Marketing Management

Inbound vs. Outbound: the battle

leadership

Het is overal inbound marketing wat de klok slaat. Outbound wordt door de ‘extremisten’ in de marketingwereld zelfs al dood verklaard. Maar is het echt gedaan met outbound, of is er nog een plekje voor deze marketingmethoden op onze wereld? Is enkel inbound marketing echt de heilige graal?

Wat is outbound?

Outbound marketing wordt gezien als de ‘traditionele’ manier van marketing. Dat houdt in dat er een boodschap wordt gepusht naar een doelgroep. Dat kan met behulp van radio- en tv-commercials, advertenties in magazines en kranten, billboards langs de weg, een hardcopy mailing en/of telemarketing. Outbound marketing is echter niet persé offline. E-mails die verstuurd worden naar (aangekochte) databases vallen ook onder outbound marketing. Daarnaast vallen online advertising, zoals LinkedIn Sponsored Updates en Facebook Sponsored Posts,  onder deze categorie. Er worden immers specifieke en marketinggerelateerde boodschappen naar een doelgroep gepusht.

Wat is inbound?

Inbound marketing gaat niet om het pushen van een boodschap en dit opdringen aan de doelgroep. Inbound-technieken zorgen ervoor dat een potentiële klant u vindt, niet andersom. De kwaliteit van uw content is daarbij van enorm belang. Definieer uw ideale klant (buyer persona), kijk naar zijn vragen en uitdagingen en stem daar uw content op af. Wanneer deze potentiële klant online zoekt naar antwoorden op zijn vragen, dan moet hij uitkomen bij uw blogs, e-books en video’s. Doordat uw bedrijf online expertise en relevante informatie aanbiedt, zal deze persoon ook eerder geneigd zijn om bij u uw product of dienst aan te schaffen. Uiteraard is het daarbij belangrijk dat de content op uw website of contentplatform zoekmachine-geoptimaliseerd is (SEO), aangezien het de bedoeling is dat iemand aan de hand van zijn vraag of zoekopdracht u zal vinden.

Waarom het een niet zonder het ander kan

Gaat u op de inbound-manier aan de slag en investeert u in goede en relevante content, dan kunt u daarna eeuwig gaan zitten wachten tot zoekmachines als Google hun werk voor u doen. Is dat de meest effectieve manier om uiteindelijk met uw investering in goede content de meeste leads te genereren? Nee. Om met uw inspanningen op het gebied van inbound marketing het maximale resultaat te halen, zult u ervoor moeten zorgen dat uw content ook op andere manieren onder de aandacht komt bij uw doelgroep. En daar komt outbound om de hoek kijken. U zult toch uw content moeten verspreiden, ofwel ‘pushen’. Wanneer uw doel is om relevante leads te genereren met behulp van uw content (downloads), dan kunt u outbound gericht inzetten. Met online marketing (Google Adwords, LinkedIn Sponsored Updates, Twitter Promoted Tweets, etc.), kunt u uw content onder de aandacht brengen bij uw specifieke doelgroep. Deze groep kunt u op diverse manieren definiëren: op basis van de zoektermen die zij gebruiken, hun beroep, de branche waarin zij werken, hun leeftijd of bijvoorbeeld hun opleidingsniveau. 

Dus hoe zet u uw marketingbudget effectief in?

Ga eerst bij uzelf na: wat is uw doel? Gaat het om naamsbekendheid, dan kunt u zeker wat van uw budget blijven besteden aan billboards, advertenties en commercials op radio of televisie. Houd daarbij wel in gedachten dat dit dus slecht meetbare marketing is. Het is lastig aan te tonen wat u er qua budget instopt en wat u er aan concrete opdrachten uithaalt. Wanneer u graag meer conversies en concrete leads wilt genereren, dan is de combinatie van inbound en (online) outbound zeer geschikt. De juiste content (downloads) i.c.m. SEO, SEA, e-mailmarketing en social advertising kan u concrete leads opleveren die voor uw sales-afdeling effectief op te volgen is. Bovendien is dit goed meetbaar. U weet exact hoeveel budget u in effectieve content en online marketing stopt, ten opzichte van wat u er aan opdrachten uithaalt.

[alert type=”info” title=”Leestip: Waarom Inbound Marketing en Google Adwords een prima koppel vormen! “] Lees dit artikel

Bent u op zoek naar de juiste mix tussen inbound en outbound en zoekt u naar manieren om uw marketingbudget zo effectief mogelijk in te zetten? Dan helpen de marketing-adviseurs van ContentXperience u hier graag bij!

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten