Marketing Management

Google: Moet je nu echt overstappen naar HTTPS?

leadership

Onlangs las ik het bericht dat Google binnenkort via haar browser Chrome wil tonen of een website veilig of niet veilig is. Deze stap van Google past in een patroon van de laatste jaren waarin Google het gebruik van HTTPS steeds belangrijker maakt. In augustus 2014 maakte Google via een eigen blog bekend dat het HTTPS als ranking signaal meeweegt voor de zoekresultaten. Hoewel Google in dit blog aangaf dat HTTPS aanvankelijk een ‘lightweight signal’ zou zijn, had de overstap van Wikipedia halverwege 2015 naar HTTPSeen significant effect op Google’s zoekresultaten. In december 2015 liet een Google medewerker vervolgens weten dat Google HTTPS webpagina’s de voorkeur geeft bij de indexering van websites. Dit leek dus een voorbode op het recente bericht dat Google via Chrome wil tonen of een website veilig is en HTTPS gebruikt.

In deze blogpost zal ik kort uitleggen wat HTTPS is, de gevolgen van Google’s stappen voor de zoekresultaten en of je als ondernemer nu snel moet overstappen naar HTTPS.

Wat is HTTPS?

het-teken-dat-ssl-certificaat-goed-geimplenteerd-is-op-webisteHTTPS is een afkorting voor HyperText Transfer Protocol Secure en heeft als doel een veilige uitwisseling van online gegevens. HTTPS is een uitbreiding van het HTTP-protocol waarbij het HTTP-verkeer versleuteld wordt via een SSL-verbinding. Hierdoor kunnen derden de data tussen een website en jouw computer niet uitlezen, althans niet zonder het encryptie-algoritme te kraken. Je snapt wel dat voor gevoelige informatie, zoals wachtwoorden en bankrekeningnummers, versleuteling zeer relevant is. Google vindt versleuteling en dus het gebruik van HTTPS zelfs zo belangrijk dat het alle webmasters aanbeveelt over te stappen naar HTTPS.

Waarom HTTPS voor je website?

HTTPS zorgt dus voor een veilige(re) overdracht van gegevens tussen een website en gebruikers van deze website. Voor webshops is de aanwezigheid van een veilige verbinding naar mijn mening een noodzakelijkheid, maar geldt dit ook voor websites waar alleen informatie geconsumeerd wordt, zoals nieuwswebsites? Hier zijn de meningen over verdeeld en het feit dat grote websites als nu.nlen nrc.nl niet over HTTPS beschikken, geeft aan dat niet alle media een SSL-verbinding noodzakelijk achten.

Overstappen naar HTTPS voor SEO?

https=heeft-in-2016-nog-een-kleine-invloed-op-seoAls je een versleutelde SSL-verbinding niet noodzakelijk vindt voor een veilig gebruik van je website, is het SEO-voordeel dan wel een goed argument om over stappen op HTTPS? Volgens deze correlatie studie uit 2015 is het verband tussen het gebruik van HTTPS en een hogere ranking in Google klein. Dit impliceert dat een overstap naar HTTPS slechts een kleine verbetering in de zoekresultaten brengt. Het gebruik van HTTPS voor SEO-doeleinden staat daarom meestal ook niet bovenaan mijn lijstje van SEO-verbeteringen voor een website. In mijn SEO-rapporten adviseer ik doorgaans dat verbeteringen op het gebied van mobielvriendelijkheid, content, on page optimalisatie en linkprofiel urgenter zijn dan de overstap naar HTTPS.

Aan de andere kant zijn de kosten van een SSL-certificaat beperkt en als je een (kleine) ondernemer bent met een website dan zou ik op dit moment in de volgende situaties een snelle overstap naar HTTPS zeker adviseren:

  • Als je een webshop of een website beheert waarbij gevoelige informatie wordt uitgewisseld.
  • Als je website over veel landingspagina’s beschikt. Als je website veel pagina’s en content heeft waarmee je via Google gevonden wilt worden, dan kan een klein SEO-voordeel al een significante impact hebben. Als je derhalve een website hebt met honderden of duizenden landingspagina’s, dan kan een overstap naar HTTPS een significant SEO-effect hebben.
  • Bij de bouw van een nieuwe website of redesign van een bestaande website. In deze situaties is de implementatie gemakkelijker dan voor een bestaande website en daarom een mooi moment om HTTPS voor je website te implementeren.
  • Als de concurrentie in Google groot is en je website verder op SEO-vlak in orde is. Zoals ik al schreef, staat de implementatie van HTTPS meestal niet bovenaan op mijn lijstje van adviezen. Als je je website echter al op verscheidene zaken geoptimaliseerd hebt en manieren zoekt om je website nog beter in Google te laten presteren, dan zou ik zeker HTTPS toevoegen aan je website.

Als je wilt overstappen naar HTTPS, dan heeft dit artikel een mooie checklist voor deze migratie.

HTTPS en de toekomst

kruisje-in-chrome-voor-niet-https-website Laten we teruggaan naar het begin van dit artikel. Google zal dit jaar dus in Chrome gaan tonen of een website veilig is (lees correcte implementatie van HTTPS) of onveilig (dus HTTP-websites). Zullen internetgebruikers worden afgeschrikt door het rode kruisje en deze websites snel verlaten? Ik verwacht niet dat dit aanvankelijk zal gebeuren, omdat gebruikers bij veel grote websites (bijvoorbeeld nu.nl, NOS, NRC, Tweakers) een rood kruisje zullen zien. Hierdoor verwacht ik dat veel gebruikers ‘blind’ worden voor het rode kruisje en dit niet meer zullen interpreteren als waarschuwing. Als ondernemer met een website zonder HTTPS hoef je dus door dit nieuws niet in paniek te raken.

Wel verwacht ik dat de correlatie tussen het gebruik van HTTPS en hogere Google zoekresultaten dit jaar iets sterker zal zijn en ik kijk uit naar de nieuwe, jaarlijkse correlatie studie van MOZ.

[alert type=”info” title=”Leestip: Wat heeft seo-technisch de hoogste importantie voor Google? “] Lees dit artikel

Als je een MKB-ondernemer bent (zoals de meeste van mijn klanten) en niet één of meerdere van de bovengenoemde argumenten hebt om over te stappen naar HTTPS, dan zou ik nog even afwachten en goed de ontwikkelingen op dit gebied in de gaten houden. Ik zal overigens zelf in de gaten houden of mijn voorspellingen kloppen en dit artikel ook updaten in het geval dat deze kloppen of juist niet.

Ga jij overstappen naar HTTPS of wacht je nog even? Laat het hieronder weten! Ook als je vragen over dit onderwerp hebt, dan hoor ik deze graag.

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten