Marketing Management

Het ‘voor-hoofd-na principe”van social media nader toegelicht

HET VOOR-HOOFD-NA PRINCIPE VAN SOCIAL MEDIA

Eén van de belangrijkste succesfactoren van social media is dat je je doelgroep weet mee te nemen in het verhaal dat je wil vertellen. Zo creëer je immers betrokkenheid bij de mensen die je volgen via social media. En juist dat zie ik vaak misgaan. Dan wordt er (meestal via Linkedin, want belangrijk) een afstandelijk bericht geplaatst over de introductie van een nieuw product of de organisatie van een event. De persoon kan een goede bekende zijn, maar toch verrast het nieuws je. Herkenbaar? Onthoud dan het voor-hoofd-na-principe!

Voor-hoofd-na als ezelsbruggetje

We gaan allemaal wel eens uit eten. Uit eten ga je niet alleen voor het lekkere eten, maar vooral ook voor de gezelligheid en om met elkaar bij te praten. En daarom nemen we niet alleen een hoofdgerecht maar vaak ook een voor en nagerecht. Een makkelijk te houden ezelsbruggetje want zo werkt het met social media ook. Het eten is de inhoud ofwel de content van je berichten. De gezelligheid kun je zien als de betrokkenheid die je creëert via sociale media.

HOE WERKT HET VOOR-HOOFD-NA-PRINCIPE

[sidebar name=”In-post advertisement “]Met het voor-hoofd-na-principe zal het je niet gebeuren dat je een “hoofd”bericht plaatst, zonder dat je dit voorverwarmt met een introductie of een aankondiging. Immers het VHN-principe dwingt je van te voren na te denken hoe je het nieuws gaat brengen. Bovendien bouw je een hogere mate van betrokkenheid bij je nieuws op door je doelgroep mee te nemen in je verhaal. Iets wat je zeker zult merken aan de feedback die je krijgt op je berichten.

VOORBEELD: EVENT

Simpel voorbeeld op basis van een event: een klant van mij neemt deel aan een beurs. Hier zitten verschillende communicatiekansen voor sociale media.

1) Aankondiging: ook dit jaar staan we weer op de beurs
2) Uitnodiging: kom je ons ook bezoeken op de beurs?
3) Opbouw van de beurs
4) Op weg naar of opening van de beurs
5) Klanten die je ontmoet op de beurs (leuk, want herkenbaar)
6) Heb je al meegedaan aan onze leuke beursactie? (of bijvoorbeeld een spontane gebeurtenis)
7) Laatste dag van de beurs, nog even knallen
8) Na afloop: bedankt met een compilatie van het verloop van de beurs

VOORBEELD: PRODUCT INTRODUCTIE

Ok. Misschien is een beurs te makkelijk als voorbeeld. Laten we een product introductie nemen dan. Sinds eind dit jaar werk ik aan een spelbord voor social media. Dit ga ik vanaf deze week communiceren.
1) De afgelopen tijd hebben we hard gewerkt aan de social edition van het spelbord. Hier een preview van onze conceptversie!
2) We zoeken trouwens nog mensen die het social spelbord willen testen met ons. Wie biedt zich aan?
3) Vandaag gaan we het social media spelbord testen met een klant van ons. Benieuwd wat er uit komt!
4) Ons social media spelbord is goed uit de test gekomen. We gaan ons spelbord produceren. Wordt vervolgd!
5) Tadaa! En daar is ie dan! Wat vinden jullie ervan?
6) Nu onze social edition van ons spelbord helemaal klaar is kunt je je inschrijven voor onze workshop social media. Via social media krijg je early bird korting 😉
7) Het loopt storm qua aanmeldingen. Er is nog plek voor 2 deelnemers. Schrijf je direct in.
8) Heb je je niet kunnen inschrijven voor onze 1ste workshop? Niet getreurd, je kunt je alvast aanmelden voor onze volgende workshop.

WAAROM 3-GANGEN ALS JE OOK EEN 5- OF 7-GANGEN DINER KUNT VOORSCHOTELEN?

Zoals je ziet kun je op basis van het voor-hoofd-na-principe heel makkelijk verschillende social media kansen creëren en benutten. Zo kun je van het traditionele 3-gangen diner heel makkelijk uitbreiden naar een 5- of 7-gangen diner. In dit geval zou ik overigens wel oppassen voor overkill, maar dat lijkt me een kwestie van strepen.

EN HOE ZIT DAT MET DIE SOCIAL MEDIA WORKSHOP?

Mocht je al interesse hebben in mijn social media workshop, dan hoef je natuurlijk niet te wachten tot mijn berichten hierover verschijnen op social media, maar kun je gewoon contact met me opnemen 😉

Bron: Bart Waterschoot – Aangenaam Anders

Tags

Over de auteur

Michiel Noij

De redactie wordt verzorgd door Michiel Noij en Nomair van Wijk.

Heeft u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar. U kunt contact opnemen met Michiel Noij en/of Nomair van Wijk via 030-2270497 (optie 6) en/of contact [at] ubsbusiness.nl

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten