Marketing Management

Marketing in een New York state of mind

leadership

Deze maand had ik het geluk om voor de tweede keer een bezoek te mogen brengen aan ‘The Big Apple’, New York City. Als Nederlander kijk je je ogen uit in deze stad: je wordt overweldigd door de reusachtige gebouwen en de vele mensen. En wat blijkt, een nieuwe ervaring geeft een andere mindset die tot interessante inzichten kan leiden, bijvoorbeeld over marketing. Daarom geef ik in dit blogartikel drie marketing inzichten in een New York state of mind.

Stand out in the crowd

New York City heeft ruim acht miljoen inwoners. Als je niet oplet, kun je dus heel makkelijk verloren raken in de massa. Als je juist wilt opvallen in de massa, dan moet je daar actief iets voor doen: iets nieuws of iets anders doen dan anderen. Denk bijvoorbeeld eens aan de beroemde Naked Cowboy op Times Square.

De mensenmassa in New York is te vergelijken met de informatiemassa op het internet: ook online moet je je best doen om op te vallen. Je wilt natuurlijk dat mensen online bij jouw informatie, website of blog terecht komen in plaats van bij de concurrent. Het voordeel van het internet is dat je kunt achterhalen waar jouw doelgroep naar op zoek is en jouw informatie hierop af kunt stemmen met behulp van keywords. Naast deze ‘slimme’ strategie kunt je natuurlijk ook voor een ‘creatieve’ strategie gaan. Opvallende of grappige informatie valt op, wordt gedeeld en kan zelfs ‘viral‘ gaan.

Different people, different stories

De inwoners van New York zorgen voor een samensmelting van bijna 200 nationaliteiten. De inwoners voelen zich dan ook niet zozeer ‘Amerikaan’ als wel ‘New Yorker’. Al deze verschillende mensen proberen een stukje van hun thuisland naar New York te brengen en dit resulteert in vele ‘buitenlandse’ winkeltjes en restaurantjes en zelfs hele wijken rondom immigrantengroepen (Chinatown, Little Italy, Korea Way, Spanish Harlem enzovoort.).

Hoewel ze allen New Yorker zijn, merk je dus dat ze allemaal hun eigen cultuur vasthouden. In de marketing werkt het net zo: in veel landen kun je goed uit de voeten met Engels, maar dat betekent niet dat je in al die verschillende landen op dezelfde manier kunt communiceren. In dit blogartikel over internationale B2B marketing kun je lezen hoe je in je marketingstrategie rekening moet houden met internationale verschillen.

The offline sales funnel

Een andere populaire activiteit in New York is natuurlijk shoppen. Elk grote modeketen is met ten minste één winkel vertegenwoordigd in New York. Wat mij opviel in deze winkels waren de sales-activiteiten. Hier komt de sales funnel tot leven dankzij de winkelverkopers. Bij binnenkomst staan er één of meerdere verkopers klaar om elke klant enthousiast te verwelkomen met woorden als “Welcome at …!”. Al lopend door de winkel kom je altijd wel een medewerker tegen die je vriendelijk vraagt of hij of zij je ergens mee kan helpen. Als je een serieuze klant lijkt te worden (doordat je bijvoorbeeld naar de paskamers gaat, een vraag stelt of een product langdurig bekijkt), gaan ze nog een stapje verder: “Hi, my name is Betsy, what’s yours?”. En nu ze je naam weten, halen ze hun hele verkooptrukendoos uit de kast.

Nederlandse winkels kunnen hier wat mij betreft nog wat van leren. Vaak loop je een winkel in, maak je een rondje en kun je de winkel weer uitlopen zonder enig contact te hebben gehad met een winkelmedewerker. En zo werkt het natuurlijk ook online: iemand kan jouw website bezoeken, wat rondklikken en vervolgens jouw website weer verlaten zonder extra informatie of een interessante download. Dit is een verloren kans voor jouw bedrijf. Zorg ervoor dat jouw website zo is ingericht dat de bezoeker een stukje verder de sales funnel wordt ingeleid. Dit kun je bijvoorbeeld doen door gebruik te maken van goede call-to-actions met een interessant aanbod waar bezoekers hun naam voor willen bekendmaken. Want als je eenmaal de naam van de bezoeker (plus het e-mailadres) hebt, kan jij ook online je verkooptrukendoos open trekken.

Bron: Meike Cremers – Heuvel Marketing

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten