Algemeen

Google AdWords Automatisering: nu leuker én makkelijker!

leadership

In het prille begin van AdWords was het maar hard werken als SEA specialist. Het grootste gedeelte van de tijd was men namelijk bezig met manueel werk: denk aan het aanpassen van CPC’s, controleren van advertenties en het nauwlettend monitoren van de data. Alhoewel al deze zaken nog steeds broodnodig zijn, kan er anno 2016 gelukkig een hoop geautomatiseerd worden. Uiteindelijk zorgt dit ervoor dat er meer tijd besteed kan worden aan strategische zaken waarmee wellicht hét verschil kan worden gemaakt. Onderstaande tips zullen op het eerste gezicht misschien droog en saai lijken, maar – mits juist geïmplementeerd – kunnen ze een hoop werk uit handen nemen. Leuker kunnen we het dus maken, en ook nog eens makkelijker!

1. Flexibele biedstrategieën

Eén van de snelst toepasbare vormen van AdWords automatisering is de inzet van flexibele biedstrategieën. Je stelt een bepaald doel in en vervolgens probeert AdWords om de biedingen zo in te steken dat dit doel ook daadwerkelijk behaald wordt. Meestal heeft AdWords echter wel even tijd nodig om data te verzamelen, zodat het vervolgens gericht aanpassingen kan doen. Hierbij geldt de regel: hoe meer data, hoe sneller AdWords leert en des te sneller een automatische biedstrategie goed werkt. Denk qua mogelijkheden bijvoorbeeld aan een automatische strategie waarmee AdWords ervoor probeert te zorgen dat je altijd boven je grote concurrent komt te staan, of een strategie waarmee je een ‘’target ROAS’’ instelt: AdWords probeert dan om biedingen zo in te stellen dat je op deze ROAS (Return on Advertising Spend) uitkomt. Natuurlijk zijn er nog veel meer mogelijkheden op het gebied van biedstrategieën. Collega en SEA specialist Kevin schreef er eerder al een uitgebreide blogpost over: lees en leer! 

2. Geautomatiseerde regels

Naast de biedstrategieën zijn geautomatiseerde regels in mijn optiek een gouden geautomatiseerde regelstoevoeging aan de mogelijkheden en functionaliteit van AdWords. Via dergelijke regels kunnen automatisch aanpassingen worden gedaan wanneer de vooraf ingevoerde vereisten in de praktijk voorkomen. Wanneer een dergelijke regel ‘’getriggered’’ wordt kunnen bijvoorbeeld zoekwoorden automatisch gepauzeerd worden, biedingen verhoogd, of er kan een e-mail worden verstuurd waarmee de beheerder van het account op de hoogte wordt gesteld van een bepaalde situatie. Het lijkt in veel aspecten op de if-then-else constructie die we terugzien in de veelgebruikte ‘’conditional expression’’ codeertaal.

Onderstaand een aantal voorbeelden van geautomatiseerde regels:

Voorbeeld van geautomatiseerde regels

Voorbeeld 1: bovenstaande automatische regels zorgen ervoor dat er iedere maandag een overzicht in de mailbox verschijnt waarin wordt meegegeven welke ad groups de afgelopen week een bouncerate van boven de 85% hadden. Hierbij wordt een minimum van 10 klikken gehanteert (anders zou slechts één klik met één bounce al een melding veroorzaken). Vervolgens kan de accountbeheerder onderzoeken wat deze bouncerate veroorzaakt en, indien nodig, de juiste aanpassingen maken.

geautomatiseerde regels in dashboard

Voorbeeld 2: bovenstaande regel kan worden gebruikt om met specifieke campagnes / ad groups / zoekwoorden op bepaalde posities te focussen. In bovenstaand voorbeeld wordt het bod verlaagd wanneer de gemiddelde positie hoger is dan 1.9. Het is in de meeste gevallen aan te raden om meer kenmerken mee te geven dan slechts de positie, omdat anders aanpassingen kunnen worden gemaakt op basis van slechts één vertoning.

Naast deze voorbeeldregels zijn er nog tal van mogelijkheden. Bij vrijwel alle toepassingen zou ik sterk aan willen raden om niet blind op automatisering te varen. Het is altijd goed om te monitoren wat een regel / biedstrategie doet. Indien nodig kunnen deze vervolgens worden aangepast of bijgestuurd.

3. Scripts

Alhoewel velen worden afgeschrikt door het codeerwerk dat op het eerste gezicht bij het schrijven van scripts komt kijken, is er tegenwoordig een handige uitkomst: er zijn verschillende templates gebouwd die openbaar beschikbaar zijn gesteld door zowel third party developers als door Google zelf. Dit scheelt niet alleen veel tijd, maar bovendien heb je ook relatief weinig programmeerkennis nodig om dergelijke scripts in te zetten. Indien je echter bepaalde, specifieke zaken in je scripts wilt verwerken wordt het een lastiger verhaal, waardoor je in de meeste gevallen toch behoorlijke Javascript-skills zal moeten hebben. Desondanks zijn bestaande templates in veel gevallen een uitkomst!

Scripts coderen

Ehw: scripts, coderen, moeilijk, eng? Valt mee!

Het gebruik van scripts verschilt erg per klant: wat voor de één een gouden uitkomst is, kan voor de ander niet of zelfs nadelig werken. Toch hebben we zelf bij Happy Idiots een paar favorieten, hieronder volgt daarom onze eigen AdWords script top 5!

  1. Broken Link Checker

Dit script is voor vrijwel ieder account handig en is ook nog eens super gemakkelijk in gebruik! Dé twee redenen om dit script (na veel discussie) op nummer één te zetten! Via de Broken Link Checker kan makkelijk worden gecontroleerd of advertenties nog naar de juiste landingspagina’s gaan, en of er geen 404- of andere ongewenste pagina’s tussen zitten. Dit is in het bijzonder handig voor grote accounts waarbij regelmatig links / landingspagina’s veranderen. Broken Link Checker is een script dat tegenwoordig standaard wordt geimplementeerd voor klanten van Happy Idiots.

  1. Pause Low Volume Keywords

Pause Low Volume Keywords is vooral handig een handig script voor grote accounts waar erg veel keywords in staan. Dit soort accounts kunnen op een gegeven moment onoverzichtelijk worden, alsmede veel keywords met een laag zoekvolume bevatten. Wanneer er een hoop (actieve) zoekwoorden met een laag zoekvolume in het account staan, kan dit nadelig werken op de kwaliteitsscore. Met dit script voorkomen we dergelijke situaties.

  1. Quality Score Checker

Een handige tool om de ontwikkeling van je quality score in de gaten te houden. In het bijzonder nuttig wanneer je een campagne om gaat bouwen en bijvoorbeeld een andere campagnestructuur in wilt zetten! 

  1. Bid by Weather

Oké, first things first: duik eerst in je data voor je een dergelijk script inzet. Velen doen namelijk de aanname dat iets afhankelijk van het weer goed of slecht verkoopt. Dit hoeft echter lang niet altijd echt zo te zijn! Indien dit wel het geval is, is Bid by Weather een nuttig en ook nog eens erg tof script. Via een directe koppeling met Openweathermap.org kunnen er aan de hand van het weer actuele bodaanpassingen worden gedaan.

  1. Label Keywords with Organic Rank Data

Één van de minder bekende AdWords scripts, maar in mijn ogen een hele nuttige. Via dit script is het mogelijk om PPC-data te vergelijken met organische data. Uiteindelijk kan deze informatie niet alleen voor SEA, maar ook zeker voor SEO worden gebruikt. Houd er wel rekening mee dat het script de data uit SEMrush haalt, een bron die niet altijd 100% up-to-date is. Gebruik van deze tool geeft echter wel een goede indicatie!

Bovenstaande scripts vormen slechts het topje van de ijsberg: er zijn een hele hoop mogelijkheden – en gelukkig ook al een hoop templates – waar over het algemeen (relatief) makkelijk gebruik van kan worden gemaakt. Doe er vooral je voordeel mee!

4. Application Programming Interface (API)

In tegenstelling tot de eerder besproken automatiseringsmogelijkheden is de AdWords API iets waar je helaas niet zo makkelijk doorheen zal komen zonder programmeerkennis, en waar je ook niet zomaar voor toegelaten wordt; vandaar dat we er ook niet heel ver over uit zullen weiden. De API is een middel waarmee ontwikkelaars (custom) applicaties kunnen maken die direct samenwerken met de AdWords server. Alhoewel je dus ongetwijfeld programmeerkennis nodig hebt, is het wel handig dat het in vele codeertalen geprogrammeerd kan worden (Java, PHP, .NET, Python, etc).

Voor je uberhaupt aan de slag kan met het bouwen van een API moet je jezelf aanmelden voor een API token. Hoe je dit doet, en hoe je begint met het bouwen van een API vind je hier!

[alert type=”info” title=”Leestip:Waarom Inbound Marketing en Google Adwords een prima koppel vormen ?“] Lees het artikel.

Tot slot…

AdWords heeft tegenwoordig een hoop mogelijkheden op het gebied van automatisering. Indien je hier op een slimme manier gebruik van maakt kan dit een wereld van verschil maken. Uiteindelijk kunnen bovenstaande tips je namelijk een hoop tijd (en saaie werkzaamheden) besparen.

Mocht je vastlopen in je automatisering of andere vragen hebben, laat dan een bericht achter in de comments of neem contact op met de Happy Idiots!

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten