Bedrijven maken gekke sprongen om inkopers binnen te halen en te houden”, stelt Boudewijn Meijs, Consultant Werving en Selectie bij AevesBenefit. “Er is schaarste op de inkoopmarkt. Vooral medior inkopers met een sterke inkoopbasis en de persoonlijke eigenschappen voor de rol van ‘business partner’, zijn moeilijk te vinden. Organisaties proberen concurrerend te blijven door een arbeidsvoorwaardenpakket op te stellen dat beter is dan het marktgemiddelde. Ik heb meerdere situaties meegemaakt waarin een kandidaat op het punt staat een stap elders te maken en de werkgever er een flinke schep bovenop doet om de kandidaat te behouden. De salarissen beginnen daardoor behoorlijk te stijgen.”
Volgens de consultant ontstaan er hierdoor gevallen waarin de salarissen niet proportioneel meer zijn. “Dit hangt natuurlijk ook af van de branche en de organisatie, maar een ding is zeker: gemiddeld genomen stijgen de salarissen. Bedrijven die een goed besef hebben van de toegevoegde waarde van inkoop en hier hun beleid en salarisschalen op aanpassen, winnen de ‘war on talent’.”
Oorzaak tekort
De flinke salarissen zijn een zichtbaar gevolg van de schaarste aan goede inkopers. “Het is een probleem dat de markt en de economie hebben veroorzaakt en waar we sinds anderhalf jaar duidelijk de consequenties van zien. Organisatorische beslissingen vanaf de recessie in 2008 hebben ervoor gezorgd dat we nu een tekort hebben. Organisaties krompen afdelingen in, organiseerden minder traineeships, namen minder operationele inkopers aan en automatiseerden veel inkooptaken (P2P). Hierdoor investeerden ze te weinig in de nieuwe generatie inkopers. De mensen die toen begonnen hadden moeten zijn, zouden nu op het niveau zitten dat gezocht wordt.”
Betere positie
Nu de markt weer aantrekt en inkoop een meer centrale rol speelt binnen de organisatie, stijgt de vraag. “Vroeger werden inkopers vaak pas in de laatste fase van het inkoopproces betrokken en hadden ze weinig zeggenschap over wat er daadwerkelijk werd ingekocht. Inmiddels heeft Inkoop een betere positie, wordt eerder ingeschakeld en staat centraler in de organisatie. Dit vraagt ook om andere competenties, zoals overtuigingskracht, communicatieve vaardigheden en organisatiesensitiviteit. Als je dat combineert met inkoopspecialisme, inhoudelijke kennis en branche-ervaring, heb je een veelzijdig en vrij zeldzaam profiel. De ‘oude stijl’ senior inkopers, die vanuit een bestelfunctie werken, zijn echter niet de beste kandidaten voor nieuwe inkoopfuncties. Van de ‘nieuwe stijl’ inkoper wordt strategisch advies verwacht of zelfs het vermogen nieuwe projecten te regisseren. Inkopers moeten achter hun computer vandaan komen, stakeholdermanagement is van uiterst belang. Inkoop gaat een nieuw tijdperk tegemoet en we zitten nu in de transitiefase.”
Oplossingen
Wat kan er aan het tekort gedaan worden? “Er moet geïnvesteerd worden in nieuwe aanwas. Hogescholen, universiteiten en inkooporganisaties zoals AevesBenefit besteden al steeds meer aandacht aan de ontwikkeling en opleiding van de nieuwe generatie inkopers. Daarnaast doen verschillende universiteiten onderzoek naar huidige en toekomstige inkoopcompetenties, om hier vervolgens het onderwijscurriculum op aan te passen.”
Rol van bedrijven en overheid
Bedrijven en de overheid kunnen hier ook een rol in spelen. “Vaak wordt er nog niet flexibel gekeken naar andere mogelijkheden, zoals omscholing en doorstroom. Organisaties houden vast aan een profiel met aantoonbare (inkoop-)praktijkervaring en een relevante opleiding. Dat is zonde. Een inkoper uit de private sector zou (afhankelijk van persoonlijkheid, motivatie en potentie) met scholing bijvoorbeeld gemakkelijk kunnen thuisraken in de aanbestedingswetgeving in de publieke sector. Niet-inkopers met de juiste competenties, bijvoorbeeld uit het salesvak, zijn ook sterke kandidaten voor een inkoopfunctie. Ook interne doorstroom naar inkoop kan erg waardevol zijn, omdat de medewerker de organisatie al kent en een frisse blik heeft op het vak. De schaarste aan kandidaten vraagt van organisaties om de leegte creatiever op te vullen. Ik hoop dat dit besef steeds breder gedragen gaat worden”, concludeert Meijs.
Bron: Inkopers Cafe
Auteur: Nancy van Bemmel
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter