Donderdag 22 mei was de dag van Marketing the Content. Een dag die, hoe kan het ook anders, volledig in het teken stond van contentmarketing. Een nuttig event waarbij interessante verhalen naadloos overgingen in goede inhoudelijke kennis. De rode draad? Zorg ervoor dat je content maakt die je doelgroep als nuttig ervaart. Hoe je dat kan realiseren en hoe je dit onder de aandacht brengt van je doelgroep werd duidelijk tijdens de elf sessies.
“Stop met adverteren, ga kennis delen”
Content curation, het verzamelen, filteren en verrijken van content, is volgens Fred van Dijk een belangrijke spil in de contentstrategie. Hij stelt dat adverteren een veel minder belangrijke rol speelt, omdat consumenten daar inmiddels resistent voor zijn. Voorzie je doelgroep daarom van nuttige informatie. En content curation is daarvoor een handige tool. Dit pas je eenvoudig toe door het samenvatten van goede content. Je voegt hier je eigen mening aan toe en genereert zo interessante content. Het is natuurlijk wel zo netjes om je bron te vermelden. Een ander goed voorbeeld is de content hub. Een autonome website, eventueel voorzien van de nodige branding, waar je de doelgroep informeert. Het is niet nodig om alleen eigen content te plaatsen. De stelregel is 80/20, waarbij 20% staat voor eigen content. Houdt er wel rekening mee dat je content niet een-op-een overneemt. Zorg altijd voor redactionele aanpassingen.
“We lezen liever roddels, dan informatie”
We lezen in ieder geval niet graag over pensioenen. Daar wilde Aegon graag verandering inbrengen, verteld Dan Verhoeven van Brandwebbing. Zij ontwikkelden een campagne waarbij actualiteiten werden samengevoegd met content. Hiervoor zetten ze een aantal BN’ers in. De BN’rs vertelde over hoe zij hun toekomst zien. De verhalen plaatsten ze op de Achterklap van NU.nl. Het resultaat mocht er zijn. Ruim 800.000 gelezen columns. Zelfs media als de Telegraaf en Privé namen de berichten over als waarheid. Uiteindelijk realiseerde ze dat lezers gemiddeld weer eens 5 minuten met pensioenen bezig waren. Een mooi voorbeeld hoe je een saai onderwerp met de nodige creativiteit kan voorzien van leuke content die aanslaat bij de doelgroep.
“Marketing denkt niet vanuit de klant”
Gek eigenlijk, dat marketing van oudsher gericht is op het product. Alle gerelateerde ‘P’s’ laten dit zien. Bob Oord, Heliview, vindt dit een verkeerde manier van marketing. De klant zou namelijk centraal moeten staan. Juist omdat deze steeds meer macht krijgt. Richt daarom ook je content op je klant. Klanten zitten niet te wachten op stukken tekst die vertellen hoe fantastisch een product is en dat je het écht moet gaan aanschaffen. Zoek uit waar je doelgroep behoefte aan heeft en schrijf hier content over. Hierdoor creëer je waarde voor de doelgroep en weten ze je vanzelf te vinden op het moment dat ze een product willen aanschaffen.
“Modellen doen er niet meer toe”
Dat is de mening van Rob Punselie, Contentkings, als het gaat om contentstrategie. Het gaat er om duidelijk te hebben wat de klant aan het doen is en wanneer hij informatie nodig heeft. Hier pas je de strategie op af. Op deze manier bedien je klanten met de juiste informatie in op het juiste moment in het verkoopproces. Een strategie begint volgens Rob met het kiezen van een doelstelling, een doel en de vorm van communiceren. Vervolgens inventariseer je de doelgroep behoeften. Vervolgens verbind je alles met elkaar en heb je een stevig fundament voor je contentstrategie.
“Groeien met twee members per seconde”
Linkedin is een rijzende ster. Marcel Molenaar van Linkedin verwacht dat het netwerk aan het einde van 2014 naar een totaal van 5 miljoen leden zal groeien. En zelfs 50% van al het verkeer komt vanaf mobiele apparaten. Zorg er dus voor dat je eigen website mobiel goed bereikbaar is. Marcel legt uit dat Linkedin een belangrijke rol kan spelen in je contentstrategie. En met het feit dat 60% van de Nederlandse leden dagelijks inlogt heeft hij daar zeker een punt. Het is sinds kort mogelijk om te bloggen op Linkedin. Maar ook de company pages spelen een belangrijke rol. En de CTR’s zijn vanaf deze pagina zeer goed. Zorg ook voor goede status updates op je company page om je doelgroep betrokken te houden.
“Storytelling zorgt voor een emotionele band”
Storytelling is hot, maar waarom eigenlijk? Volgens Ralph Poldervaart van Social Stories komt dat door de emotionele band die ontstaat met een boodschap. Hierdoor blijft de boodschap langer hangen. Verhalen doen het goed. Of dat nou gaat om korte annekdotes op feestjes of in marketing. Consumenten zitten niet meer te wachten op pure commerciële boodschappen en willen geraakt worden. Zorg ervoor dat je met de juiste verhalen je doelgroep weet te raken en hun aandacht vasthoudt.
Al met al was het een zeer informatieve dag waar alle deelnemers geïnspireerd en vol ideeën weer richting huis gingen. Het event werd georganiseerd door CMM Academy. Via deze weg wil Brand Engineers ze bedanken voor de goede organisatie en de goede inhoud van het event. Tot de volgende keer!
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter