiste content voor het juiste kanaal. Wij versterken zo uw bestaande relaties en leggen de basis voor nieuwe klanten en contacten. Wij helpen u met de ontwikkeling van uw content strategie en helpen met de praktische uitvoering aan de hand van onze zogenoemde curatietool.

– See more at: http://www.inboundmedia.nl/diensten/contentproductie/content-curatie/#sthash.verCacCn.dpuf

Het bericht Exploiteer je eigen online leadgeneratie platform; creëer fans en conversie! verscheen eerst op Content Marketing Management.

Tags

Over de auteur

Michiel Noij

De redactie wordt verzorgd door Michiel Noij en Nomair van Wijk.

Heeft u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar. U kunt contact opnemen met Michiel Noij en/of Nomair van Wijk via 030-2270497 (optie 6) en/of contact [at] ubsbusiness.nl

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten