Marketing Management

Klein is het nieuwe groot: ook voor content!

Social media is massacommunicatie geworden. Wat ooit klein begon, is nu van monsterachtige proporties. Maar wat betekent dit voor de content?

Van onderonsjes naar massacommunicatie

Zelf weet ik gelukkig nog goed hoe het ooit begon. Want dat geeft me een stukje perspectief. Het was namelijk in 2007 dat ik begon met Twitter. En man, wat was dat een feest! Het was klein, persoonlijk, men deelde hoogte- en dieptepunten en het was allemaal rete-echt. Nu bijna ondenkbaar. In die tijd volgden mijn klanten me bijvoorbeeld ook helemaal niet. Die zaten er nog niet op. Alleen de early-adopters zaten er. En we hadden elkaar veel te vertellen. Heel veel. Net als bloggers in de begintijd. Ook tussen hen heerste dat persoonlijke sfeertje. Het was allemaal nieuw, men was extatisch, blijmoedig en er ging een nieuwe wereld voor ons open. Een verre wereld die opeens dichtbij kwam. En dat was oprecht genieten. Tenminste, totdat het opeens belangrijk werd om veel volgers te hebben.

Meer volgers = prestige

Dat omslagpunt kwam toen steeds meer marketing- en communicatiemensen zich ermee gingen bemoeien. Want die zagen kansen. Mogelijkheden om met Twitter, en social media in het algemeen, geld te verdienen. Er kwamen modellen, plannen, strategieën en dat wat voor mij ooit Twitter was, verdween. Het ging opeens om het hebben van veel volgers. Een prestigedingetje. En dus schoten de social media bureaus als paddenstoelen uit de grond. Werd het steeds drukker op social media en werd het schier onmogelijk om nog goed te volgen wat men vertelt of deelt. Het persoonlijke verdween, en daarmee ook de content die daarbij hoorde.

Wat zijn de gevolgen van die verandering?

Als we puur kijken naar de content die we delen, dan heeft dat omslagpunt nogal invloed gehad. Invloed die je nu dagelijks terugziet. Van persoonlijke tweets zijn we namelijk meer en meer naar contentcuratie gegaan. Het delen van interessante artikelen, videos, tips of wat dan ook, bedoeld om eigen expertise aan te stippen. Niets mis mee hoor, want er is heus veel interessants te lezen en delen. Ik doe dat zelf ook regelmatig. Maar, zo moet ik zeggen, ik merk wel dat er langzaam weer een verschuiving aan komt. Een tegenbeweging, beter gezegd. Eéntje die ook invloed heeft op de content van bedrijven. Vandaar ook dat ik die trends hier graag even deel. Wat staat er nu te gebeuren? Zonder het al te uitvoerig te maken, die veranderingen zitten hem vooral in het volgende:

Klein is het nieuwe groot

Wat geldt voor bedrijven en merken in het algemeen, geldt ook voor de content die daarbij hoort. Zo gaan we niet alleen naar de lokale groenteboer vanwege zijn producten, maar juist ook vanwege het persoonlijke karakter van dat bezoek. En dat geldt langzaam ook voor onze online content. Het mag echter, intiemer en persoonlijker. Laat zien waar je van houdt. Vertel over je drijfveren. Mensen willen horen bij merken die gepassioneerd zijn.

Persoonlijkheid overtreft kennis delen

Oké, niet helemaal misschien. Kennis delen is nog steeds erg belangrijk. Maar net als bij presentaties, gaat het voor 75% om performance, 25% om inhoud. Het gaat er dus niet alleen meer om wát er gedeeld wordt, maar ook wíe dat deelt en welk verhaal daar achter steekt. Over het algemeen wordt door velen immers toch vaak dezelfde kennis gedeeld. We praten elkaar allemaal na. Dus laat ook jezelf zien. Zo onderscheid je jezelf van anderen.

Je doelgroep kan inmiddels overboord Serieus?

Echt? Ja, echt. Hoe raar dat ook mag klinken, na jaren van focus op de doelgroep. Maar we praten inmiddels over pull marketing en niet meer over push marketing De tijden zijn veranderd. Het gaat om relevante en plezante content delen vanuit je drijfveren. Vanuit je passie. En als dat goed is, dan vinden mensen je vanzelf. Net als heel lang geleden, nog voor de Industriële Revolutie. Ook toen ging het om ambacht. En was jij écht goed, dan hoorde men daar vanzelf over. En zo is het door de democratisering die ‘online’ met zich meebrengt inmiddels net zo goed. Kan misschien wat langer duren, maar de mensen komen hoe dan ook. Ga dus uit van je eigen kracht.

Strategie?

Ja, maar hou het klein! Ook op dit vlak geldt: eigenheid is belangrijker dan strategie. Natuurlijk, een leidraad is belangrijk en handig, maar maak het niet te ingewikkeld. Maak een A4’tje met je thema’s. Doe vervolgens aan contentstrategie. En je komt al een heel eind.

Creativiteit verandert taak communicatiemedewerker

Nu het web overvol is en er steeds minder onderscheid te vinden is, vermoed ik dat de rol van de communicatiemedewerker langzaam zal veranderen. Het gaat namelijk niet langer alleen om het bijstaan van medewerkers en het creëren en binden van fans, maar ook om creativiteit. Als merk moet je je namelijk onderscheiden. Eigenheid tonen. Vooral op gebied van visuele communicatie. Ook dat heeft te maken met persoonlijkheid. Communicatiemedewerkers moeten dus in staat zijn het merk/bedrijf iets eigens te geven. En dat vergt creativiteit.

Dus, samengevat?

Kortom, ondanks dat social media nooit meer zal worden als wat het eens was, wordt het allemaal wel weer iets kleiner. Iets persoonlijker. Mensen willen eigenheid, ze willen passie voelen. Dat trekt namelijk aan. En dat is dus, in mijn ogen, de belangrijkste boodschap richting communicatiemedewerkers; ook jij dient dingen te doen vanuit je passie en eigenheid. Dus toon dat. Toon je bevlogenheid en wees onderscheidend. Wees een personality! Daar zijn er immers echt nog niet genoeg van.

Bron: Debbie Bernasco – Storytellingmatters

Tags

Over de auteur

Michiel Noij

De redactie wordt verzorgd door Michiel Noij en Nomair van Wijk.

Heeft u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar. U kunt contact opnemen met Michiel Noij en/of Nomair van Wijk via 030-2270497 (optie 6) en/of contact [at] ubsbusiness.nl

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten