Marketing Management

Iedereen kan tegenwoordig door het leven als mediamagnaat

leadership

Iedereen is mediamagnaat en kan een publiek aanspreken. Dit is kort samengevat waar Carlijn Postma, eigenaar van Contentmarketingbureau The Post en docent bij Utrecht Business School, voor staat. Het is de kern waar het zowel bij communicatie als journalistiek om gaat. Je schrijft – als organisatie – voor de lezer en niet voor jezelf. Uiteindelijk blijkt dat als je relevant bent, het publiek je juist dan weet te vinden. Je beoogt hetzelfde resultaat, maar zowel aanpak als inhoud zijn anders.

Er zijn verschillende definities van contentmarketing in omloop en volgens Postma staat contentmarketing voor het creëren en verspreiden van waardevolle en relevante content om een loyaal en betrokken publiek te vinden, aan je te binden én te activeren. 

Verhaal heeft publiek nodig
Volgens de trainer benader je contentmarketing te agressief als je ervan uit gaat dat je product kopers nodig heeft. Een verhaal heeft publiek nodig en wat is het verhaal dat jij hen kunt en wilt brengen?Wat zijn gemeenschappelijke interesses tussen jouw organisatie en het publiek? Hoe sluit je aan bij hun behoeftes en keuzemomenten? Postma spreekt dan ook liever van een audience journey in plaats van een customer journey. Het dwingt een organisatie continu te kijken naar wat het publiek aan content nodig heeft en dat staat los van het product dat of de dienst die de organisatie aanbiedt: ‘take the brand out of branded content’. Op deze wijze is het vertrekpunt jouw toegevoegde waarde voor het publiek en niet wat een (potentiële) klant puur en alleen voor jou kan betekenen. Het beoogde resultaat -klanten aan je binden -is er nog steeds, maar jouw organisatiebelang volgt vanzelf als je het belang van die klant -vanaf nu dus het publiek -voorop stelt

.

Tv-formats en filmscripts
Kijk naar een Hollywood-script en leer als organisatie daarvan. Gechargeerd en kort samengevat: het begint allemaal bij een ‘gewone’ dag, vervolgens gebeurt iets dat tot actie aanzet, er worden diverse stappen (en obstakels) genomen en uiteindelijk eindig én begin je weer bij de ‘gewone’ dag. Het is een continu, cyclisch proces. Om organisaties goed na te laten denken over wat hun verhaal is, vraagt Postma hen een scenario van een tv-format te schrijven, waarin het eigen merk een rol speelt. Er is een rode draad, maar elke aflevering vertelt ook zijn eigen verhaal en kan afzonderlijk van de andere afleveringen worden gekeken. Maar denk ook aan aanvullingen, zoals bij tv-series vaak is te zien. Een Facebook-pagina, waar fans meer over de acteurs kunnen lezen. Of korte videofilmpjes voor een kijkje achter de schermen. Podcasts met diepte-interviews.

Content in stukjes hakken
Met contentmapping breng je alle media om je verhaallijn te publiceren in kaart. Waar het op neer komt is dat je je content in stukjes hakt en geschikt maakt om te publiceren op verschillende momenten via verschillende kanalen. Hiermee verleng je de levensduur van je content en vergroot je het bereik. De voorwaarde is wel dat elk stukje content iets toevoegt voor het publiek. Dit als onderdeel van je contentmarketingstrategie draagt het bij aan het vinden, binden en activeren van een loyaal en betrokken publiek. Alles haakt in elkaar en elk einde is weer een nieuw begin.

Dit artikel werd geschreven door Maroesja Kuut van Creatxt.

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten