Marketing Management

Twintig supertips om uw content beter ‘shareable’ te maken

Alles wat verteld zou kunnen worden is al eens eerder verteld. We hoeven het alleen maar op een andere manier te vertellen. En dat is precies waar dit artikel over gaat. U hoeft niet een fantastisch verhaal ergens vandaan te halen dat nooit verteld is of laat staan gedeeld. Integendeel. Heb er vrede mee dat wat u schrijft op de één of andere manier al verspreid is door anderen.

Maar probeer het leuker te brengen. Daar heeft iedereen natuurlijk zijn idee over. Iedereen schrijft tenslotte op zijn eigen manier. Met wat extra onderzoek schijnt u nieuw licht op de zaak.

Uiteindelijk komt het neer op een van beide: schrijven over nieuwe trends, data of publicaties; of wat anderen geschreven hebben alleen dan op een betere manier verwoord. Om tot de beste content te komen zou u beide moeten combineren. Laten we kijken naar waarom mensen content delen en hoe u de ‘psychologie achter het delen’ kunt gebruiken om ‘deelbare’ content te produceren voor uw merk.

De psychologie achter het ’delen’.

De eerste stap om onze content te laten delen is het analyseren van het menselijk gedrag. Wat zet mensen aan tot het doen van bepaalde dingen? Wat drijft mensen om content te delen?

Het meest fundamentele element wat u moet onthouden is dat wanneer men iets deelt, dat er een bepaalde beloning in het verschiet ligt.

Wat voor beloning biedt uw content aan uw lezers?

Ten tweede, door het delen van content wordt degene die deelt ook deels ‘eigenaar’ en zegt deze content ook iets over henzelf als persoon. Mensen zullen dus alleen content delen die hen goed uit de verf laat komen. U kunt kunt zich derhalve afvragen; doet mijn content dit?

Onderzoekers van de Universiteit van Pennsylvania hebben duizenden stukken gedeelde content geanalyseerd om er achter te komen waarom mensen delen. Uit dit onderzoek en het volgende artikel van de Association for Psychological Science kunnen we de volgende redenen afleiden waarom mensen content delen:

  • Positieve artikelen worden eerder gedeeld
  • Mensen delen vaak content die reacties als verbazing teweegbrengen.
  • Het delen van content is een manier om een emotionele band te leggen met anderen
  • Mensen delen content met onderwerpen die stroken met wie ze zijn en waar ze in geloven
  • Content wordt gedeeld omdat het een emotionele stimulans triggert, daarbij kan het gaan om controversiële of positieve content

Vanuit deze denkwijze kunnen we content creëren die de psyche van de mens aanspreekt en daarmee deelbaar wordt.

Hoe kunt u uw content meer deelbaar maken? Wanneer u eenmaal begrijpt waarom mensen delen wordt het tijd om dit op uw eigen content toe te passen.

20-tips-voor-content

Er bestaat geen algemene regel die voor ieder merk werkt. Marketing kan af en toe een grijs gebied zijn waar het toepassen van bepaalde regeltjes niet altijd tot succes leidt. De volgende 20 manieren om content meer deelbaar te maken zijn dan ook ter overweging. Selecteer er een paar die in lijn liggen met uw merk. Niet alles zal op iedereen van toepassing zijn.

1. Schrijf met persoonlijkheid

Bedenk een eigen stijl voor uzelf die u blijft gebruiken. Denk na over de ‘persoonlijkheid’ van uw bedrijf, de waarden, uw eigen persoonlijkheid en combineer deze zodat u de perfecte schrijfstijl creëert voor uw merk. Schrijf in de eerste persoon en verwerk eigen (levens)ervaring in uw berichten.

Mensen zijn meer geneigd om een emotionele connectie te leggen met uw content wanneer ze het gevoel hebben een connectie met de schrijver te hebben. Onthoud; één van de beste redenen waarom mensen een stukje content delen is dat ze eraan relateren op een emotioneel niveau.

2. Voeg iets onverwachts toe

Probeer het met iets schokkends. Vergelijk twee zaken die niks met elkaar te maken hebben en zet ze naast elkaar. Shocking content heeft ‘nieuwswaarde’. Wellicht eens uit te proberen in een nieuwsbericht / blogpost?

3. Verzamel gegevens om te publiceren

Of u nou samenwerkt met een derde partij om data te verzamelen, data uit uw eigen onderzoek haalt of een enquete uitschrijft; verzamel nieuwe gegevens. Mensen houden ervan nieuwe informatie te lezen en te delen.

4. Breng emotie teweeg.

Sommige merken doen het heel goed met ‘nostalgische’ content. Als u iets post waarmee u uw publiek mee terugneemt in de tijd, kan dat een reactie oproepen als: ‘ja, leuk was die tijd, toen ging dat nog zo…etcetc’

5. Wordt een autoriteit

Zorg ervoor dat u een autoriteit wordt op uw onderwerp. Schrijf over de moderne strategieën, nieuwe informatie of een fantastisch product. Als u eenmaal als een betrouwbare bron wordt gezien, zal uw publiek eerder geneigd zijn uw content te delen.

Als mensen content delen maken ze zich deelgenoot afhankelijk van of zij zich in de informatie kunnen vinden. Content van iemand die ze niet vertrouwen zullen ze niet snel aanbevelen. Het is uw taak om een autoriteit op uw gebied te worden zodat het ‘cool’ wordt om uw content te delen.

6. Vraag uw Netwerk Wat Zij Willen

Stel vragen aan uw  netwerk van klanten tot volgers. Het is misschien wel de meest eenvoudige maar  wel één van tactieken die de meest bruikbare informatie oplevert.

Verstuur een mail, tweet of FB post waarin u vraagt over welke onderwerpen uw publiek graag artikelen zou willen lezen.

En wanneer u dan gehoor geeft aan hun suggesties stuurt u ze een heads-up. Wanneer de ontvangers het idee hebben dat ze zelf aan de basis hebben gestaan van het geschrevene levert dat zo’n beetje gegarandeerde ‘shares’ op.

7. Analyseer uw top 5 van meest gedeelde Posts

Creëer een spreadsheet of gebruik een ‘analytics’ tool om de shares van uw meest succesvolle artikelen in kaart te brengen. Succes meten we hierbij aan de hand van het aantal sociale shares, het gaat tenslotte om ‘deelbare content’.

Kijk naar uw 5 meest gedeelde artikelen en noteer een aantal punten die ze gemeen hebben. Probeer in het vervolg al deze punten in uw komende artikelen terug te laten komen. Analyseer de artikelen op punten als: titel, verschillende typen content alsook aanwezigheid van visuele elementen.

8. Nieuwe Trends Voorspellen

Door het over nieuwe trends te hebben laat u zien dat u uw tijd vooruit bent.  Als mensen uw artikelen delen, positioneren zij zichzelf ook als trendsetters en early adopters die ‘erbovenop’ zitten.

9. Probeer nieuwe vormen van content uit

Visuele content wordt over het algemeen het meest gedeeld. Probeer het met een infographic of verwerk meer visuele elementen in uw posts. Maar misschien doet u dit al. Probeer dan eens wat meer de diepte in te gaan met uw artikelen.

10. Zorg dat uw content visueel aanspreekt

Visuele copy is belangrijk. En dan bedoelen we niet gewoon mooie foto’s of plaatjes. Maar ook de tekst moet een fatsoenlijke opmaak hebben. Zorg ervoor dat uw tekst is ingedeeld en opgemaakt met bijvoorbeeld dik-gedrukte elementen, gebruikt van koppen en sub-koppen en indeling in paragrafen.

11. Verzin een sterke, heldere titel en inleiding

Vaak wil men al meteen weten waar uw artikel over gaat en wat men er dus aan zal hebben. Het is dan dus de bedoeling op een creatieve manier een titel te verzinnen die aanspreekt en tegelijkertijd ook genoeg informatie geeft. ‘Wat kan ik verwachten?’

Het achterliggende artikel moet dan echter wel de verwachtingen waar kunnen maken. Zorg dan dus wel dat u geeft wat u belooft.

12. Houd het simpel

Een van de grootste fouten die sommige schrijvers maken is het te ingewikkeld maken van hun onderwerp. Het kan dan wel interessant lijken om complexe zinsconstructies te gebruiken maar het komt vele malen beter over waneer uw artikelen op een prettige manier geschreven zijn.

13. Zorg voor een duidelijke ‘call to action’

Dit is een van meest eenvoudige doch meest effectieve manieren om uw lezers aan te zetten tot het delen van uw content. Vermeld aan het einde van uw post zoiets als: ‘Vond u dit artikel interessant? Deel het met uw netwerk!’ Lezers hebben soms een zetje nodig.

14. Gebruik tools om op ideeën voor nieuwe content te komen

Er bestaan genoeg handige tools die u kunt gebruiken om nieuwe ideeën voor artikelen te genereren. Kijk bijvoorbeeld eens tussen de vragen die mensen stellen op Quora en boetseer van de antwoorden een nieuw artikel. Het is geen slecht idee om dan van de bijbehorende vraag de titel van uw stuk te maken.

15. Voeg ‘deelbare’ elementen toe in langere content

Stop er afbeeldingen in die lezers kunnen pinnen grafieken die men kan embedden in eigen content. Voeg er ook tweet opties aan toe zodat bezoekers stukjes van uw content makkelijk kunnen delen.

16. Experimenteer met ‘houdbaarheid’ van uw content

Experimenteer met content van langere houdbaarheid en met trending content (iets dat op het moment hot is, of te maken heeft met een op handen zijnde feestdag). Een mix van beide werkt het best waarbij trending content af en toe zorgt voor pieken in de shares.

17. Wat is het motief van uw publiek?

Als u zich met marketing bezighoudt werkt u vast met social media. Kijk dus goed naar wat mensen delen en waarom zij het delen. Analyseer het en biedt content aan die motiveert.

18. Blaas oude content nieuw leven in

Het overgrote deel van de artikelen gaat over onderwerpen waar al veel vaker over geschreven is. Waar uw content misschien minder origineel is kan wel zo zijn dat u uw informatie grondiger is uitgewerkt. Voeg meer statistieken of tips toe zodat uw stuk interessanter wordt dan wat er al bestaat.

19. Zorg voor een compleet beeld

Baseer uw artikel op meerdere onderzoeken, verhalen, tips enzovoorts zodat uw artikel het onderwerp van meerdere kanten belicht en interessant gevonden wordt om de meerdere perspectieven. Interview een aantal bloggers en maak er een mooi stuk van met hun uiteenlopende visies. Zij zullen het vast weer willen delen met hun eigen publiek.

20. Behandel een onderwerp vanuit een nieuw perspectief

Mensen houden van een nieuwe kijk op een bepaald onderwerp. Interview mensen over een onderwerp dat uw publiek confronteert met een nieuwe kijk op de zaak. Nieuwswaarde is een van de voornaamste redenen dat mensen content delen.

Bron: Tom Alexander van den Bos, SEO Consultant, Morgenonline.

Tags

Over de auteur

Michiel Noij

De redactie wordt verzorgd door Michiel Noij en Nomair van Wijk.

Heeft u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar. U kunt contact opnemen met Michiel Noij en/of Nomair van Wijk via 030-2270497 (optie 6) en/of contact [at] ubsbusiness.nl

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten