Marketing Management

Microcontent, macro effect!

leadership

Contentmarketing, inbound marketing, storytelling. De hippe marketingtermen vliegen ons om de oren. Evenals alle tekstuitingen, video’s, infographics en afbeeldingen. Logisch. Zonder een gestage stroom aan content binnen het digitale landschap zal je bijvoorbeeld al niet door je klant gevonden worden. We willen allemaal laten zien dat wij dé expert zijn binnen ons vakgebied. En dus produceren we erop los. Meer content. Langere content. Interessantere content. We zijn onverzadigbaar. Maar hoe zorgen we ervoor dat we opvallen in dat oerwoud aan content? Hoe grijp je de aandacht? Hoe zorg je ervoor dat die bezoeker juist jouw pareltje er tussenuit pikt? Juist. Microcontent.

Wat is het?

Microcontent bestaat uit – zoals het woord al zegt – kleine stukjes content. Een pakkende oneliner. Misschien een kort alineaatje dat je bezoeker nieuwsgierig maakt naar meer. Of een originele verpakking van een product. Maar ook: pagina titels, headlines, tag lines, de snippet in de zoekresultaten of het onderwerp van je e-mail. In veel gevallen wordt microcontent ingezet als vooraankondiging van een langer stuk content. Het doel is in dat geval dat de lezer doorklikt naar die langere content. Echter, of er nu wel of niet een langere tekst achter hangt, doet er voor mijn verhaal verder niet zo heel veel toe. Want, als je een goede boodschap kunt verpakken in één pakkende zin (of één pakkend beeld) dan kun je je voorstellen dat je nog veel meer moois kan met uitgebreidere content. En daar gaat het wat mij betreft om.

Wanneer zet je microcontent in?

Allereerst voor social media natuurlijk. Iedereen weet dat het aantal tekens op bijvoorbeeld Twitter, Instagram en Facebook beperkt is. Al eerder legde ik uit dat bijvoorbeeld tussenkoppen, paginatitels, etc. ook vormen zijn van microcontent. Maar er is nog zo veel méér dan dat. Microcontent is overal. Daarmee zijn ook de creatieve mogelijkheden eindeloos. Een paar verrassende voorbeelden:

afbeelding1

afbeelding 2

afbeelding 3

Over de verpakkingen van Coolblue gesproken, deze pakketjes zijn inmiddels helemaal ‘een ding’. De leuke content op de dozen hebben geresulteerd in ware ‘challenges’: gebruik de doos op een zo origineel mogelijke manier:

Afbeelding 4

CoolBlue doet ‘alles voor een glimlach’. En daar slagen ze – met behulp van allerlei vormen van slimme en op elkaar aansluitende microcontent – prima in:

Microcontent door Coolblue

Waarom is het zo belangrijk?

De titel van deze blogpost zegt het al: microcontent kan een macro effect hebben. Informatieve en/of pakkende microcontent kan zeer overtuigend zijn. Vooral in de digitale wereld, waar bezoekers scannen en zich snel verplaatsen. Een ongelooflijk, maar écht feitje is dat de meeste mensen artikelen op social media delen die ze eigenlijk nooit hebben gelezen. (Lees dit artikel bijvoorbeeld eens. (Ja, echt lezen. Niet zomaar klakkeloos delen). Best beangstigend, want dat betekent dat mensen meningen en adviezen vormen op basis van koppen en samenvattingen. Iets wat de laatste tijd steeds meer ophef veroorzaakt. Een recent voorbeeld? Bozen tongen beweren dat misleidende koppen en nepnieuws mogelijk een grote rol hebben gespeeld in de verkiezing van Donald Trump.

Nep, nep en nog eens nep

Nep, nep en nog eens nep

En nee, dit zijn geen Amerikaanse praktijken. Het gebeurt ook onder onze neuzen. Wat te denken bijvoorbeeld van de nepfoto die Geert Wilders onlangs de wereld in slingerde?

5

Geert Wilders haalde zich de woede van veel mensen op de hals door het tweeten van een nepfoto van D66-leider Alexander Pechtold.

Microcontent met een macro effect dus. Dat maakt het als copy-kop erg belangrijk om goed na te denken over het effect van je content. En zeg nu zelf, op basis van bovenstaande voorbeelden heb jij je vast ook al een mening gevormd over bijvoorbeeld Coolblue (als je die niet al had).

Megatips voor microcontent

Onmisbaar: copywriters, creatievelingen en andere enthousiaste mensen. Verdere tips waar je wellicht iets aan hebt:

  1. Heb aandacht voor details. Nee, je kunt in een klein stukje content inderdaad lastig in detail treden. Maar heb dan wél aandacht voor details zoals: de plaats waar je je microcontent publiceert, wanneer je dat doet en de manier waarop je dat doet. Juist door hier aandacht aan te besteden verras je en val je op:

Afbeelding 6

  1. Houd het doel van de zoeker in gedachten. In een snippet bijvoorbeeld wil je extreem heldere en transparante informatie presenteren, terwijl je op Facebook wellicht wat minder serieus kunt zijn en een grapje best op z’n plaats is.

Afbeelding 7

Een artikel over microcontent, door iemand die het zelf niet zo goed heeft begrepen? Door het lezen van deze snippet wordt me namelijk niet duidelijk wat ik kan verwachten als ik doorklik.

Afbeelding 8

Oké, dat is al duidelijker. 

  1. Nogmaals, grappen en grollen is leuk, maar blijf wel betekenisvol. Het moet niet een grote clowneske bedoeling worden als je een serieus merk bent. Microcontent moet altijd op zichzelf kunnen staan. Je hebt immers geen contact van het verhaal, een website, etc. De relevantie van je micro-uitdrukking gaat bepalen of de lezer erop gaat klikken of niet. Ga dus ook geen zogenaamde prikkelende vragen stellen in je micro-content. Zoekers zijn immers al doelgericht bezig, bijvoorbeeld met het vinden van een cursus, een paar nieuwe sneakers of een nieuwe laptop. Die weten al precies wat ze zoeken. En dat willen ze snel vinden.
  2. Keep it simple. Wat eigenlijk voor zich spreekt. Kleine en heldere informatie = simpel. Ook eventuele grapjes en andere creatieve uitspattingen moeten voor iedereen in één oogopslag duidelijk zijn.
  1. Maak een plan, maar houd ruimte voor spontaniteit. Welke microcontent ga je verspreiden? Wat wil je vertellen? Wanneer is het goede moment? En hoe ga je de content promoten? Hoe moet het gewenste resultaat eruit zien? Niets nieuws onder de horizon dus. De boodschap is eigenlijk: vergeet in je contentplan je microcontent niet. Want: jouw microcontent zou nog wel eens een macro effect kunnen hebben..

[alert type=”info” title=”Leestip: Waarom Inbound Marketing en Google Adwords een prima koppel vormen! “] Lees dit artikel

 

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten