Marketing Management

Hoe werkt AdWords’ nieuwe tool: Customer Match?

leadership

AdWords kent een groot aantal mogelijkheden en functionaliteiten. Het systeem kent jaarlijks vele updates die ervoor zorgen dat er nieuwe kansen en mogelijkheden ontstaan op het gebied van online adverteren. Sinds oktober 2015 is er een nieuwe targeting methode ontwikkeld, genaamd Customer Match. In deze blogpost laat ik je kennismaken met deze nieuwe tool!

Met Customer Match kun je – op een beveiligde manier – specifieke advertenties tonen aan zoekers die ingelogd zijn met hun eigen Google-account en gebruik maken van Google search, YouTube of Gmail. Op deze manier kun je gerichte advertenties opzetten en targeten op specifieke doelgroepen. Let wel op! Met deze nieuwe functie is het helaas is het niet mogelijk om klantenmatch-lijsten te targeten in het Google Display Netwerk.

De praktijk: hoe werkt het?

Om mijn verhaal te verduidelijken geef ik je een voorbeeld van hoe het gebruik van Customer Match in zijn werk gaat. Binnen AdWords upload je een lijst met e-mailadressen die je hebt verzameld via je websites, apps, fysieke winkels of in andere situaties waarin klanten hun gegevens rechtstreeks met je hebben gedeeld. Google koppelt deze gegevens aan Google ID’s en target deze lijst via Google Search, YouTube en/of Gmail met gerichte advertenties. Zo kun je dus op een eenvoudige manier gericht advertenties laten zien aan gebruikers die eerder interesse hebben getoond in jouw product of dienst.  

Voorbeeld

Stel je bent de eigenaar van een fietsenwebshop. Je wilt natuurlijk adverteren op fietsen, maar hier zit ongelofelijk veel zoekverkeer én concurrentie op. Daarnaast is het woord ‘fiets’ ook vrij algemeen. Toch wil je adverteren: die fiets is tenslotte het product dat jij verkoopt. Hoe zorg je er dan voor dat je op een efficiënte manier gaat adverteren op de term ‘fiets kopen’?

Wanneer je Customer Match inzet, kun je een doelgroep benaderen die zich bijvoorbeeld heeft ingeschreven voor jouw nieuwsbrief. Hierdoor kun je relevante gebruikers targeten op de term ‘fiets kopen’.

Neem ik in de lijst dan ook bezoekers mee die zich hebben ingeschreven voor de nieuwsbrief, maar al een fiets hebben gekocht?

Nee. Ook hier is aan gedacht. De lijst met e-mailadressen kun je namelijk ook weer onderverdelen in verschillende categorieën. Denk aan aanmeldingen via nieuwsbrieven, klanten die al een bestellingen hebben geplaatst of klanten die zich fysiek in de winkel hebben aangemeld. Vervolgens kun je deze doelgroepen dus ook op verschillende manieren benaderen, namelijk door middel van aangepaste communicatie-uitingen. Met Customer Match kun je dus verschillende strategieën uitwerken, passend bij jouw doelstellingen en bijbehorende doelgroep.

Kortom: het gaat erom dat je de juiste boodschap, op het juiste moment, aan de juiste mensen vertoond. Zo probeer je de bezoeker aan te sporen tot een bepaalde handeling. Dit kan een transactie zijn, een aanvraag of een concreet contactmoment.

customer match

Regeltjes..

Er zijn een aantal vereisten waaraan een campagne moet voldoen om gebruik te kunnen maken van Customer Match. De belangrijkste:

  • Campagnes moeten uit minimaal 1000 actieve bezoekers of gebruikers bestaan.
  • Het bestand met klantgegevens heeft een CSV-indeling en is niet groter dan 25 MB.
  • E-mailadressen in de lijst die je gaat gebruiken zijn – indien nodig – gehasht en worden gescheiden door een komma of regeleinde.
  • De lidmaatschapsduur is niet langer dan 180 dagen.

Om gebruik te kunnen maken van Customer Match moet de lijst ook voldoen aan een aantal voorwaarden, waaronder:

  • Je mag enkel klantgegevens uploaden die je rechtstreeks hebt verzameld. Dat wil zeggen: informatie die is gegenereerd via je website, app, fysieke winkels of in andere situaties waarin je klant zijn of haar gegevens rechtstreeks met je gedeeld heeft.
  • De lijst mag geen personen jonger dan 13 jaar bevatten.

Doelgroepen

Zoals ik eerder al aangaf, zijn er verschillende manieren en mogelijkheden om Customer Match toe te passen. De lijst met e-mailadressen kun je segmenteren. Zo kun je bijvoorbeeld onderscheid maken tussen:

  • Klanten die zich hebben ingeschreven voor nieuwsbrieven.
  • Bezoekers die in de fysieke winkel zijn geweest en zich hebben aangemeld.

Wanneer je nieuwe bezoekers van je webshop wilt benaderen, kun je door middel van acties verkeer naar je website krijgen. Een voorbeeld van een dergelijke actie is het aanbieden van een kortingscode van € 5,- wanneer men zich inschrijft voor de nieuwsbrief. Vervolgens kun je – naast het versturen van de nieuwsbrief – deze groep door middel van Customer Match opnieuw bereiken via kanalen als YouTube en Gmail.  

Wanneer je bestaande klanten zeer veel engagement vertonen, kun je ervoor kunnen kiezen om deze gebruikers uit te sluiten van bepaalde campagne-onderdelen. Wanneer deze bezoekers namelijk al zijn ingeschreven op de nieuwsbrief én regelmatig bestellingen plaatsen, is het verstandig om deze doelgroep niet te veel te belasten met remarketing.

Meer weten?

Dit is slechts een voorproefje van wat er met Customer Match bereikt kan worden. Mocht je meer willen weten over deze tool, of interesse hebben in het inzetten van een professionele AdWords campagne met Customer Match? Laat het ons weten. Happy Idiots staat voor je klaar!

Auteur: Jitse van der Wijst Copywriter – Happy Idiots

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten