Marketing Management

Transmediaal is het nieuwe multichannel

leadership

Contentmarketing draait primair om verhalen vertellen. En om het bereiken van je publiek via alle kanalen. Multichannel is passé, transmedia storytelling is hot. What’s in a name? Crossmediaal. Multichannel. Transmediaal. Dat is toch allemaal hetzelfde? Nou, nee dus. Volgens de exacte betekenis van de term, vertel je vanuit een crossmediale of multichannel benadering hetzelfde verhaal via elk kanaal.

Je past het verhaal alleen aan op de regels en mogelijkheden van het medium. Je start vanuit een verhaal en bekijkt via welke middelen je het kunt vertellen. Boekverfilmingen zijn hier een goed voorbeeld van. Of het plaatsen van een kortingsactie op de website, in een e-mailnieuwsbrief en de folder.

Publiek als onderdeel van je verhaal

Bij een transmediale benadering vertelt elk kanaal zijn eigen unieke deel van het verhaal, is elk kanaal een aanvulling op de andere kanalen. Voorbeelden hiervan zijn televisieformats als The Voice of Holland of Heel Holland Bakt. Ze roepen een bepaalde betrokkenheid op bij de mensen die deze verhaallijnen consumeren, er op social media over gaan praten en de officiële website van het programma bezoeken voor exclusieve content. Dit past bij de ontwikkeling waarbij grenzen tussen mediakanalen vervagen en de rolverdeling tussen merken en publiek verandert. Je publiek wordt onderdeel van je verhaal.

Elk kanaal een bijdrage aan totaalverhaal

Hoewel binnen contentmarketing nog niet veel gebruikt, is de term transmedia storytelling niet nieuw. In 2003 bedacht mediawetenschapper Henry Jenkins deze term omdat hij wilde beschrijven welke veranderingen technologie brengt in de manier waarop media worden gemaakt en geconsumeerd. Volgens Jenkins is een transmediaal verhaal ‘een verhaal dat zich ontvouwt via verschillende mediakanalen waarin elk kanaal een distinctieve bijdrage bijdrage levert aan de totale verhaallijn’.

Een ander kenmerk van transmediale verhaallijnen is dat ze oneindig uitbreidbaar zijn en ze de volger van het verhaal uitnodigen om er aan deel te nemen of zelf hun eigen sub-verhaallijnen toe te voegen. Hoewel elk deel van het verhaal afzonderlijk kan worden gevolgd, staan ze allemaal in relatie tot elkaar.

Transmedia storytelling is de kern van een goede contentstrategie. Daarbij ga je uit van een hoofdverhaal of thema en splitst dat op in deelverhalen. Vervolgens bepaal je via welke kanalen je elk deelverhaal gaat verspreiden. En hoe je vervolgens omgaat met de interactie die eruit voortkomt en die weer leidt tot nieuwe verhalen.

Bron: Label’s blog

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.