Marketing Management

Contentstrategie of slimheid van de straat?

leadership

Binnen 7 weken 5000 volgers op Facebook? De Politie Almere Buiten kreeg dit voor elkaar. Op geheel organische wijze. 

Wat hieraan voorafging … Bij mij in Almere-Buiten werkt een actieve wijkagent. Vrijwel iedereen kent hem, en dat is best bijzonder als je bedenkt dat Almere bepaald geen dorpje is.

Ik introduceer Wijkagent Knol, op de foto links. (De foto is afkomstig uit een editie van ‘Zeg’, het maandelijks digitaal magazine van de centrale ondernemingsraad van de Politie). In dit item werd aan twee wijkagenten gevraagd of ze Twitter van toegevoegde waarde vinden bij hun werk. Vergroot de foto even om de tekst erbij te lezen. Sinds die tijd (medio 2013) ben ik de wijkagent gaan volgen.

Wim was vanaf de eerste dag overtuigd van de meerwaarde van social media. Hij merkte dat door zijn twitteren de burgers meer en meer betrokken raakte bij hun wijk en zijn werk daarin.

Enthousiast geworden door dit succes heeft hij, samen met enkele collega’s en met hulp van de communicatieadviseur, begin juni 2015, een Politie Almere Buiten Facebook pagina opgezet. Op dit moment heeft de pagina 6.343 likes. 

Deze man doet vrijwel alles goed. Hij communiceert alsof er een slimme en goed geïmplementeerde contentstrategie aan ten grondslag ligt. Omdat ik erg nieuwsgierig werd naar dit content-natuurtalent heb ik hem uitgenodigd om na zijn werk een kop koffie te drinken. Wat is zijn aanpak, wordt hij ondersteund, hoe maakt hij tijd voor zijn nieuwe, extra, taak?

In ons gesprek vertelde Wim enthousiast over zijn leven als wijkagent. Hij doet zijn werk met passie, en daarom voelt het twitteren niet als extra belasting of werkdruk. Hij vindt het heel logisch en belangrijk om te doen. Ik wil van hem weten of het effect van zijn twitteren gemeten wordt. Is het gevoel van veiligheid onder zijn volgers bijvoorbeeld toegenomen? Is er meer cohesie in de wijken? Volgens Wims gevoel is dat zeker het geval. Maar dat is natuurlijk wel ‘gevoel’, ik zou harde data willen zien.

Het succes van social media wordt erkend en ondersteund

Het succes wordt inmiddels ook binnen het bureau erkend. Zijn leidinggevende zorgde ervoor dat Wim nu een moderne Smartphone heeft waarmee hij alles kan. Daarnaast worden Wim en zijn collega’s begeleid op het gebied van social media. Samen met de communicatieadviseur hebben ze een slimme redactieformule opgezet.

Collega’s die dienst hebben maken foto’s en posten de eerste berichten. Collega’s die vrij zijn reageren primair op vragen vanuit de community. Zo houden de agenten in het veld de focus, en de agenten thuis of elders ondersteunen, op zeer collegiale en constructieve wijze, hun mede-agenten. Vanuit hun passie voor het werk. Wat zij doen is contentstrategie in de praktijk uitvoeren. Fantastisch! Contentstrategie of slimheid van de straat?

Business goals halen door content en communicatie

Wim en zijn collega’s zetten online communicatie in om ‘de business goals’ van de politie te halen, heet het in vaktaal. Deze ‘gewone medewerker’ nam dit initiatief omdat hij vermoedde dat de inzet van social media kon bijdragen aan zijn werk. En hij had gelijk. Eigenlijk niet zo gek, want juist die ‘gewone medewerker’ is de hele dag met ‘de klant’ of ‘de doelgroep’ in de weer. Hij weet waar de mensen mee bezig zijn en waar zij zich zorgen over maken. Chapeau voor Wim en zijn collega’s. Chapeau voor de eenheidsleiding die dit initiatief honoreert, faciliteert en een warm hart toedraagt.

Ik ben wel nog steeds benieuwd of er een breed geïmplementeerde, breed gedragen contentstrategie aan ten grondslag ligt. Dat probeer ik nu te achterhalen bij de politie. 

Wat ik in ieder geval zie is dat er betrokken en ambitieuze medewerkers zijn die goed begrijpen waar hun werk om draait. Medewerkers die slimme nieuwe manieren inzetten om hun werk nog beter te doen. Ze weten hoe ze signalen en gebeurtenissen omvormen tot communicatieboodschappen die bijdragen aan veiligheid en cohesie. Zij beoordelen aan de hand van kanaaleigenschappen of een kanaal geschikt is en hoe het gaat bijdragen aan het beter uitvoeren van hun werk. En ze kijken of het haalbaar is qua tijd, want het moet wel uitvoerbaar zijn.

Ook al woon je niet in Almere-Buiten, het is heel interessant, leuk en boeiend om de Politie Almere Buiten te volgen op Facebook en op andere kanalen zoals Twitter en WhatsApp. Doe er je voordeel mee en kijk de kunst af!

En als je denkt dat jouw bedrijf minder interessant is dan de politie. Of dat jullie minder goede, mooie, aansprekende, verbindende verhalen hebben. En dat het dus niet lukt om het hart van jouw doelgroep te raken, dan spar ik daar graag een keer met je over.

[alert type=”info” title=”Leestip: Twee succesfactoren voor je contentstrategie “] Lees dit artikel

Marja Koster – Management consultant | (online) communicatie | contentstrategie | content marketing at Content Kings

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten