In de politiek is het vaak zoeken naar compromissen waar alle partijen tevreden mee kunnen zijn. Op de werkvloer is dat soms niet anders. Dat is bijvoorbeeld merkbaar bij de vele bedrijfsovernames en fusies die de laatste tijd plaatsvinden.
Een grote joint venture die in de publiciteit is geweest, is die van Vodafone en Ziggo. Als je met medewerkers van een ander filiaal of bedrijf in één team komt, is het soms maar moeilijk wennen. Er zijn cultuurverschillen, andere regels en gewoonten. In die situaties komt het aan op goed verandermanagement. Ook zullen bepaalde gewoonten wel langzaam slijten.
Verandermanagement
Maar wat als je een of meer collega’s in je team krijgt die niet echt de juiste motivatie en werkhouding hebben? Die de kantjes er vanaf lopen omdat dat ‘vroeger’ ook zo werd gedaan en het toen wel werd getolereerd? Het is best lastig om collega’s in zo’n situatie gemotiveerd te houden en iedereen aan dezelfde regels te laten voldoen.
Verschil in arbeidsvoorwaarden
Lastiger wordt het als er na een overname of fusie verschillen blijven voortbestaan in bijvoorbeeld de beloning of arbeidsvoorwaarden van een nieuw gevormd team. Dit speelt onder meer bij een gemeente waar de peuterspeelzalen door de gemeente zijn afgestoten en ter overname zijn aangeboden aan de lokale kinderdagverblijven.
Dat is voor de betrokken organisaties een mooie uitbreiding van het aanbod aan kinderopvang, maar er komen wel wat HR-uitdagingen bij kijken. Zo is de CAO voor de peuterspeelzalen heel anders dan die van de pedagogisch medewerkers op een kinderdagopvang. De leidsters van die peuterspeelzalen verdienen naar verhouding veel meer en werken minder uren dan de crècheleidsters. Het streven is om die arbeidsvoorwaarden –in dit voorbeeld- geleidelijk te harmoniseren omdat verschillen niet goed zijn voor de arbeidsverhoudingen.
[alert type=”info” title=”Leestip: Hoe meet u employability met HR-analytics? “] Lees het artikel
Balans zoeken
Als HR-professional is het regelmatig een kwestie van het zoeken naar optimale afspraken waar zowel het management als de medewerkers mee kunnen leven. Een kwestie van soms harde eisen stellen en andere keren weer water bij de wijn doen, net zoals in de politiek.
Auteur: Rob van Loenen
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter