Marketing Management

Marketing Automation: de B2B marketingtool van dit jaar

leadership

Maak ook kennis met Marketing Automation en wordt bekend met de successen die het B-2-B marketingwapen van 2014 met zich mee kan brengen. Wanneer u zich al actief bevindt binnen de online marketing wereld, en niet schuw bent voor multi-channel marketing, lead generatie en lead nurtering dan biedt marketing automation misschien voor u wel de kans om uw marketing activiteiten een stuk effectiever en efficiënter uit te voeren.

Marketing Automation, ofwel de automatisering van de marketing en communicatie activiteiten, ontwikkelt zich steeds verder en gaat ook in Europa een steeds grotere rol spelen. Amerika is al langer bekend met deze marketingtool, maar waarom is deze marketing tool zo groeiend, belangrijk met veel potentie.

Marketing Automation, wat houdt het in?
Het automatiseren van marketing activiteiten houdt in dat repetitieve, arbeidsintensieve marketing taken, zoals o.a. het invoeren van data, door software platforms kunnen worden uitgevoerd en volledig geautomatiseerd worden. De software platforms zorgen ervoor dat uw lead generatie geoptimaliseerd kan worden door de verschillende fases van de gehele marketing funnel heen. Verstuur de juiste content in de juiste context op het juiste tijdstip en geef daarmee de kwaliteit van uw leads een boost!

De belangrijkste componenten:
-  Email marketing
-  Webanalytics
-  Multi-channel marketing
-  Campagne management
-  Analyse & rapportages

Kijk hier voor meerdere componenten en kansen binnen marketing automation.

De groeispurt.. het waarom!
Door u te focussen op de behoeftes van uw prospects en gedrag zult u slimmer, maar ook winstgevender gaan werken. Marketing heeft de tools in handen om de content aan te passen en de timing te automatiseren van de marketing en communicatie. Waarom? Hoe specifieker de behoeftes van uw klanten te begrijpen en te volgen zijn, met daarbij de juiste content in handen te geven, hoe beter de leiding van uw leads zullen zijn. Geef uw salesteam betere leads en kijk toe hoe uw resultaten zullen klimmen. Uit onderzoek blijkt dat al 54% van de 257 respondenten, waaronder ware top performers, gebruik maakt van Marketing automation, aldus MarketingSherpa. Vooral de bedrijven die ROI toepassen binnen hun organisaties doen het verassend goed. Uit onderzoek van The Annuitas Group blijkt dat organisaties die marketing automation inzetten om hun leads te nurteren de ‘qualified leads’ met 451% doen stijgen.

Marketing Automation is niet voor niets uprising, booming. Organisaties zien in en merken dat zij meer met hun prospects kunnen engagen, waardoor de sales afdeling sneller deals kan sluiten en het verkoop proces direct verkleind wordt. Een ander voordeel die hier weer uitvloeit is dat u uw kostbare tijd kunt steken in andere delen van uw bedrijf, zoals het beter laten samenwerken van marketing en sales.

Een gelukkig huwelijk tussen Marketing & Sales
Uit onderzoek blijkt dat binnen 91% van de best presterende bedrijven marketing en sales goed op elkaar aansluiten, aldus Aberdeen. Steeds belangrijker wordt het om marketing en sales naadloos op elkaar aan te laten sluiten en het gehele team met de neuzen dezelfde richting op te wijzen. Dit is dan ook waar marketing automation bij helpt. Marketing en communicatie wordt gestroomlijnd wanneer ze het meest relevant zijn. Het doel meer engagement en verbeterde leads!

Bij de implementatie van marketing automation is het belangrijk om heldere afspraken te maken, als het ware een ‘akte’ te worden opgesteld over de samenwerking tussen marketing en sales. Heldere afspraken over hetgeen sales verwacht ten opzichte van de kwaliteit van de leads, voordat zij deze ook daadwerkelijk willen en kunnen opvolgen. Ook in de toekomst word het steeds belangrijker om het commerciële proces te zien als een integraal proces waarbij ook marketeers op bezoek gaan bij belangrijke klanten en waarbij sales zich ook inzet om de marketing funnel te managen. Het samenwerken aan het ontwerpen, beheren en verbeteren van de multichannel marketing, daar draait het om en legt de basis voor een goede verstandshouding of zelfs een goed huwelijk tussen marketing en sales.

Harmonie
Marketing automation is een tool, een hulpmiddel, een techniek die haar successen heeft bewezen, maar let wel om in harmonie samen te werken met deze tool. Het dwingt de organisatie eigenlijk om de processen op elkaar af te stemmen en een betere alignment tussen sales en marketing te creëren, hierin speelt marketing wel een cruciale rol in het daadwerkelijk omarmen van deze technologie en het begrijpen van deze nieuwe taal. Wanneer marketing de taal begrijpt, de tool omarmt en daarmee sales automatisch een betere ondersteuning biedt zal de ROI van marketing snel bekend zijn en beter gemeten kunnen worden. Belangrijk hierbij is wel om de marketing automation strategie blijvend te evalueren. Organisaties die dit niet doen zien al snel dat de investering, die overigens best groot kan zijn, slechts deels wordt terugverdiend. Het ontwikkelen en beschikking van kennis over hoe precies om te gaan met marketing automation is dan ook cruciaal om optimaal gebruik te kunnen maken van deze techniek.

Succes verhalen
Twee goede voorbeelden die Frankwatching  geeft is het succes van Mcafee en Opsview. Mcafee, die onlangs haar conversieratio verviervoudigde, kan door marketing automation meer ‘sales qualified leads’ bieden aan het salesteam. Door berichten een stuk gerichter te versturen naar gebruikers die op dat moment opzoek waren naar een upgrade (tegen betaling), wist het softwarebedrijf Opsview, haar winst met een kleine 187 procent te verhogen. Dit allemaal door het juiste bericht te sturen, in de juiste context rekening houdend met de plaats waarin de gebruiker zich bevind in de marketing funnel, aldus Frankwatching.

Voor wie bedoeld?
Zoals ook Frankwatching aangeeft is automation de toekomst. Niet alleen de grote ‘enterprises’ maken gebruik van marketing automation, maar ook de middelgrote en kleine zelfstandige bedrijven maken er gebruik van. Al in 2013 gebruikte zo’n 20.000 bedrijven Marketing Automation en het is dit jaar stijgende.

Bron: Samantha Timmers – Project manager – Marqit

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten