Marketing Management

In zes stappen naar een complete social media- en contentstrategie

leadership

Welke onderdelen moeten zeker terugkomen in een social media- en content strategie? Doorloop de volgende zes stappen voor een concreet social media plan. Niet anders dan een marketing- of communicatieplan onderzoek je de huidige status in de markt, heb je een visie, bepaal je doelen, de positionering en maak je een plan om bekend(er) te worden (in social media). Je kijkt waar de doelgroep zich bevindt en hoe deze te bereiken, met welke boodschap en via welke social media kanalen. Dit plan helpt je bij het halen van de doelen en zorgt ervoor dat je niet zomaar met social media begint, maar daadwerkelijk resultaten behaalt.

Stap 1: Nulmeting maken en visie bepalen

De eerste stap is het in kaart brengen van je huidige positie. Wanneer je net een bedrijf start, of nog helemaal niet actief bent in social media, lijkt het vrij logisch dat er nog niets is. Toch is het goed om in kaart te brengen wat de huidige status is om te meten wat de resultaten zijn na een aantal maanden. Werkt de inzet van social media? Daarnaast is het handig om te onderzoeken wat concurrenten of anderen in de markt doen. Dit kun je doen met behulp van (gratis) social media monitoringstools voor volumes en eventueel sentimenten. Kijk voor volgersaantallen en aanwezigheid op de social media kanalen zelf, of gebruik tools als Twittercounter en SocialBro.

Deze nulmeting geeft aan waar jij nu staat, waar anderen staan én waar je naar toe wil. Gebruik hiervoor verschillende modellen zoals de Social Media Adaption Curve of The Six Stages of Social Business Transformation (onderstaande afbeelding). Meer social media modellen vind je hier. Maak bij deze modellen een planning hoe en wanneer je de verschillende fasen van volwassenheid doorloopt.

Stap 2: Doelen stellen

Bepaal een hoofddoel, bijvoorbeeld: “zichtbaarheid vergroten” en “mijn bedrijf” positioneren binnen het online landschap. Daarnaast maak je een Big Hairy Audacious Goal. Dit is een visionair motiverend doel. Als voorbeeld voor Tinder zou dit zijn:

“De favoriete datingsapp van elke vrijgezel moet altijd Tinder zijn”

Vervolgens bepaal je de kwantitatieve (aantallen volgers) en kwalitatieve doelstellingen (service verhogen) en de communicatiedoelstellingen: Hoeveel procent van de doelgroep wil je bereiken en hoeveel daarvan moet uiteindelijk over gaan tot het aanschaffen van je product of dienst. Als je voor een grotere organisatie werkt zijn ook de interne doelen heel belangrijk. Stel doelen op hoe je collega’s mee krijgt en ervoor zorgt dat zij ook online ambassadeur worden, content delen en gesprekken aangaan met relaties in sociale media.

Stap 3: Bepaal je sociale rol

De sociale rol vervult de plek die je inneemt in het online landschap. Voor Atelier GertJan, een jonge Nederlandse productontwerper, is dit:

“In social media is Atelier GertJan een jonge ontwerper waar je heen gaat voor inspiratie op het gebied van interieur en design en om ontwikkelingen van zijn ontwerpen en producten te volgen”

Deze sociale rol vormt de leidraad om content te maken en plaatsen.

Stap 4: Doelgroepen in kaart brengen

Onderzoek de identiteit van de doelgroep(en) die je wil bereiken. Wie zijn deze personen en wat zijn hun behoeften? Als je een ontwerper bent dan wil je de volgende doelgroepen bereiken:

  • Influentials: personen die belangrijk zijn in de wereld van design zoals bloggers, journalisten en invloedrijke personen uit de industrie.
  • Personen die geïnteresseerd zijn in design of in hetzelfde vak zitten en veel volgers hebben in social media.
  • Potentiele klanten: resellers (winkels, webshops, galleries) van je product of klanten die je product online willen kopen.

De informatie of contentbehoefte kan bij elke doelgroep verschillend zijn. Bloggers of journalisten kunnen benieuwd zijn naar opkomende designers, productlanceringen, het ontwerpproces en het verhaal achter de designer. Geïnteresseerden in interieur en design wil je boeien en aan je binden door content te plaatsen over opkomende evenementen, nieuwe ontwerpen (van jezelf en van anderen) en inspiratie moodboards.

Stap 5: Vorm een contentstrategie

  1. Bepaal op welke social media kanalen je actief wordt: Instagram, Pinterest, Twitter, Facebook, Google+, een eigen blog of inzet van bloggers/bekende blogs.
  2. Bepaal de frequentie van het aantal postings per platform. De frequentie en regelmaat is belangrijk voor het borgen van continuïteit. Wanneer je net met social media begint plaats dan 2 tot 3 keer per week een posting per platform. Dit kan later opgehoogd worden naar een dagelijkse uiting. Overlaad volgers echter niet met content. Experimenteer met tijden: welke tijd is het beste om content te plaatsen voor de zichtbaarheid en het bereik van jouw posting? Hier vind je een infographic met de beste tijden om uitingen te plaatsen per platform.
  3. Maak richtlijnen voor de content zoals de tone-of-voice. Is de toon betrokken, professioneel, luchtig, uitdagend of misschien wel motiverend?
  4. Binnen welke thema’s ga je communiceren? Laat dit aansluiten op de uitkomsten van het doelgroep onderzoek en de sociale rol.
  5. Maak voorbeelden van content die je vaker terug wil laten komen zoals polls op LinkedIn, een infographic, social sales (ingaan op vragen van potentiële klanten). Een webcare voorbeeld, interviews en contentcuratie.

Stap 6: Maak een plan van aanpak

Maak een plan van aanpak met de volgende onderdelen:

  1. De werkzaamheden, de uitvoering hiervan en de eindverantwoordelijke, een schatting van de uren en een begroting. Op basis van deze uren maak je een begroting. In de begroting kun je ook kosten voor creatie (wanneer je dit uitbesteed voor het maken van infograpics of visuals) en campagnekosten voor advertising opnemen.
  2. Een overzicht van de opbrengsten. In geld (naast omzet op klanten die binnen komen via social media of mediawaarde) vaak lastig concreet uit te drukken. ROI kan in dit geval ook zijn: bestaansrecht, reputatie, klantrelaties opbouwen, netwerk vergroten, positionering binnen de markt, innovatie en PR.
  3. Maak een service level agreement. Hierin bepaal en schrijf je alle regels: binnen hoeveel tijd je reageert op een vraag op een mogelijke klacht, of op een blogger, journalist of ander invloedrijk persoon, ėn binnen hoeveel tijd een klacht wordt opgelost. Je legt hier alle response- en oplostijden, eventuele risico’s en escalatieprocessen vast.

Het plan is af! Nu kun je beginnen met de productie van de contentkalender, het inrichten van de sociale kanalen en het instellen van publishing- en monitoringstools. Meer hierover later op dit blog.

Elske Fontein. Freelance digital strategist with over 8 years experience in online PR, social media, online reputation management & content marketing. I help people and brands get their message across via a wide range of social channels.  

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten