Marketing Management

De wereld van Snap Chatters, Instagrammers en YouTubers.

Bedrijven worden geleefd door het internet en de drang om er controle en grip op te krijgen is groot. Via big data en allerhande dashboards meten en monitoren we om te begrijpen welke kant we op moeten en hoe we moeten handelen. En dat is een reactieve manier van werken in mijn optiek. 

Hoe zinvol is het als je als bank ‘op Instagram’ gaat? Waarom zou je gaan ‘Snappen’ als bedrijf? Hieronder een voorbeeld vanuit de praktijk. Zo pakken tieners het aan op onder andere Instagram, Snap Chat en YouTube.

Facebook? Leuk, maar voor de familie en oma.

30000 abonnees op YouTube binnen acht uur.

Een half jaar geleden ontmoette mijn lieve dochter – die vanavond haar eerste vlog online zet op YouTube en op voorhand binnen acht uur 30.000 abonnees heeft – een nogal baldadig vriendje. En ik was er niet zo blij mee….

Dit vriendje (bekend bij honderdduizenden jongeren onder de namen Grizzlystuff op Snap Chat, Realstuffhero op Instagram en sinds begin januari 2016 als Snap King op YouTube) heeft precies door wat wel en niet werkt. Hij weet waarom mensen hem volgen en fans of haters worden die soms speciaal voor dat doel fan of haataccounts opzetten. De beelden en het geluid van zijn materiaal zijn schokkend. Het valt niet mee om ernaar te kijken kan ik je vertellen, maar hij dwingt er bij mij toch respect mee af. Ik leg uit waarom.

Snap King gaat tot het uiterste en tot net over de rand. Hij spreekt de taal van de jongeren en doet zich exact zo voor zoals het/hij is. Ruw en ongepolijst. Real. En dat zou weleens zijn geheim kunnen zijn. Net verder gaan dan ’toelaatbaar’ is en je nek wagen om datgene te doen wat je fans van je verwachten. Hoeveel bedrijven doen dat? Maken hun belofte waar aan hun klanten en fans? Gaan all the way?

Moet een bedrijf iets met Snap Chat, YouTube of Instagram?

Nee. Wat een bedrijf wel echt zou moeten is all the way gaan. Voor hun klant en voor hun fans. Datgene doen wat je klant verwacht en misschien wel in zijn stoutste dromen hoopt. Ook al loop je zelf allerlei risico’s. Net zoals mijn schoonzoon Tim het risico loopt om een klap te krijgen.

[alert type=”info” title=”Leestip: Vijftien interessante insights waarom bedrijfsbloggen een absolute must is. Bedrijven zijn soms sceptisch over het gebruik van een blog, terwijl een blog starten tegenwoordig eigenlijk een must is. “] Lees dit artikel

Snap King is zoals hij is. En dat zie je. Zijn bedrijven ook zoals ze zijn en zien en merken we dat ook? Of zit er een mooi venstertje voor. Authentiek willen zijn is bijna een soort ‘begrip’. Maar in hoeverre is een bedrijf authentiek? Je kunt een authentieke tone of voice, heel sympathieke acties hebben en toegankelijk zijn. Maar is dat geen windowdressing 2.0? Je bent authentiek, of niet. Je bent relevant, of niet. En dat geldt voor je hele business. Show your purpose, show your heart. En dat hoeft echt niet helemaal tot in de puntjes feilloos te zijn.

Tags

Over de auteur

Michiel Noij

De redactie wordt verzorgd door Michiel Noij en Nomair van Wijk.

Heeft u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar. U kunt contact opnemen met Michiel Noij en/of Nomair van Wijk via 030-2270497 (optie 6) en/of contact [at] ubsbusiness.nl

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten